یک کارشناس بلاکچین و رمز ارز:

بحث رمز ارز ملی شفاف نیست/ هیچ کشوری برای حمایت از ارزش پول ملی از رمز ارزها استفاده نمی‌کند/ بلاکچین‌های بومی منافع خوبی برایمان دارند

۱۴۰۰/۰۴/۱۴ - ۰۷:۳۰:۲۶
کد خبر: ۱۲۰۲۱۱۶
بحث رمز ارز ملی شفاف نیست/ هیچ کشوری برای حمایت از ارزش پول ملی از رمز ارزها استفاده نمی‌کند/ بلاکچین‌های بومی منافع خوبی برایمان دارند
یک کارشناس بلاکچین و رمز ارز گفت: طرح مجلس به معنای ممنوع شدن مبادلات رمز ارز نیست بلکه برای حمایت و حفظ ارزش پول ملی باید نباید از انها به عنوان ابزار پرداخت استفاده کرد.

سپهر محمدی، کارشناس رمز ارز و بلاکچین، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا با اشاره به طرح ساماندهی بازار مبادلات داخلی رمز ارزها گفت: استفاده از رمز ارزها به عنوان ابزار پرداخت پیش از این طبق اطلاعیه بانک مرکزی ممنوع اعلام شده بود و اگر این قانون اجرایی شود چندان مشکلی بوجود نمی‌آید. یعنی همان اطلاعیه سابق بانک مرکزی به قانون تبدیل می‌شود و نکته خاصی ندارد.

او ادامه داد:  بعضی مردم نگران شده بودند که به معنی این است که مبادلات رمز ارز ممنوع شود در حالیکه به این صورت نیست. بحث اصلی این است که رمز ارز به عنوان ابزار پرداخت استفاده نشود که این طبیعی است و اکثر کشورها برای حمایت از پول ملی‌شان استفاده از هر ارز دیگری را در کشورشان به عنوان ابزار پرداخت معمولا ممنوع می کنند و در بیشتر کشورها به همین صورت مرسوم است و این کار را انجام می‌دهند که پیش‌تر هم بوده و الان به صورت قانون در می‌آید. 

محمدی  افزود: در مورد رمز ارز ملی به نظرم بهتر است که از واژه رمز ارز بانک مرکزی یا پول دیجیتال بانک مرکزی استفاده شود چون تعریف مشخصی دارد و central bank cryptocurrency یا central bank digital currency استفاده بشود و مفهومش کاملا مشخص باشد. در این زمینه چندین سال است که بحث هایی است و منافع CBDC شمرده می شود و راجع به آن بحث می شود، به نفع کشور است و منافع خوبی می تواند داشته باشد. 

این کارشناس بلاکچین گفت:  برای کشور و بلاک چین های بومی مثل بلاک چین ققنوس و بلاک چین هایی که ایرانی هستند و خدمات می دهند می تواند منافع خیلی خوبی داشته باشد.

او اظهار داشت: اگر منظور از رمز ارز ملی چیزی مثل بیت کوین و لایت کوین ملی باشد این چندان به نظر نمی رسد عملیاتی باشد . یک بار هم وزارت ارتباطات در این زمینه اقدام کرد ولی بعدا فهمید که کار مناسبی نیست و پروژه را متوقف کردند. که می خواستند چیزی شبیه لایت کوین برای کشور تولید کنند که این اقدام مناسبی دیده نمی شود و بنظرم که بهتر است که همان بحث CBDC و یا CBCC مطرح شود و قانون گذار صریحا همان چیزی که مد نظرش هست را بیان کند. چون بحث رمز ارز ملی مقداری ناواضح و ناشفاف است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز