نماینده مردم شبستر در گفت و گو با برنا

باید برای دولت قبل در خصوص ارز ترجیحی پرونده قضایی باز کرد

۱۴۰۱/۰۳/۱۴ - ۰۸:۰۲:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۵۹۳۴
باید برای دولت قبل در خصوص ارز ترجیحی پرونده قضایی باز کرد
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: اعطای ارز ترجیحی از صفر تا صد به ضرر مردم و کشور بود وهنگامی که دولت قبل این ارز را به مردم تحمیل کرد، در همان زمان اعلام شد که ارز ترجیحی بدون هیچ برنامه ریزی و مطالعه‌ای متولد شده است اما باور چنین اشتباه و خطای بزرگی بدون مطالعه و برنامه ریزی غیر قابل باور است.

جعفر راستی نماینده مردم شبستر در گفت گو با خبرنگار اقتصادی برنا با بیان اینکه قطعاً افرادی سودجو در پشت پرده تشکیل ارز ترجیحی بوده اند،‌‌ خاطرنشان کرد: دولت قبل با ایجاد ارز ترجیحی ضرر جبران ناپذیری به کشور وارد کرد که باید پرونده ای برای این افراد تشکیل شود. اعطای یارانه به کالاهای اساسی موجب قاچاق گسترده از بین رفتن خود کفایی و فساد و رانت در زنجیره توزیع کالاهای اساسی  می شود.

وی در ادامه افزود: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از الزامات جامعه امروز بود، میزان قاچاق در این ارز به حدی بالا بود که پانزده میلیون نفر از مردم کشورهای همسایه از این ارز ارتزاق می کردند و عمده قاچاقی که در داخل و خارج از کشور رخ می داد حاصل تفاوت قیمت ارز ۴۲۰۰ ای با ارز موجود در بازار آزاد بود. به عنوان مثال، زمان اعطای ارز ۴۲۰۰ تومانی ماکارونی ایرانی در سوپر مارکت های پاکستان به فروش می‌رسید و آن ها اذعان می کردند که این اجناس کیفیت بهتر و قیمت پایین تری دارد  البته اجناس به دو برابر قیمت بازار ایران در این کشورها به فروش می رسید.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی  همچنین افزود: در حال حاضر جنگ امنیت غذایی در کشورهای مختلف جهان از جمله آمریکا، اروپا، هند ،چین و حتی روسیه شکل گرفته است. به دلیل وقوع جنگ روسیه و اوکراین این امنیت غذایی به شدت با چالش روبرو شده، زیرا ۳۰ درصد مواد غذایی جهان توسط اوکراین تامین می شد که با این جنگ این میزان با چالش مواجه شده است.برای مدیریت اقتصاد کشور و با توجه به این شرایط، حذف ارز ترجیحی اقدامی لازم و ضروری بود. با شیوه جدیدی که دولت در پیش گرفته یارانه اعطایی نقدی به مردم به نیازمندان واقعی جامعه پرداخت می شود و علاوه بر این با اجرای کامل این طرح ۳۵ الی ۴۰ درصد صرفه‌جویی  در منابع صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه گفت: حذف ارز ترجیحی از الزامات اساسی کشوربود و دولت قبل برای از دست ندادن وجه و رای خود در بین مردم حاضر به حذف این رای نشد.اگر این ارز در همان دولت قبل حذف می شد، هم اکنون وضعیت ما خیلی بهتر از شرایط موجود بود.به طور کلی، اعطای یارانه به مردم دهک های پنج به پایین را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد و دهک های میانی جامعه کمتر از آن تاثیر می پذیرند حذف این ارز به نفع طبقات پایین جامعه است. دهک های بالایی کشور نیز با توجه به شرایط مالی که دارند از این مسئله متاثر نمی شوند.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی بیان کرد:  وقتی که ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص پیدا می‌کرد افرادی که از یارانه آرد برخوردار می شدند می توانستند یک کیسه آرد را به قیمت 36 هزار تومان خریداری و به قیمت یک میلیون تومان این آرد را به کشورهای همسایه قاچاق کنند. این حذف ارز ترجیحی شاید به صورت مقطعی و مشکلاتی برای مردم ایجاد کند اما در مجموع نفع این موضوع برای مردم و کشور غیر قابل انکار است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز