ناظر اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کیست؟

۱۴۰۱/۰۴/۰۸ - ۲۳:۰۲:۰۴
کد خبر: ۱۳۴۵۰۵۲
ناظر اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کیست؟
در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در خصوص حمایت‌ از مادران در دوران بارداری و شیردهی قوانینی در نظر گرفته شده که شامل پوشش بیمه‌ای آزمایش‌های مادر و جنین، ارتقای مهارت‌های مامایی و افزایش تعداد ماماها است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، برای تشکیل خانواده، یکی از اصلی ترین ارکان، داشتن شرایط اقتصادی مناسب، برای فراهم نمودن مایحتاج، در طول دوران زندگی مشترک می باشد. در سال های اخیر، متاسفانه نرخ فرزند آوری، با توجه به تورم و ناتوانی مالی خانواده ها، در تامین هزینه های فرزند، بسیار پایین آمده است.

دولت، جهت جلوگیری از کاهش نرخ فرزند آوری، طرحی را برای کمک به خانواده هایی که دارای فرزند می شوند، جهت ارائه تسهیلات، در نظر گرفته است که از اهداف اجرای این طرح، تشویق به ازدواج و فرزند آوری می باشد. به این ترتیب، افراد دارای شرایط، با توجه به شرایط اعلام شده از سوی دولت، می توانند از وام نوزادان 1401، بهره مند شوند.

 سوال مهمی که در این رابطه مطرح می شود، این است که وام فرزند آوری به چه کسانی تعلق می گیرد؟ 

 در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای تولد چندقلوها تسهیلاتی در نظر گرفته شده است؛ به شکلی که مرخصی زایمان 12 ماه کامل برای مادران دارای دوقلو و بیشتر است.

 براین اساس برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده اند تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری برای فرزند اول 20 میلیون تومان، فرزند دوم 40 میلیون تومان، فرزند سوم 60 میلیون تومان، فرزند چهارم 80 میلیون تومان و فرزند پنجم و بیشتر 100 میلیون تومان در نظر گرفته شده است .

نرخ این تسهیلات کارمزد قرض الحسنه 4 درصد است و به پدران اطفالی که از اول فروردین 1400 به دنیا آمده امکان پرداخت تسهیلات وجود دارد.


دوره بازپرداخت تسهیلات 20 میلیون تومانی 3 سال است و به همین ترتیب 4سال، 5 سال، 6 سال و نهایتا برای تسهیلات 100 میلیون تومانی 7 سال درنظر گرفته شده است . 6 ماه هم دوره تنفس دارد یعنی اقساط را به مدت 6 ماه پرداخت نمی کنند و از ماه هفتم شروع به پرداخت تسهیلات می کنند.

وام فرزندآوری

تسهیلات برای خانواده‌های فرزند دار

 برای خانواده‌های دارای فرزند تسهیلاتی در نظر گرفته شده است؛ به این شکل که افزایش دوبرابر کمک‌ هزینه اولاد هر ساله و به مدت پنج‌سال، افزایش محدوده سنی در استخدام جدید به ازای تأهل و هر فرزند از یک تا پنج سال، افزایش 2 درصد امتیاز در جذب و استخدام به ازای هر فرزند. 

وام‌های مسکن برای فرزند داران

اختصاص وام 80 میلیون تومانی ودیعه خرید یا ساخت مسکن برای خانواده‌های فاقد مسکن با بازپرداخت 10 ساله دارای یک فرزند و اختصاص وام 100 میلیون تومانی ودیعه، خرید یا ساخت مسکن برای خانواده‌های فاقد مسکن با بازپرداخت 10 ساله دارای دو فرزند، از جمله تسهیلات در نظر گرفته شده است.
وام+فرزندآوری

تسهیلات برای خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر

افزایش سه برابری یارانه فرزندان در خانواده‌های دهک‌های یک تا چهار حداقل سه فرزندی غیرشاغل در دستگاه‌های دولتی.

تأمین صددرصد بیمه مادران خانه‌دار دارای سه فرزند و بیشتر روستایی و عشایری از طریق صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستائیان.

عدم جواز تعدیل نیروی کار دارای سه فرزند، کاهش عوارض ساخت و ساز تا 50 درصد برای خانواده‌های دارای سه فرزند و تا 70 درصد برای خانواده‌های دارای چهار فرزند و سایر تخفیفات، اختصاص 70 درصد ظرفیت منازل مسکونی سازمانی به کارکنان فاقد مسکن با حداقل سه فرزند.

 نیم‌بها شدن هزینه موزه‌ها، اماکن تاریخی،‌فرهنگی، ورزشی و سینماها برای مادران دارای سه فرزند و بیشتر به همراه تخفیف 20 درصدی دوره‌های آموزشی تربیتی و هنری کانون پرورش فکری برای فرزندان خانواده‌های سه فرزندی، از جمله تسهیلات در نظر گرفته شده است.

پوشش بیمه‌ای خدمات سلامت زنان اعم از مراجعه به ماماها 

پزشکان بر اساس این ماده قانون، وزارت بهداشت با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شده است همه مادران فاقد پوشش بیمه‌ای را طی دوران بارداری و شیردهی و همچنین کودکان را تا پایان 5 سالگی تحت پوشش خدمات درمان پایه بیمه‌ای براساس آزمون وسع قرار دهد.

تحت پوشش کامل قرار دادن بیمه‌ای تمام مادران در دوران بارداری و شیردهی تا پایان پنج سالگی کودکی براساس آزمون وسع، ارائه رایگان سبد تغذیه و بسته بهداشتی مادران باردار، شیرده و دارای کودکان زیر پنج سال براساس آزمون وسع از جمله قواعد درنظر گرفته شده است. 
13991116000333_Test_PhotoN

واگذاری خودرو برای مادران

طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در حمایت از جوانی جمعیت، مادرانی که فرزند دوم به دنیا بیاورند می‌توانند بدون قرعه‌کشی، از کارخانه های خودروساز داخلی خودرو بگیرند اما ایرانخودرو اعلام کرده، فقط مادرانی که فرزند دوم آنان از تاریخ ۱۴۰۰.۸.۱۹ به بعد به دنیا آمده می‌توانند از تسهیلات خودرو استفاده کنند؛ لذا با این حساب، تعداد زیادی مادر که دو یا سه یا بیشتر فرزند دارند و تمام آن‌ها قبل از تاریخ مذکور به دنیا آمدند شامل این طرح نمی‌شوند.

قانون جوانی جمعیت واگذاری ۱۰هزار خودرو به مادران صاحب فرزند دوم و بالاتر

فاطمه محمدبیگی رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس نسبت به حمایت از مادران چند فرزندی اظهار کرد: ، با اشاره به آخرین وضعیت اجرای قانون جوانی جمعیت، گفت: با توجه به نوپا بودن قانون جوانی جمعیت و این‌که این قانون به‌تازگی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است، طبعاً تعلل‌هایی در اجرای قانون دیده می‌شود، البته یکی از دلایل تعلل دستگا‌ه‌های اجرایی در پیاده‌سازی این قانون، تحولات مدیریتی است که به‌واسطه تغییر دولت در یک سال گذشته اتفاق افتاده است.

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس گفت: در حوزه تسهیلات بانکی تاکنون دو جلسه با مدیران بانک مرکزی داشتیم و در جریان این جلسات به‌صراحت اعلام کردیم که علی‌رغم همت مدیران بانک مرکزی و راه‌اندازی سامانه جامع برای پرداخت تسهیلات فرزندآوری اما در اجرا به‌ویژه در شهرستان شاهد کارشکنی از سوی بانک‌ها هستیم که انتظار می‌رود با تشدید نظارت‌ها از سوی بانک مرکزی این‌گونه سنگ‌اندازی‌ها مرتفع شود

محمدبیگی، با ابراز اینکه "در حوزه ارائه خودرو به مادران جلساتی را با مسئولان وزارت صمت داشتیم"، خاطرنشان کرد: براساس گزارش مسئولان این وزارتخانه تاکنون در قالب 2 قرعه‌کشی انجام‌شده، حدود 10 هزار خودرو به مادران تعلق گرفته است اما با وجود این، همچنان بسیاری از گزارشات مردمی حاکی از این است که مادران زیادی هستند که تاکنون موفق به ثبت‌نام و دریافت خودرو نشده‌اند.
 

اجرای قانون حمایت از خانواده زیر ذره بین مجلس

زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس براساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت معرفی یک ضامن به بانک برای دریافت تسهیلات کافی است، اما در برخی موارد، بانک‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کنند و دو تا سه ضامن می‌خواهند که خلاف قانون است.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه دولت برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت زیر ذره بین و رصد مجلس است، افزود: این قانون بیش از ۷۰ ماده دارد که پیگیری و نظارت بر آن ظرافت و دقت‌های خاص خود را دارد.

الهیان اضافه کرد: حدود یک ماه پیش کمیسیون ویژه جمعیت در آخرین جلسه با حضور قالیباف رئیس مجلس، خواستار ادامه فعالیت خود برای نظارت بر حسن اجرای قانون شد.

انتهای پیام/

نظر شما
نظرات
محمد
|
-
|
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
0
0
نمیخواد خودرو بدید برید این قانون اجباری منع سزارین و اجباری کردن زایمان طبیعی بردارید. بزرگترین لطف در حق خانواده ها دادن حق انتخاب نوع زایمان با خدمات بیمه در بیمارستان های دولتی به مادر باردار هست. این قانون خلاف منشور حقوقی بیمار هست. قانونی که سبب فرزند گریزی شده است باید برداشته شود.
کاظم
|
-
|
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
0
0
واقعا براتون متاسفم من الان دوقلو فرزند اوردم نارس به دنیا امدن الان ۳۲روز هست تو اتاق nicy بیمارستان دولتی هست باید شبی ۱۰میلیون بدم من الان نه ماشین میخوام نه وام فقط به بیمارستان ها بگید اندازه حق خودشون پول بگیرن من ۳۲۰ میلیون از کجا بیارم بدم بیمارستان خواهشا نمیخواد تبلیغ فرزند اوری کنید تا یکی مثل من گول بخوره بد بخت بشه.