دلیل اصلی تورم، سیاست‌گذاری‌های داخلی است.

۱۴۰۱/۰۴/۱۷ - ۲۰:۰۹:۳۳
کد خبر: ۱۳۴۸۷۶۱
دلیل اصلی تورم، سیاست‌گذاری‌های داخلی است.
معاون بازرگانی و توسعه تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیشترین تاثیرگذاری قیمتی و تورم مربوط به سیاست‌گذاری‌های داخلی است؛ دولت سیزدهم به این امر واقف است و به دنبال اصلاح شاخص‌های کلان اقتصادی است.

به گزارش خبرگزاری برنا، اقتصاد‌، سیاست‌ و فرهنگ‌ جزیره‌های جدا از هم نیستند

امید شریفی معاون بازرگانی و توسعه تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با برنامه سعادت آباد رادیو تهران گفت: واقعیت این است که اقتصاد‌، سیاست‌ و فرهنگ‌ جزیره‌های جدا از هم نیستند و نمی‌توانیم تاثیر آنها بر یکدیگر را انکار کنیم. طبیعتا تعاملات بین‌الملل و مذاکرات برجام بر مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورمان اثر می‌گذارد اما تمام مشکلات موجود ناشی از این حوزه نیست. باید تفکیک کنیم که چه میزان از مشکلات فعلی ما متاثر از تعاملات ما با دنیا و چه میزان متاثر از سیاست‌گذاری‌های داخلی است.  

تعاملات بین‌المللی می‌تواند موجب کاهش تورم شود

وی با تاکید بر اینکه بخشی از مواد اولیه و کالاهای مصرفی مورد نیاز کشورمان وارداتی است، گفت: شکل دادن به تعاملات بین‌المللی چه در قالب برجام و چه در حوزه منطقه‌ای می‌تواند در کاهش تورم و کاهش قیمت محصولات موثر باشد.

دولت به دنبال اصلاح شاخص‌های کلان اقتصادی است

معاون بازرگانی و توسعه تنظیم بازار جهاد کشاورزی تصریح کرد: بیشترین تاثیرگذاری قیمتی و تورم مربوط به سیاست‌گذاری‌های داخلی است. تاکیدی که مقام معظم رهبری بر افزایش حداکثری توان تولید داخل دارند، ناظر بر این موضوع است که می‌توانیم با نوع عملکرد داخلی مشکلات و تورم فعلی را کنترل کنیم. دولت سیزدهم به این امر واقف است به همین دلیل به دنبال اصلاح شاخص‌های کلان اقتصادی است؛ در همین راستا در گام اول «مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» را مد نظر قرار داد. 

شریفی تصریح کرد: در نگاه بیرونی «مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» موجب افزایش قیمت‎ها شده ولی در واقع منجر به ساماندهی یارانه و نظام‌مند شدن قیمت‌ها شده است.

امنیت غذایی کشور بالای ۸۵ درصد است

این مقام مسئول با تاکید کرد: درماه‌های اخیر به لحاظ تامین و فراوانی کالا در کشور شرایط مطلوبی داشتیم و هم اکنون ضریب امنیت غذایی کشورمان بالای ۸۵ درصد است. 

موجودی و گردش کالاها در بازار، با جدیّت رصد می‌شود

وی افزود: بخش زیادی از مشکلاتی که در بازار مشاهده می‌کنید به دلیل بی‌انضباطی فعالان اقتصادی است به طور مثال احتکار کالا، فراوانی کالا در بازار را با مشکل مواجه می‌کند. دولت و مجموع دستگاه‌های قضایی، دستگاه‌های نظارتی، تعزیرات، قوه قضاییه و همچنین دستگاه‌های اجرای جهادکشاورزی و صمت به جد وارد این مساله شده‌ به فرآیند موجودی و گردش کالا نظارت می‌کنند.

تجمیع ظرفیت‌های نظارتی کشور برای تحقق نظارت‌های میدانی 

شریفی گفت: به منظور اجرای نظارت‌های میدانی تمام ظرفیت‌های نظارتی را تجمیع کردیم تا اگر کالایی در کشور تولید و یا وارد شده است به شیوه مطلوب و قیمت واقعی به دست مردم برسد.

عزم جدی دولت برای رساندن کالاها با قیمت واقعی به دست مردم 

معاون بازرگانی و توسعه تنظیم بازار جهاد کشاورزی تصریح کرد: میزان کشفیاتی که در حوزه احتکار اتفاق افتاده و تعداد پرونده‌هایی که در تعزیرات شکل گرفته گواه این موضوع است که دولت عزم جدی دارد تا بتواند کالاها را با قیمت واقعی به دست مردم برساند البته تخلفاتی هم در این حوزه وجود دارد که باید با افزایش نظارت‌ها آن را تعدیل کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز