شناسایی ۹۲شهرک صنعتی مستعد تولید انرژی‌های خورشیدی به وسعت ۵۳۰۰ هکتار

۱۴۰۱/۱۲/۱۵ - ۰۹:۰۵:۱۳
کد خبر: ۱۴۴۵۰۴۷
شناسایی ۹۲شهرک صنعتی مستعد تولید انرژی‌های خورشیدی به وسعت ۵۳۰۰ هکتار
معاون وزیر صمت در نشست با اعضای انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر(ساتکا) راهکارهای تامین برق پایدار صنعت در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور را با استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر مورد پیگیری قرار داد و به بیان مهمترین حمایت‌ها و مشوق‌های احداث نیروگاه‌های خورشیدی برای تأمین برق بخش صنعت پرداخت.

به گزارش خبرگزاری برنا، علی رسولیان رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، عصر یکشنبه در نشست با اعضای انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر(ساتکا)، با اشاره به برنامه‌های آتی و اقدامات انجام شده در حوزه تامین برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی، اظهار داشت: ساخت 95 پست برق را با وزارت نیرو تفاهم کردیم که در این راستا 3749مگاوات برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور تامین می‌شود.

 وی، اضافه کرد: 851شهرک و ناحیه صنعتی داریم که برق مورد نیاز آنها 19921 مگاوات و برق تامین شده 10888مگاوات است، در این حوزه تأمین برق با استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و خورشیدی به عنوان یک راهکار و اولویت با اهتمام ویژه ای دنبال می‌شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ادامه داد: با رایزنی های انجام شده با وزارت نیرو خاموشی‌های تابستان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی منظم، به صورت یک روز در هفته، با اعلام قبلی و کاملاً مدیریت شده، بوده است تا بخش صنعت متضرر نشود.

رسولیان، همچنین به تفاهم نامه منعقد شده با سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق(ساتبا) اشاره و تصریح کرد: در این راستا 5000مگاوات برق مورد نیاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی از طریق انرژی خورشید تامین می شود، هزارمگاوات به صورت خرید تضمینی، هزار مگاوات خود تامین صنایع و سه هزار مگاوات دیگر خرید ماده 12خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در این راستا 92شهرک صنعتی دارای ظرفیت به وسعت ۵هزار و 300هکتار به ساتبا (سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق) معرفی شده است که اتصال به پست و بسترها فراهم گردیده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود به برخی حمایت‌ها از احداث نیروگاه‌های خورشیدی در شهرکها و نواحی صنعتی اشاره کرد و گفت: مصوبه مجمع (سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران) در خصوص ایجاد و توسعه 5شهرک و ناحیه صنعتی انرژی خورشیدی در هر استان تصویب شده است، همچنین دستورالعمل نحوه واگذاری حق بهره برداری زمین به متقاضیان ایجاد نیروگاه خورشیدی تدوین شده است.

رسولیان، اظهار کرد: ارائه پروانه احداث از ساتبا (سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق) و واگذاری حق بهره برداری به صورت 20درصد نقد و مابقی در اقساط 10ساله، ممنوعیت تغییر کاربری، استقرار در زون برق و الکترونیک و سطح خدمات قابل ارائه در سطح ۶خدمات از مهمترین محورهایی است که در راستای حمایت از احداث نیروگاه‌های خورشیدی تصویب شده است.

 وی، در ادامه افزود: با صندوق توسعه محیط زیست برای ارائه تسهیلات در این حوزه نیز تفاهم نامه منعقد کرده‌ایم، همچنین مجوز واردات CHPهایکوچک مقیاس دست دوم برای واحدهای تولیدی بسیار راهگشا بوده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، اضافه کرد: نیروگاه خورشیدی در زمین واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به عنوان سطح اشغال در نظر گرفته شده است، همچنین عدم دریافت هزینه ترانزیت از سرمایه گذاران توسط ساتبا (سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق) از موضوعات و حمایت‌های مورد پیگیری بوده است.

رسولیان، تصریح کرد: احداث نیروگاه خورشیدی با کمک بخش خصوصی توانمند برای تامین انرژی برق به عنوان یک اولویت دنبال می‌شود که با اجرایی شدن قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق، به صرفه و اقتصادی است.

وی، همچنین خاطر نشان کرد: ظرفیت‌های شهرک‌های صنعتی مرزی را اعلام و مدل‌های سرمایه گذاری خارجی در انرژی خورشیدی در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی را دریافت می‌کنیم.

 در این جلسه همچنین مدیرکل دفتر محیط کار و محیط زیست وزارت صنعت، معدن و تجارت به بیان مهمترین دیدگاه‌های خود در خصوص تامین برق پایدار به خصوص در فصل تابستان برای بخش صنعت پرداخت.

کتایون نعمت پور مدیرکل دفتر محیط کار و محیط زیست وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار کرد: فاز بندی بر اساس میزان برق مورد نیاز باید به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار بگیرد، احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و خورشیدی در جایی باشد که با توجه به پراکندگی جغرافیایی بهترین استفاده را برای بخش صنعت داشته باشد.

 همچنین اعضای انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر(ساتکا) به بیان مهمترین راهکارهای مهار خاموشی در بخش صنعت با استفاده از احداث نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و خورشیدی پرداختند و مهمترین مسائل، دغدغه‌ها و مشکلات خود را بیان کردند.

 در این جلسه همچنین آرمان خالقی قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت و، آرش نجفی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، نیز حضور داشتند که به صورت تخصصی موضوعات مرتبط با احداث نیروگاه خورشیدی را مورد بررسی قرار دادند.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن 510 شهرک و 341 ناحیه صنعتی و پنج منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌ برداری، 86 شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، 6شهرک فناوری، 40مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، 2مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، 100هزار و 58قرارداد منعقده و بهره ‌برداری از 49هزار و 882واحد صنعتی و سه‌هزار و 270واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم 998هزار و 595نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز