رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد؛

وعده دولت برای اجرای سیاست‌های جدید ارزی تا ۴۸ ساعت آتی

۱۳۹۷/۰۵/۰۹ - ۲۱:۱۸:۳۸
کد خبر: ۷۳۵۸۰۱
وعده دولت برای اجرای سیاست‌های جدید ارزی تا ۴۸ ساعت آتی
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از وعده دولت برای اجرای سیاست‌های جدید ارزی ظرف ۴۸ ساعت آتی خبر داد و گفت: رییس کل جدید بانک مرکزی مذاکراتی برای سیاست های جدید ارزی داشته است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، «محمدرضا پورابراهیمی داورانی»، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:  کمیسیون اقتصادی از مدت ها قبل تاکید داشت که سیاست‌های ارزی دولت باید اصلاح شود و حتی در این زمینه طرح دوفوریتی ساماندهی بازار ارز تهیه شد. در هر صورت با وجود گذشت حدود سه ماه از اجرای سیاست های اشتباه ارزی، توافقاتی صورت گرفته و با رئیس جدید بانک مرکزی نیز در دو روز اخیر مذاکراتی انجام شده تا سیاست های جدید ارزی به صورت تخصصی اعمال شود. در هر صورت فضای مثبتی حاکم شده و اولین گام دولت برای تحول در فضای اقتصادی اعلام سیاست های جدید ارزی با تکیه بر رویکرد تخصصی است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همکاری و تعامل جدیدی بین مجلس و دولت برای ساماندهی بازار ارز آغاز شده و انجام این مهم مطالبه مجلس از دولت است. در هر صورت از سوی مسئولان دولتی اعلام شده ظرف ۴۸ ساعت آینده سیاست های جدید ارزی دولت اجرایی می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار امیدواری کرد:با اجرای سیاست های جدید ارزی توسط دولت التهابات بازار ارز از هفته های آینده کاهش یابد، چرا که با کاهش نرخ ارز قیمت کالاها درسایر بازارها متعادل خواهد شد.

وی ادامه داد:اصلاح راهبردها مهمتر از ترمیم تیم اقتصادی دولت به معنای تغییر شخص حقیقی است و چنانچه تیم اقتصادی دولت تغییر کند اما سیاست ها تغییری نکند، تحول اقتصادی مدنظر مردم و مسئولان اتفاق نمی افتد.

وی درخصوص نشست امروز (سه شنبه ۹ مرداد) کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: براساس برنامه در جلسه امروز کمیسیون اقتصادی با حضور کرباسیان وزیر امور اقتصاد و دارایی، دومین نشست مربوط به بررسی استیضاح وزیر اقتصاد که حدود ۹۰ نماینده مجلس این استیضاح را درخواست کرده اند، برگزار شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه درخواست استیضاح وزیر اقتصاد دارای محورهای مختلفی است، در جلسه اولی که در این خصوص برگزار شد، نمایندگان تقاضاکننده استیضاح فرصت نداشتند درباره تمامی محورها سوالات خود را مطرح کنند و با توجه به اینکه در هفته بعد از برگزاری جلسه اول کمیسیون اقتصادی در رابطه با بررسی درخواست استیضاح، نمایندگان برای سرکشی به حوزه انتخابیه در تهران حضور نداشتند، برگزاری جلسه دوم کمیسیون برای استیضاح به تعویق افتاد.

پورابراهیمی افزود: مقرر بود در هفته گذشته جلسه دوم استیضاح وزیر اقتصاد در کمیسیون اقتصادی برگزار شود، اما با هماهنگی با رئیس مجلس در هفته گذشته نشست نمایندگان مجلس با دولت درخصوص تقاضای تعدادی از نمایندگان برای سوال از رئیس جمهور در کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و این باعث شد تا نشست بررسی درخواست استیضاح وزیر با تاخیر پیگیری شود.

وی گفت: در نشست امروز کمیسیون اقتصادی سوالات نمایندگان در بخش های گمرک، بیمه، بازار سرمایه، حوزه اموال تملیکی، سازمان خصوصی سازی، سازمان حسابرسی، معاونت بیمه و بانک وزارت اقتصاد سوالات مطرح شد و مسئولان مربوطه که زیرمجموعه وزارت اقتصاد هستند، گزارش عملکرد به نمایندگان ارائه کردند.

بر اساس این گزارش ، این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: براساس آیین نامه داخلی مجلس گزارش مربوط به جلسات استیضاح وزیر اقتصاد در کمیسیون اقتصادی به هیات رئیسه مجلس ارسال می شود و چنانچه ۱۰ نفر از نمایندگان متقاضی استیضاح به کرباسیان همچنان بر لزوم استیضاح تاکید داشته باشند، تقاضا در هیات رئیسه اعلام وصول خواهد شد تا در دستور کار صحن علنی مجلس قرار بگیرد.

پورابراهیمی داورانی در خصوص تغییر تیم اقتصادی دولت گفت: متناسب با شرایط کنونی اقتصاد باید از اشخاصی که در موضوعات کلان اقتصادی خلاق هستند و توانایی دارند که با هماهنگی کارها را پیگیری کنند، استفاده کرد، بنابراین نیاز به ترمیم تیم اقتصادی دولت وجود دارد، اما مهمتر از ترمیم تیم اقتصادی دولت به معنای تغییر شخص حقیقی این است که راهبردها و رویکردها اصلاح شود و چنانچه افراد در تیم اقتصادی دولت تغییر کنند اما سیاست ها تغییری نکند، تحول اقتصادی مدنظر مردم و مسئولان اتفاق نخواهد افتاد.

 

نظر شما