بررسی کامل و جامع اسید سولفوریک و کابردهای شگفت انگیز آن

۱۳۹۸/۱۰/۱۵ - ۱۶:۱۵:۲۳
کد خبر: ۹۴۶۱۷۶
بررسی کامل و جامع اسید سولفوریک و کابردهای شگفت انگیز آن
اسید سولفوریک اسیدی قوی با ph 0.5 است که در صنایع مختلفی از آن استفاده می شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، اسید سولفوریک که آن را با نام جوهر گوگرد نیز می شناسند، اسیدی با فرمول شیمیایی H2SO4 و قدرت اسیدی 0.5 است که کاربردهای زیادی در صنعت دارد، در این مقاله به معرفی این اسید و کاربردهای آن می پردازیم.

اسید سولفوریک چیست؟

اسید سولفوریک که برخی آن را با نام سولفوریک اسید می شناسند، مایعی با نقطه جوش بسیار بالا می باشد و مولکول های قطبی آن میتوانند به سادگی بایکدیگر پیوندهای قوی هیدروژنی برقرار کنند.

اسید سولفوریک گران روی بسیار بالایی دارد، این ویژگی سولفوریک اسید ها باعث میشود تا اسید سولفوریک بتواند به هر مقداری در آب حل شود و محلول های اسیدی مختلفی تولید کند.

اسید سولفوریک در دسته بندی اسید های معدنی قرار میگیرد و بطور طبیعی از گازهای خارج شده آتشفشان ها بدست می آید.

همانطور که گفتیم این اسید به هر مقداری در آب حل می شود و واکنش ترکیب آب و اسید سولفوریک واکنشی بسیار گرما زا است به همین جهت است متخصصین علوم شیمی و شیمیدان ها همواره توصیه میکنند تا اضافه کردن یکباره اسید سولفوریک به آب خود داری کنیم.

بطور کلی اسید سولفوریک میل ترکیب بسیار زیادی با آب یا H2O دارد، این میل به ترکیب به اندازه ای زیاد است که سولفوریک اسید در زمان ترکیب و واکنش دادن با سایر مواد و عنصرها، هیدروژن (H) و اکسیژن (O)آنها را بایکدیگر ترکیب میکند و به صورت آب از ترکیب جدا می کند.

اسید سولفوریک ماده اصلی باران های اسیدی می باشد و علت آن ویژگی خورندگی بالای این اسید میباشد.

باران اسیدی بر اثر ترکیب قطره های باران با آلاینده های موجود در هوا به وجود می آید.

اسید سولفوریک با اجسام از جنس فلز و به صورت کلی با فلزات بسیار سریع واکنش میدهد و مانند تمامی عناصر شیمیایی هرچه دما بیشتر باشد میزان و سرعت واکنش نیز افزایش پیدا میکند.

اما این ماده نیز مانند تمامی موجودات جهان دارای استثناء میباشد و استثناء اسید سولفوریک جیوه و سرب  میباشد چرا که این اسید بسیار قوی بر روی جیوه و سرب هیچ تاثیری ندارد.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است این اسید بسیار قوی است و برای استفاده از آن باید تمامی نکات و شرایط امنیتی را رعایت کنید.

فروش اسید سولفوریک توسط شرکت ها و مجموعه های مختلفی انجام میشود که در این میان میتوانیم به پترو آکام صنعت به عنوان یکی از معتبر ترین تولیدکنندگان و فروشندگاناین صنعت نام ببریم.

تولید اسید سولفوریک:

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، اسید سولفوریک به صورت طبیعی از گازهای خارج شده از آتش فشان بدست می آید اما روش های دیگری هم برای تولید اسید سولفوریک وجود دارد.

اسید سولفوریک از انحلال گاز SO3 در آب قابل استخراج است، همچنین روش های دیگری نیز برای تولید اسید سولفوریک وجود دارد که در آزمایشگاه ها قابل اجرا هستند، اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اسید سولفوریک باید در آزمایشگاه های مجهز و استاندارد تولید شود که پترو آکام صنعت یکی از تولیدکنندگان این اسید و مواد شیمیایی دیگر از جمله کات کبود سولفات مس در محیط آزمایشگاهی است.

اسید سولفوریک کاربردهای گوناگونی دارد که در ادامه به معرفی و بررسی برخی از کاربردهای این ماده میپردازیم:

از اسید سولفوریک استفاده متعددی در تولید ترکیبات شیمیایی می شود، یکی از اصلی ترین و مهمترین کاربردهای این اسید در تولید کود های شیمیایی است، همچنین از این اسید استفاده هایی نیز در استخراج های مواد شیمیایی کاربردی، سنتز عنصرهای شیمیایی، تصویه پس آب های باقی مانده در دبی ها میباشد.

اسید سولفوریک در طیف گسترده ای از مراحل کار در پالایشگاه های نفتی نیز کاربرد دارد.

به کمک این اسید قوی میتوانیم یون نیترونیوم بدست آوریم که که از این ترکیب در نیترودار کردن ترکیبات استفاده های زیادی می شود.

از دیگر کاربردهای این اسید این است که از این ماده به عنوان محلول الکترولیت در باطری های سربی استفاده میشود، همچنین در صنایع تولید مواد منفجره همچون تری نیتروتولوئن نیز استفاده میشود.

این اسید خاصیت آبگیری بالایی دارد و در صنایع برای مصارف خانگی مانند تولید میوه های خشک به میزان کم برای خشک کردن میوه ها استفاده میشود.

اسید سولفوریک کابردهای متنوع تری هم دارد که ادامه به صورت تیتر وار آنها را معرفی میکنیم:

  • توصیه مواد نفتی
  • تولید ضدیخ و حشره کش ها
  • تولید مواد دارویی
  • تولید و ساخت پاک کننده های مصنوعی
  • استخراج آلومینوم و مواد آهنی و فولاد
  • تولید مواد رنگی ماننئ نایلون های رنگی و جوهر تحریر
  • تولید و ایجاد ابریشم های مصنوعی جهت تهیه پارجه های ابریشمی
  • ساخت و تولید فیلم های عکاسی
  • ساخت  و تولید دستمال کاغذی، روزنامه و مقوا

همانطور که گفتیم اسید سولفوریک بسیار قوی است و در زمان کار با آن باید نکات ایمنی متعددی را در نظر بگیرید تا سلامت شما و کارکنانتان حفظ شود که برخی از این نکات عبارتند از:

  • بدون استفاده از دستکش و لباس ایمنی با این اسید تماس نداشته باشید چرا که:

تماس با این اسید میتواند باعث ایجاد سوختگی پوست شود، همچنین تماس این ماده با چشم ها میتواند باعث بروز مشکلات بینایی در فرد شود.

  • از اسنشاق این ماده خود داری کنید چرا که:

استنشاق اسید سولفوریک یا همان جوهر گوگرد میتواند باعث تحریک و التهاب بینی و حلق شود.

قیمت اسید سولفوریک :

همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم، اسید سولفوریک توسط شرکت ها، گروه ها و مجوعه های صنعتی مختلفی مانند پترو آکام صنعت تولید و عرضه میشود که بسته به نوع اسید، میزان خلوص، نوع ارائه و کاربرد اسید که ممکن است هرکدام از مواردی باشد که پیش تر در رابطه با آن صحبت کردیم و میزان و حجم اسید قیمت متفاوت و متنوع می باشد و توصیه میکنیم حتما جهت براورد هزینه ها و کسب مشاوره و راهنمایی با مشاورین و متخصصین مجموعه های تولیدی اسید سولفوریک تماس بگیرید.

در این مقاله به بررسی اسید سولفوریک، کاربردهای آن، موارد مصرف، نکات ایمنی جهت انجام فعالیت با اسید سولفوریک و عوارض جانبی استفاده ناصحیح از آن پرداختیم و متوجه شدیم که این اسید چه کاربردهایی در صنعت و زندگی مادارند، بنابراین حال با دید و آشنایی کامل نسبت به این ماده میتوانید اقدام به خرید و مصرف آن کنید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز