تیرچه پیش تنیده چیست؟

۱۳۹۹/۰۶/۱۷ - ۱۴:۱۶:۱۷
کد خبر: ۱۰۵۴۹۸۴
تیرچه پیش تنیده چیست؟
تیرچه پیش تنیده در واقع یک مقطعی به شکل T است که به شکل بتنی ایجاد شده است و مخصوص فشارهای تحت تنش هم هست. این تیرچه های خرپایی و تیرچه های فندوله ای و تیرچه های پاشنه بتنی هم می توانند با اینگونه تیرچه ها جابجا شوند و در نهایت خواهید دید که تیرچه پیش تنیده مزایای بسیاری دارد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، روش های بسیاری برای اجرای سقف در ایران وجود دارد که از جمله متداول ترین روش های آن ها استفاده از سقف تیرچه پیش تنیده و بلوک هاست. با توجه به اینکه در این زمینه تولیدکننده استاندارد وجود ندارد می توان گفت که شاید برآورده کردن آن ها با مشکلات بسیاری روبرو باشد. شما می توانید این تیرچه ها را از تولیدکننده های مختلف خریداری کنید و به همین دلیل هم بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که با متخصصین مختلف در این زمینه مشورت کنید. مناسب ترین روش برای جایگزین کردن این تیرچه ها این است که شما از تکنولوژی های بالای آن ها استفاده کنید. در واقع استفاده از این تیرچه ها تمامی مشکلاتی که شما با تیرچه های غیر استاندارد و حتی استاندارد غیر کاربردی دارید برطرف خواهد کرد.

تیرچه پیش تنیده کردستان

کاربرد تیرچه پیش تنیده

می توان گفت که کاربردهای تیرچه پیش تنیده بسیار متنوع است. مصالح بتنی که در بخش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند در واقع عمده استفاده خود را در بخش های عمرانی و سازه های بتنی دارند. با توجه به اینکه بتن نمی تواند به تنهایی در برابر اعمال نیروهای مختلف فشاری مقاومت مناسبی داشته باشد، ممکن است که در برابر نیروهای کششی از خود ضعف نشان دهد و حتی ممکن است که دچار شکست یا ترک خوردگی هم بشود. شما برای اینکه بتوانید بتن را مقاوم تر کنید باید از تیرچه پیش تنیده استفاده کنید.

استفاده از تیرچه  پیش تنیده در واقع به شما کمک کرد که از آن ها در بخش های مختلف مانند معماری، سازه های مختلف و همچنین اقتصاد استفاده کنید. به عنوان مثال با توجه به این نکته که تیرچه های پیش تنیده قابلیت استفاده در دهانه های بزرگی را نیز نسبت به تیرچه های معمولی دارند باعث می شوند که شما در نهایت از تعداد ستون های کمتری استفاده کنید و از نظر معماری هم فضای بیشتری را در اختیار شما قرار می دهند و باعث انعطاف در پروژه های مختلف معماری هم خواهند شد.

همچنین از نظر تامین و مصرف مصالحی که در ساخت یک سازه مورد استفاده است نیز صرفه جویی می شود. شما همچنین می توانید از نظر اقتصادی این تیرچه های پیش تنیده را با مزیت های بسیاری انتخاب کنید. با توجه به مسائلی که هم اکنون در زمینه مصالح ایجاد شده است، استفاده از سازه های بتنی مورد استقبال عده بسیاری قرار گرفته است. در واقع هرگونه از این مصالح دارای کاربرد های مختلفی هستند که در ادامه این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

استفاده از تیرچه پیش تنیده در سقف های مختلف

یکی از مهم ترین کاربردهای تیرچه پیش تنیده در اجرای سقف است. این مقاطعی که معمولا به شکل T هستند تعدادی کابل فولادی را در خود جای داده اند. زمانی که این کابل ها کشیده میشوند، نیروی فشاری که در آن ها وجود دارد به یک نیروی کششی تبدیل می شود. بنابراین بتنی که در آن ها موجود است نیز می تواند یک جایگزین مناسب برای سایر تیرچه ها باشد. این نوع تیرچه ها همچنین می توان یک جایگزین مناسب برای انواع دیگر تیرچه ها باشند.

در ایران رایج ترین روشی که در آن ها برای اجرای سقف ها وجود دارد استفاده از سیستم های مختلف مانند تیرچه و بلوک است. همان طور که قبل تر از این هم گفته ایم، انواع مختلفی از تیرچه ها وجود دارد که شما میتوانید از آن ها استفاده کنید. البته استفاده و تولید برخی تیرچه به خصوص در مراحل مختلف مانند ساخت و اجرا ممکن است که با مشکل روبرو شوند. استفاده از تیرچه پیش تنیده به شما کمک خواهد کرد که یک انتخاب مناسب داشته باشید. این تیرچه ها به صورت دقیق و کاملا حساب شده در کارخانه ها تولید می شوند و سایز آن ها نیز کاملا استاندارد است. از نظر کیفیت هم اگر بخواهیم آنها را بررسی کنیم باید بگوییم که کاربرد آن ها دقیقا مانند تیرچه های دیگر است. البته تیرچه پیش تنیده دارای یک سری مزیت های بسیار هم هستند که به شما در این زمینه کمک خواهد کرد. از جمله این مزایا می توان به کاهش بتن و همچنین میلگردهای مصرفی در تیرچه ها اشاره کرد که در نهایت باعث کاهش وزن سازه می شوند و ارتفاع ساختمان را نیز کاهش می دهند.

استفاده از تیرچه پیش تنیده

استفاده از تیرچه پیش تنیده معمولا دارای یک سری شرایط خاص است. شما می توانید در پروژه های مختلف از این تیرچه ها استفاده کنید تا دهانه آن ها را نیز تغییر دهید. روش اجرا و استفاده از تیرچه پیش تنیده تفاوت بسیاری با سایر آن ها ندارد و به همان صورت هم قابل اجرا می باشد. به علت اینکه قیمت تیرچه پیش تنیده نسبت به سایر تیرچه ها مناسب تر است معمولا استفاده از آن ها نیز بیشتر است.

ارتفاع انواع مختلف تیرچه پیش تنیده نیز متفاوت است و هرچه که تعداد کابل های فولادی در این زمینه بیشتر باشد، آن تیرچه برای پروژه های مدنظر مناسب تر خواهد بود. همچنین بارگذاری احتمالی روی تیرچه هم بهتر انجام می شود. این نوع تیرچه ها در دو نوع ساخته می شوند که شامل اسکلت بتنی و همچنین اسکلت فلزی هستند. در سازه های بتنی معمولا دو تیرچه وجود دارد که حدود 10 سانتی متر هستند و درون میلگردهای اصلی بارگذاری خواهند شد و سپس در نهایت کار بتن ریزی انجام می شود. در سازه های اسکلتی فلزی هم در دو سمت تیرچه روی کناره بال پایینی یک تیر اصلی قرار خواهد گرفت که بعد از آن با بتن ریزی انجام می شود و شما می توانید به آسانی از آن ها استفاده کنید. اگر در این زمینه هیچ تخصص خاصی ندارید، پیشنهاد ما به شما این است که از متخصصین تیرچه پیش تنیده کردستان کمک بگیرید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز