تکنیک‌های موثر در تصمیم‌گیری

۱۳۹۹/۰۸/۲۷ - ۱۳:۰۸:۳۳
کد خبر: ۱۰۸۹۲۰۱
تکنیک‌های موثر در تصمیم‌گیری
ما گاهی اوقات ممکن است تصمیم گیری را به طور حسی انجام دهیم، در صورتی که برای تصمیم گیری درست، روش ها و تکنیک های متعددی وجود دارند که برای تصمیم گیری علمی و درست بهتر است از آن ها پیروی کنیم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در دنیای امروز با توجه به گستردگی و تنوع روش ها، اطلاعات زیاد و گزینه‌های متعدد، تصمیم گیری کمی پیچیده تر و سخت تر از گذشته شده است.

 

ما گاهی اوقات ممکن است تصمیم گیری را به طور حسی انجام دهیم، در صورتی که برای تصمیم گیری درست، روش ها و تکنیک های متعددی وجود دارند که برای تصمیم گیری علمی و درست بهتر است از آن ها پیروی کنیم.

حتی تنوع در این روش ها نیز بسیار گسترده است؛ اما در این مطلب می‌خواهیم دو مورد از آن‌ها را که به تصمیم‌گیری بهتر کمک خواهند کرد معرفی کنیم:

  1. روش طوفان فکری (Brain storming)
  2. روش دلفی (Delphi method)

 این دو تکنیک در دسته روش های دسته جمعی قرار دارند و به همین از روش‌های فردی اعتبار بیشتری دارند.

با ما همراه باشید تا این دو روش را بیشتر بررسی کنیم.

طوفان فکری روشی برای تصمیم گیری درست

طوفان فکری از بهترین روش هایی است که برای بالا بردن خلاقیت و نوآوری در یک سازمان می توان از آن استفاده کرد.

اغلب استارتاپ ها و شرکت های کوچک و نوپا با این روش آشنا هستند اما شاید از جزئیات و قواعدی که در اجرای آن اهمیت بسیاری دارند غافل باشند. به هر حال در میان اغلب تکنیک های موثر در تصمیم گیری صحیح، طوفان فکری که به طوفان مغزی نیز معروف است، جایگاه مشهورتری دارد.

تصور کنید در جلسه ای با حضور اعضای تیم، هرکسی بتواند هر ایده ای -هرچند عجیب و بلندپروازانه- که به ذهنش می رسد بیان کند؛ بدون اینکه نگران نقد هم تیمی های خود باشد.

در این شرایط است که خلاقیت و نوآوری قطعا به سوی اعضای تیم خواهد آمد.

طوفان فکری تکنیکی است برای تفکر آزاد و تولید ایده؛ با صرف نظر از محدودیت‌ها!

مراحل انجام طوفان فکری

برای هرچه بهتر شدن طوفان فکری و در نهایت تصمیم گیری مناسب، اول از همه بهتر است مسئله و موضوع به طور کاملا شفاف برای تمامی اعضا شفاف شود.

در مرحله بعدی، انتخاب اعضای این جلسه حائر اهمیت است. بهتر است افرادی صاحب نظر در جلسه حضور داشته باشند تا نظراتی کارآمد بدهند.

لازم است فردی را به عنوان تسهیلگر انتخاب کنید. فردی که اجازه ندهد جلسه از مسیر خود خارج شود و تمرکز اعضا را حفظ کند. این فرد همچنین لازم است با طوفان فکری آشنایی کامل داشته باشد و اجازه ندهد جلسه از این اصول خارج شود.

مدیریت پروژه

روش دلفی

روش دلفی به این صورت است که پرسشنامه هایی برای پرسش از متخصصین حوزه مورد نظر طراحی می شود. این پرسشنامه ها برای افراد متخصص ارسال می شوند و در این شیوه افراد متخصص یکدیگر را نمیبینند و به همین دلیل نظرات هر یک، بر دیگری تاثیری ندارد.

ناشناس بودن رای دهندگان، تکرار چندباره نظرسنجی، دریافت بازخورد و استفاده از متخصصین از جمله ویژگی های این روش است.

روش دلفی را می‌توان از مهمترین تکنیک های تحلیل کسب و کار دانست. یکی از دلایل، استفاده از متخصصین است. در ضمن با توجه به این که پرسشنامه می تواند به صورت اینترنتی به دست متخصص برسد، محدودیت زمانی و مکانی نیز برداشته می شود و شما می توانید با هر متخصصی ارتباط بگیرید. به عنوان مثال با اساتید دانشگاهی معتبر که ممکن است هزاران کیلومتر با شما فاصله داشته باشد!

حالا تصور کنید با نظرات چنین متخصصانی، تصمیم گیری برای شما و سازمان چقدر مطمئن تر خواهد بود.

مراحل انجام روش دلفی

در روش دلفی در ابتدای امر، نیاز به یک مجری دارید تا تمام فرایندها و مراحل را اجرا کند.

گام بعدی انتخاب متخصصین و مقدمات ارتباط با آن‌هاست.

گام سوم، تعریف شفاف و دقیق مسئله است. به خصوص از آن جا که ارتباط حضوری با متخصصین ندارید، بهتر است در این زمینه بسیار دقیق عمل کنید تا نتایج اشتباه حاصل نشوند. در این صورت تصمیم گیری نهایی شما نیز با انحراف خواهد بود.

سوالات در روش دلفی تکرار پذیر هستند، پس از انتخاب متخصصین و ارتباط مناسب با آن ها دور اول سوال ها را بپرسید. دور اول معمولا به سوالات کلی مربوط می شوند.

بار دوم سوالات کمی عمیق تر می شوند و به اساس مسئله بیشتر اشاره دارند.

دور سوم سوالات، تاثیر کلیدی در تصمیم گیری شما خواهند داشت. این سوالات را بهتر است به صورت کاملا مستقیم درمورد اصل و اساس مطلب تنظیم کنید. در انتهای این مرحله دیگر باید جمع بندی های لازم را صورت دهید و تصمیم خود را بگیرید.

البته فراموش نکنید تعداد این دفعات می تواند بیشتر یا کمتر باشد اما 2-3 مرتبه معمولا تعداد دفعات مناسبی است.

تفاوت روش دلفی با طوفان فکری

روش دلفی اغلب با تکنیک طوفان فکری مقایسه می­‌شود. یک تفاوت اساسی بین تکنیک دلفی و روش طوفان فکری است: در تکنیک دلفی، هیچ تعامل مستقیم گروهی وجود ندارد، شرکت‌کنندگان با یکدیگر درگیر مکالمه نیستند، نمی‌توانند با یکدیگر گفتگو کنند و از عقاید یکدیگر استفاده نمی‌کنند، همان­طور که در طوفان فکری انجام می­شود.

با استفاده از روش دلفی، شما به ایده­‌های فردی یکدیگر پی می‌برید و بعداً، در جلسه دوم، می‌توانید به ایده ‌های آن ها بپردازید و بیشتر از آن‌ها استفاده کنید در حالیکه یک جلسه طوفان فکری برای جلسات گروه‌های تعاملی شناخته شده است.

تصمیم گیری ها آینده شما را می سازند!

این دو روش، روش هایی هستند که در مدیریت پروژه و تحلیل کسب و کار بسیار پرکاربرد هستند.

این دو روش حتی در استاندارد مدیریت پروژه PMBOK منتشر شده توسط سازمان PMI نیز وجود دارند.

در وبسایت PMPiran که آموزش‌های حرفه‌ای در زمینه مدیریت پروژه ارائه می دهد نیز آموزش این دو روش وجود دارد. لذا می توان از این روش ها به عنوان روش هایی معتبر و مفید یاد کرد که در استانداردها و سایت های معتبر مورد بررسی و آموزش قرار گرفته اند.

تصمیمگیری چه در زندگی شخصی و چه در استراتژی های سازمان، آینده را خواهند ساخت و نباید به صورت غریزی و حسی با آن ها برخورد کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز