سجاد مهرابی، مدیر عامل شرکت نواسی:

حالا دیگر ایران هم به تکنولوژی نسل آینده باتری ها دست یافته است!

۱۳۹۹/۰۹/۲۶ - ۱۴:۴۳:۵۵
کد خبر: ۱۱۰۴۹۸۸
حالا دیگر ایران هم به تکنولوژی نسل آینده باتری ها دست یافته است!
سانیوا در واقع همان باتری های فلز-هوا هستند که در این مورد از فلز منیزیم استفاده می شود و خودروهایی که از این فناوری استفاده می کنند تحت عنوان ماشین های آب نمکی در دنیا شناخته می شوند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های برنا، سجاد مهرابی مدیرعامل شرکت نواسی طی نشست خبری که با اصحاب رسانه داشت با اشاره به محصولات تولیدی این شرکت و تاثیر گذاری آنها در کاهش مصرف و هدر رفت سوخت های فسیلی و بهبود مصرف انرژی اظهارداشت: کاهش منابع سوخت های فسیلی و عدم تـجدیدپذیری آن ها از یک سـو و لـــزوم کاهــش آلودگــی های زیست محیطی از سوی دیگر، باعث روی آوردن دولـت ها و شرکت های بزرگ دنیا به منابع تأمین انرژی پاک شده است. به همین منظور شرکت نواسی پروژه ساخت باتری های فلز-هوای خود را تحت عنوان سانیوا اجرا کرد.

وی در ادامه افزود: این باتری ها به عنـوان یک منبع تولید انرژی پاک، عملکردی مشابه باتری ها در تولید و ذخـیره انرژی الکتریستـه دارند. این سامانه می تواند انرژی حاصل از واکنش های شـیمیایی خود را به صــورت انرژی الکتریسیته در اختیار بگذارد و حدود 5 برابر انرژی بیشتری به نسبت باتری های لیتیومی دارد. این فناوری می تواند کاملا بومی تولید شود و به همین دلیل قیمت تمام شده پایین تری خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت نواسی در ادامه گفت: حجم و وزن بسیار پایین (حدود یک پنجم باتری های لیتیومی) ، زمان بسیار کوتاه شارژ و احیا ، عملکرد طولانی مدت ،عمر طولانی (حدود 4 برابر باتری های لیتیوم-یون)،  عدم آلودگی محیط زیست ، عدم تولید محصولات جانبی مضر و خطرناک و سهولت در دسترسی به مواد اولیه از مشخصه های ویژه این باتری ها بشمار می رود و موجب شده است تا این باتری ها وجه تمایزی بی نظیر نسبت به سایر باتری ها داشته باشند.

تاریخچه سانیوا :

مهرابی در خصوص تاریخچه پروژه سانیوا نیز گفت: پروژه سانیوا در شرکت نواسی از سال 1398 شروع و خیلی سریع توانست مراحل تحقیقاتی اولیه را سپری کند و وارد فاز ساخت شود. یکی از پیچیده ترین قسمت های این باتری ، کاتد می باشد که باتوجه به همجواری فاز مایع و گاز در این نوع باتری، لازم است که با مشخصه های منحصر به فرد و دقت خاصی ساخته شود. در ابتدای سال 1399 این شرکت موفق به ساخت اولین سلول آزمایشگاهی خود شد. با معرفی این فناوری به مجموعه های دیگر، در اردیبهشت ماه توانست از یکی از شرکت های معتبر و پرتوان در تولید وسایل نقلیه الکتریکی، سفارش ساخت نمونه برای موتورسیکلت های برقی را دریافت کند.

وی افزود: تبدیل سلول آزمایشگاهی به سلول نهایی واقعی و پک کردن سلول ها به منظور رسیدن به ولتاژ و جریان مطلوب از بخشهای بسیار پیچیده و دشوار می باشد که این مهم نیز در آبان ماه محقق شد. تمامی این مراحل و موفقیت ها در شرایطی انجام شد که تحریم ها اجازه ورود مواد اولیه اصلی را نمیداد و باتوجه به افزایش نرخ دلار و حجم بالای مواد مصرفی، ناچار به ساخت برخی مواد و جایگزین کردن با مواد اولیه موجود بودیم که این نیز دستاورد بزرگی قلمداد می شود.

مدیرعامل شرکت نواسی همچنین بیان کرد: پروژه سانیوا توانست در آبان ماه سال جاری در شرایط واقعی مورد ارزیابی و تست های مختلف قرار گیرد. در حال حاضر بهبود و توسعه ی سلولهای ساخته شده، طراحی سلولهای جدید، ساخت نمونه تجاری وسایل نقلیه الکتریکی و در نهایت تولید انبوه آن در دستور کار این شرکت بوده و به صورت مستمر با عزم و اراده سرمایه گذاران خوش فکر و نیروهای توانمند شرکت، در جهت پیشرفت می باشد. امیدواریم که بتوانیم تا اواخر سال 1402 نسخه تجاری سانیوا را به بازار عرضه کنیم.

معرفی تخصصی:

 وی در خصوص معرفی تخصصی این پروژه گفت: هسته اصلی سامانه سانیوا باتری­های فلز-هوا است که در آن از واکنش فلز با اکسیژن هوا، جریان الکتریکی تولید می‌شود. باتری­های فلز-هوا از سه جزء آند (فلز)، الکترولیت و کاتد (اکسیژن هوا) تشکیل شده است که دانسیته انرژی بسیار بالاتری (حدود 5 برابر) نسبت به باتری­های لیتیوم-یونی دارند.

سانیوا و وسایل نقلیه الکتریکی:

وی درخصوص کاربردهای این محصول در صنایع مختلف نیز عنوان کرد: سانیوا با هدف دستیابی و توسعه باتری های نسل جدید تولید شده است تا بتواند جهشی بزرگ در صنعت وسایل نقلیه الکتریکی ایجاد نماید. یکی از معضلات و چالش های اساسی وسایل نقلیه الکتریکی کمبود برد آنها می باشد که با استفاده از این فناوری میتوان مسافت آن ها را تا 5 برابر افزایش و زمان شارژ را از چند ساعت به چند دقیقه کاهش داد. از دیگر مزایای استفاده از سانیوا در خودروهای برقی نسبت به سایر باتری ها می توان به زمان شارژ (یا احیا مجدد) بسیار پایین، حجم و وزن پایین، ایمنی بالاتر و عدم آلودگی محیط زیست اشاره کرد.

سانیوا در صنایع نظامی :

مدیرعامل شرکت نواسی همچنین با بیان اینکه سانیوا در صنایع نظامی نیز کابرد دارد بیان کرد: اساس ایده سامانه سانیوا برای کاربرد در شرایط زیر آب بوده است که نسبت به سایر روش-های تامین انرژی در زیر آب، در مقایسه با باتری لیتیوم پلیمری حجم و وزن سیستم مورد نظر به ترتیب حدود 58 و 63 درصد کاهش خواهد یافت. همچنین نسبت به باتری­های لیتیوم-یونی حجم و وزن سیستم را تا 5 برابر کاهش می­دهد.

مهرابی ادامه داد: سانیوا به علل مختلف جایگزین مناسبی برای سیستم های UPS است. از جمله ویژگی های سانیوا می توان به هزینه تمام شده کمتر (حدود نصف هزینه سیستم های(UPS، طول عمر بیش از 4 برابر، شرایط نگهداری آسان و ایمنی بالاتر اشاره کرد. این پروژه در تأمین انرژی شرایط اضطراری نقش بسیار مهمی دارد. یکی از بیشترین کاربردهای حال حاضر این فناوری که به طور ویژه در کشورهایی نظیر چین و ژاپن مورد توجه قرار گرفته است، استفاده از این باتری ها برای شرایط اضطراری می باشد چراکه به راحتی با افزودن مقدار کمی آب میتوان از آن استفاده کرد.

وی در پایان گفت: سانیوا در صنعت اسباب بازی سازی نیز به دلیل نیاز این صنعت به انرژی نفوذ کرده است؛ چند سال پیش یکی از تولیدکنندگان چینی از این فناوری در ساخت اسباب بازی های آب نمکی استفاده کرد که یک نمونه آن ماشین های آب نمکی بود. این اسباب بازی ها به سرعت در بازار مورد توجه قرار گرفت و فروش زیادی کرد. هرچند به دلیل توسعه یافته نبودن قطعات ساخته شده پس از چند سال بازار خود را از دست داد اما کماکان یکی از اسباب بازی های جذاب و خلاق شناخته می شود. از آنجاییکه باتری های قلمی و نیم قلمی موجود خطرات زیادی را برای نوزادان و کودکان به همراه داشته است، استفاده از این فناوری می تواند باعث آسایش خیال خانواده ها و افزایش خلاقیت و نبوغ در کودکان شود.

سانیوا در واقع همان باتری های فلز-هوا هستند که در این مورد از فلز منیزیم استفاده می شود و خودروهایی که از این فناوری استفاده می کنند تحت عنوان ماشین های آب نمکی در دنیا شناخته می شوند. این فناوری که هنوز در هیچ جای دنیا تجاری سازی نشده است میتواند ایران را در زمره ی کشورهای پیشرو در حوزه ی انرژی های نوین قرار دهد.

منبع: فارس

نظر شما