تخمین روند قیمت خودرو داخلی تا پایان سال ۹۹

۱۳۹۹/۱۰/۰۹ - ۱۳:۴۲:۱۶
کد خبر: ۱۱۱۱۷۸۴
تخمین روند قیمت خودرو داخلی تا پایان سال ۹۹
درهر‌حال برای دیدن قیمت خودرو داخلی به‌صورت لحظه‌ای می‌توانید به وبسایت رسمی همراه مکانیک hamrah-mechanic.com مراجعه کنید.

به گزارش برنا، با توجه به نوسانات اخیر در بازار خودرو پیش بینی قیمت خودرو داخلی تا پایان سال کار چندان آسانی نخواهد بود. واضح است که اگر تولید خودرو تا پایان سال افزایش پیدا کرده و به عدد هدف تعیین شده یعنی یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه برسد احتمالاً با یک ریزش قیمتی در بازار خودرو مواجه خواهیم بود. با این حال وجود یک نهاد نظارتی رسمی بر روی قیمت‌گذاری خودرو باعث شده است که مسیر آینده تعیین قیمت روز خودرو کاملاً تاریک به نظر برسد. در این مقاله از همراه مکانیک قصد داریم تا با بررسی تغییرات قیمتی خودرو در سال ۹۹ یک مسیر تقریبی برای آن در مدت باقیمانده از این سال ترسیم کنیم.

چه چیزی باعث شده که خودروسازان تولید خودرو را متناسب با نیاز بازار ادامه ندهند؟

همان‌طور که گفتیم یکی از اتفاقاتی که ممکن است منجر به کاهش قیمت خودرو داخلی تا پایان سال ۹۹ شود افزایش تولیدات است. با این حال خودروسازان بر این عقیده هستند که نهادهای مسئول برای تعیین قیمت خودرو داخلی شرایط آن‌ها را در نظر نگرفته و در نتیجه قیمت کارخانه بسیار کمتر از قیمت بازار است. خودرو‌سازان نمی‌توانند هزینه‌های مورد نیاز خود را فراهم کرده و در نتیجه ناچار هستند تا تیراژ تولید را پایین آورد. اما در واقع چه کسی مسئول تعیین قیمت روز خودرو در کشور ماست؟

از سال ۹۱ دولت این وظیفه را بر عهده شورای رقابت قرار داد. این شورا باید بر روی نحوه قیمت گذاری خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان یعنی خودروهای اقتصادی و پرمشتری در بازار نظارت می‌کرد. با این حال افزایش قیمت خودرو داخلی و عبور آن از مرز حداقل ای ۵۰ میلیون تومان باعث شد که عملاً شورای رقابت دیگر وظیفه‌ای در این بازار نداشته باشد. از سوی دیگر منتقدان این شورا از این فرصت استفاده کرده و تلاش کردند قیمت‌گذاری خودرو را در دستور کار سازمان تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده قرار دهند. اما ناکارآمدی این دو سازمان باعث روی کار آمدن دوباره شورای رقابت شد. حال بحث بر سر این مسئله است آیا شورای رقابت در زمان تعیین قیمت‌های خودروهای داخلی شرایط قطعه سازان و خودروسازان را در نظر خواهد گرفت یا خیر؟ به عبارت بهتر آیا این بازگشت دوباره می‌تواند باعث ترغیب خودروسازان به افزایش تولید خودرو و در نتیجه کاهش قیمت آن شود؟

مسئله قیمت گذاری سناریوهای دیگری برای خروج بازار خودرو از رکود وجود دارد؟

این بازار متوقف کرده و یا به حداقل برسانند. بنابراین تا حد زیادی از ترافیک خرید و فروش در این بازار کاسته شده است. به همین دلیل به نظر می‌رسد که تنها راه برای خروج خودرو از رکود متناسب کردن تولید با تقاضا باشد. به عبارت بهتر خودروسازان باید حداقل تعهدهای معوق خود را در زمینه خودروهای پیش فروش شده برآورده کنند. از سوی دیگر بهتر است برای خروج این بازار از رکود تحویل خودروهای پیش فروش شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن اتفاق بیفتد. یعنی این مدت زمان از سه ماه به کمتر از یک هفته کاهش پیدا کند. داشتن چنین تعهدی خودروسازان را موظف خواهد کرد که سرعت تولید خود را بالا برده تا بتوانند به تقاضای بازار پاسخ دهند. اما آنچه که در بازار امروز شاهد آن هستیم تولید و عرضه خودرو با یک آهنگ پایدار و آهسته است.

در زمانی که خودروسازان حرکتی برای خروج بازار خودرو از رکود انجام نمی‌دهند این دولت است که وظیفه دارد برای رونق گرفتن این بازار تلاش کند. برخی از کارشناسان معتقدند که دولت باید برای خرید خودرو تسهیلاتی را برای مصرف کنندگان در نظر بگیرد. چنین تجربه‌ای در سال‌های گذشته و با اعطای وام‌های ۲۵ میلیون تومانی به خریداران خودرو اتفاق افتاد. موفقیت این طرح در آن زمان باعث شده که کارشناسان پیشنهاد باز انجام طرح را برای تنظیم قیمت خودرو و در نتیجه افزایش رونق بازار به دولت ارائه کنند.

خودرو نهایتاً تا آغاز قرن جدید چه مسیری را طی خواهد کرد؟

در حال حاضر خودرو در حال خارج شدن از مسیر کالاهای سرمایه‌ای است. به همین دلیل انتظار می‌رود که رفته‌رفته بازار خودرو از حضور دلال‌ها و واسطه‌ها خالی شده و به یک ثبات نسبی برسد. از سوی دیگر برخی از کارشناسان خود را معتقد هستند که ضرب الاجل سازمان بازرسی کل کشور برای تخلیه پارکینگ خودروسازان از خودروهای دپو شده می‌تواند باعث افزایش عرضه در بازار و در نتیجه ادامه یافتن روند نزولی قیمت خودرو داخلی شود. با این شرایط حتی می‌توان در آشفته بازار شب عید نیز شاهد کاهش قیمت روز خودرو و یا حداقل ثبات آن بود.

قیمت خودرو داخلی با نگاهی خوش‌بینانه روبه‌پایین حرکت می‌کند. ضرب‌الاجل رئیس سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر تخلیه خودروهای دپو شده در پارکینگ‌ها نیز می‌تواند گامی مؤثر در جهت ثبات قیمت خودرو و یا حتی ریزش دوباره قیمت‌ خودروهای داخلی باشد.

مجموع این بحث‌ها و بررسی نظرات کارشناسان نشان می‌دهد که کلید باز شدن قفل بازار خودرو تا پایان سال جاری در دست خودروسازان است. اگر خودروسازان تعهد خود را برای تحویل خودروهای پیش فروش شده در سال‌های قبل به انجام برسانند و خودروهایی کارنکرده‌ای را که در پارکینگ خاک می‌خورند، به خریداران تحویل دهند، می‌توان به آینده بازار خودرو و کاهش قیمت روز خودرو امیدوار بود. در واقع این تناسب میان عرضه و تقاضا است که می‌تواند موتور بازار خودرو‌ را روشن کرده و آن را از وضعیت رکود فعلی خارج نماید.

درهر‌حال برای دیدن قیمت خودرو داخلی به‌صورت لحظه‌ای می‌توانید به وبسایت رسمی همراه مکانیک hamrah-mechanic.com مراجعه کنید. ابزار قیمت روز خودرو همراه مکانیک می‌تواند قیمت انواع خودروهای داخلی و خارجی را به همراه نمودار نوسان قیمت در طول سال 99 به شما نشان دهد. مدل‌های مختلف خودروها با انواع بدنه و گیربکس (در صورت داشتن تفاوت قیمت) در این ابزار جدا شده‌اند تا هیچ خودرویی با هیچ مشخصات و سال تولیدی نباشد که نتوانید قیمت آن را از همراه مکانیک استعلام کنید. پس همین الان وارد این سایت شوید و قیمت روز خودرو موردنظر خود را ببینید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز