چه چیزی باعث مرگ ناگهانی در خواب می شود؟

۱۴۰۰/۰۳/۰۲ - ۱۱:۵۲:۳۵
کد خبر: ۱۱۸۲۶۹۰
چه چیزی باعث مرگ ناگهانی در خواب می شود؟
ما در این مقاله، برخی از شایع ترین دلایل و ارتباط بین اختلالات خواب (مثل وقفه تنفسی در خواب، خر و پف و بی خوابی) و مرگ ناگهانی را مورد بررسی قرار دارده ایم.

به گزارش برنا، به گفته ی اساطیر یونان باستان، خواب، برادر دوقلوی مرگ است. به نظر می رسد که همیشه بین و خواب و مرگ ارتباطی وجود دارد. اما همیشه آرام ترین و ایده آل ترین مرگ، مردن در خواب است. علت مرگ در خواب چیست؟ ما در این مقاله، برخی از شایع ترین دلایل و ارتباط بین اختلالات خواب (مثل وقفه تنفسی در خواب، خر و پف و بی خوابی) و مرگ را مورد بررسی قرار دارده ایم.

وقتی مرگ در شب به سراغ ما می آید.

یک سوم زندگی ما، در خواب سپری می شود، بنابراین، این که بسیاری از افراد در خواب می میرند، چیز عجیبی نیست! بین مردن یک شبه (به ویژه وقتی فرد سالم باشد)، و مردن در بیهوشی در مراحل آخر یک بیماری مهلک، تفاوت های مهمی وجود دارد. اما متأسفانه این تفاوت ها در افراد مسن و افرادی که بیمار هستند، کمتر از جوانان، مورد بررسی قرار می گیرد. با توجه به مکان مرگ (خانه، بیمارستان، مرکز مراقبت های پزشکی و ...)، ممکن است که یک پزشک، علت مرگ را بررسی کند. اما جز در مواقعی که مورد مشکوکی دیده شود، به ندرت کالبد شکافی انجام می شود. این بررسی شاید در جوامعی که جوانان یا کودکان، بدون هیچ بیماری شناخته شده ای به صورت ناگهانی می میرند، صورت گیرد.

تروما، سموم و داروها

در بعضی موارد، مرگ در پی یک علت خارجی، یا یک علت محیطی و یا هر عامل دیگری اتفاق می افتد. برای مثال، زلزله می تواند با تخریب ساختمان، سبب ریزش و آسیب جسمی و نهایتاً مرگ در خواب شود. مونوکسید کربنی که از سیستم های گرمایشی مشکل دار نشت می کند، هم می تواند قاتلی خاموش در هنگام خواب باشد. قتل هم یکی از علل رایج مرگ در هنگام خواب است. به نظر می رسد قاتل ها در شب، کار خود را بهتر انجام می دهند!

داروهایی که برای درمان برخی از بیماری ها و مشکلات (مثل بی خوابی و درد) استفاده می شوند، هم می توانند باعث مرگ در خواب شوند. این خطر، زمانی که دارو، بیش از اندازه ی تجویز شده مصرف شود (اووردوز)، یا در کنار الکل مصرف شود، جدی تر می شود. داروهای خواب آور و آرام بخش، ممکن است با تأثیرگذاری روی سیستم تنفسی، خطرساز باشند. در شرایط شدیداً دردناکی مثل سرطان، گاهی اوقات برای تسریع مرگ تدریجی، از دوزهای بالای مورفین استفاده می شود.

مرگ ناگهانی

سیستم های کلیدی: قلب و ریه ها

فرض کنیم مرگ در خواب، در پی یک دلیل داخلی و طبیعی اتفاق افتاده باشد. در ادامه رایج ترین دلایل مرگ طبیعی در خواب را بررسی خواهیم کرد. زمانی که فرد، در خواب جان خود را از دست می دهد، یا به این فاجعه نزدیک می شود، تعداد انگشت شماری از اندام هاب داخلی (معمولاً قلب و ریه)، مظنون به از کار افتادگی هستند. در زمان بررسی این نوع مرگ، معمولاً عوامل تأثیر گذار به این اندام ها را مورد بررسی قرار می دهند.

از کار افتادگی پیش رونده ی سیستم تنفسی، ممکن است به تدریج روی عملکرد قلب و سایر اندام ها تأثیر بگذارد. همچنین، ایست قلب در خواب، با تأثیر ناگهانی روی جریان خون به مغز، می تواند سیستم تنفسی را به طور ناگهانی از کار بیندازد. همچنین، ریه ها ممکن است در اثر نارسایی قلبی، سریعاً با مایعات، پر شده، و فرد دچار ورم ریه شود.

سکته قلبی

شواهد زیادی مبنی بر این که عملکرد قلب در خواب، دچار استرس زیاد می شود، وجود دارد. خواب، با حرکات ناگهانی چشم (REM) ممکن است تا صبح این خطر را بالا ببرد. همچنین از آنجایی که درصد بالایی از مشکلات قلبی، در قبل و بعد از خواب اتفاق می افتند، به نظر می رسد خواب، یکی از عوامل مؤثر در نارسایی های قلبی باشد.

حمله قلبی

حمله قلبی زمانی اتفاق می افتد که رگ های خون (شریان کرونری) که وظیفه ی خون رسانی به بافت های عضلانی را بر عهده دارند، مسدود شده و نواحی مورد نظر، آسیب می بیند. این مشکلات خون رسانی، می توانند جزئی بوده، و تأثیر گذرایی روی عملکرد قلب داشته باشند. یا با گرفتگی شدید مواجه شده، و به طور کلی عملکرد قلب -به عنوان یک دستگاه پمپاژ- را از کار بیندازند.

مرگ ناگهانی

آریتمی قلب

قلب همچنین می تواند دچار برخی از شرایط غیر عادی و تغییرات در سیستم الکتریکی شود. این امر باعث تداخل در شارژهای الکتریکی -که وظیفه ی فعال کردن عضله ی قلب را دارند- شود. انقباض ها، نامنظم، تند یا کند شده، و توانایی پمپاژ قلب به خطر می افتد. به گفته دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق در کلینیک قلب سلامت، آریتمی یکی از دلایل رایج مرگ در خواب است. آسیستول، نام ریتم در زمان سکته قلبی است که در آن هیچ اثری از فعالیت قلب، دیده نمی شود. فیبریلاسیون یا لرزش شریانی، نیز می تواند عملکرد قلب را دچار مشکل کند. سایر مشکلات ریتم قلب، مثل تاکی کاردی هم می تواند خطر جانی داشته باشد. گرفتگی های قلبی روی روند الکتریکی تأثیر گذاشته، و عملکرد قلب را به سمت مرگ پیش می برد.

نظر شما