انواع کیست های ساده کلیه و درمان آنها

۱۴۰۰/۰۳/۱۰ - ۱۱:۴۳:۲۳
کد خبر: ۱۱۸۶۶۲۸
انواع کیست های ساده کلیه و درمان آنها
به گفته دکتر رضا ولی پور متخصص ارولوژی: کیست های ساده کلیه، بسیار شایع هستند. این کیست ها، به ندرت نیاز به درمان دارند و بسیاری از افراد حتی نمی دانند که کیست دارند.

به گزارش برنا، کیست های ساده کلیه، کیسه های پر از مایعی هستند که در کلیه ها تشکیل می شوند. این کیست ها، معمولاً عملکرد کلیه ها را تحت تأثیر قرار می دهند.کلیه ها، اندام هایی به شکل لوبیا هستند که نزدیک به وسط کمر، درست زیر قفسه سینه واقع شده اند و روزانه حجم زیادی از خون را تصفیه می کنند. همچنین به تنظیم مایعات و نمک ها (الکترولیت ها) در بدن کمک می کنند و نیز مواد زائد را از طریق ادرار دفع می کند.

درمان و تشخیص کیست کلیه

به گفته دکتر رضا ولی پور متخصص ارولوژی: کیست های ساده کلیه، بسیار شایع هستند. این کیست ها، به ندرت نیاز به درمان دارند و بسیاری از افراد حتی نمی دانند که کیست دارند. شما ممکن است یک یا چند کیست ساده در یکی از کلیه ها یا هر دو آنها داشته باشید. به مرور زمان، اندازه کیست ممکن است بزرگتر شود. با بالا رفتن سن، شیوع کیست های ساده کلیه بیشتر می شود، اما گاهی اوقات، این کیست ها از بدو تولد وجود دارند. مردان بیشتر از زنان، دچار کیست کلیه می شوند. با پیشرفت تصویربرداری پزشکی، روز به روز افراد بیشتری که مبتلا به این کیست ها تشخیص داده می شوند.

تشخیص نوع کیست های کلیه و انواع آن

کیست های ساده کلیه با کیست های پیچیده فرق دارند. پزشک با استفاده از تصویربرداری پزشکی و ظاهر کیست، می تواند نوع کیست را تشخیص دهد. انواع کیست ها عبارتند از:

1_ کیست های ساده کلیه

کیست های ساده کلیه، شایع ترین نوع کیست ها هستند و کیست های ساده فقط با مایع پر شده اند. این کیست ها دارای دیواره های نازک و منظم و دایره شکل هستند.

2_ کیست های پیچیده ی کلیه

کیست های پیچیده ی کلیه، ممکن است دیواره هایی ضخیم و شکل نامنظمی داشته باشند. این نوع کیست ها ممکن است حاوی مواد جامد باشند. کیست های پیچیده کلیه ممکن است نشانه ی سرطان باشند، اما کیست های ساده، سرطانی نیستند و هرگز سرطانی نمی شوند.

علت تشکیل کیست های ساده کلیه چیست؟

محققان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی موجب بروز کیست های ساده کلیه می شود. کلیه ها دارای لوله های باریکی هستند که ادرار تازه تشکیل شده را جمع آوری می کنند. کیست ها ممکن است در اثر انسداد این لوله ها ایجاد شوند. گاهی اوقات کیسه های کوچکی روی لوله ها تشکیل می شوند که این کیسه ها ممکن است از لوله ها جدا شوند و تبدیل به کیست های ساده کلیه شوند.

برخی از مشکلات جسمی می توانند منجر به رشد کردن کیست های کلیه شوند. برای مثال در بیماری کلیه پلی کیستیک، کیست های زیادی در کلیه ایجاد می شوند (کیست ها ممکن است ساده یا پیچیده باشند). این کیست های زیاد می توانند باعث اختلال در عملکرد کلیه شوند. شرایط پزشکی دیگری که می توانند منجر به تشکیل کیست های ساده یا پیچیده در کلیه شوند عبارتند از:

1.    بیماری مزمن کلیه ناشی از هر علتی (به خصوص با دیالیز)

2.    بیماری کلیوی کیستیک مدولاری

3.    بیماری کلیوی پلی کیستیک اتوزمال غالب

4.    بیماری فون هیپل ـ لینداو (von Hippel – Lindau)

5.    بیماری توبروز اسکلروزیس

چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به کیست های ساده کلیه قرار دارند؟

افرادی که سیگار می کشند یا فشار خون بالا دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کیست ساده کلیه قرار دارند و مشخص نیست که با ترک سیگار یا کنترل فشار خون بتواند این احتمال خطر را کاهش دهند یا خیر.

دکتر رضا ولی پور + متخصص ارولوژی + کیست های ساده کلیه

علائم کیست های ساده کلیه

اکثر افراد مبتلا به کیست های ساده کلیه، متوجه هیچ گونه علائمی نمی شوند. این کیست ها به ندرت ممکن است علائم زیر را به وجود بیاورند:

·       وجود خون در ادرار (در صورتی که کیست ترکیده باشد)

·       درد در بالای شکم یا کمر (در صورتی که کیست ترکیده باشد)

·       تب و لرز (اگر کیست عفونت کرده باشد)

·       بالا رفتن فشار خون (اگر کیست، کلیه را تحت فشار قرار دهد)

·       مشکلات دفع ادرار (در صورتی که کیست، حالب (لوله ای که ادرار را از کلیه ها به مثانه می رساند) را مسدود کرده باشد)

·       توده ای که در معاینه فیزیکی کشف می شود

این کیست ها معمولاً تا زمانی که حالب را مسدود نکرده باشند، عملکرد کلیه را به طور کامل با مشکل مواجه نمی کنند. برخی از کیست ها ممکن است منجر به افت اندکی در عملکرد کلیه ها شوند. در بیشتر افرادی که هم کیست های ساده کلیه و هم فشار خون بالا دارند، کیست ها دلیل اصلی فشار خون بالا نیستند.

روش تشخیص کیست های ساده کلیه

دکتر رضا ولی پور + متخصص ارولوژی + کیست های ساده کلیه

کیست های ساده کلیه، اغلب با آزمایشات تصویربرداری انجام شده و برای جستجوی مشکلی دیگر، بررسی می شوند. پزشک در مورد علائم اخیر و مشکلات پزشکی شما در گذشته سؤالاتی خواهد پرسید. شما همچنین تحت معاینه فیزیکی قرار می گیرید. تشخیص دادن کیست های ساده از کیست های پیچیده بسیار مهم است. کیست های پیچیده ممکن است سرطانی باشند و معمولاً باید خارج شوند. به همین دلیل، پزشک شما ممکن است انجام آزمایشات تصویربرداری زیر را توصیه کند:

1.    سونوگرافی کلیه

2.    سی تی اسکن کلیه (توموگرافی کامپیوتری، در صورتی که به جزئیات بیشتری از کیست نیاز باشد)

3.    MRI کلیه (تصویر برداری رزونانس مغناطیسی، در صورتی که ماهیت کیست هنوز مشخص نباشد)

رادیولوژیست با نگاهی به این تصاویر، ساده یا پیچیده بودن کیست را تشخیص خواهد داد. پزشک گاهی اوقات، کیست ها را با سیستم درجه بندی بوسنیاک در 5 گروه قرار می دهد. این درجه بندی ها بر اساس پیچیدگی و بدخیم بودن احتمالی کیست ها می باشد. اگر کیست شما، بر اساس سیستم بوسنیاک، کیست درجه 1 باشد، احتمالاً به آزمایشات تصویربرداری بیشتری نیاز ندارید. کیست هایی با درجه بالاتر ممکن است به تصویربرداری یا درمان بیشتری نیاز داشته باشند.

کیست های درجه 5 اغلب، به سرطان مربوط می شوند. پزشک شما، شرایط دیگری را که ممکن است موجب بروز کیست ها شده باشند، بررسی می کند. اگر پس از تصویربرداری پزشکی، تشخیص هنوز سخت باشد، ممکن است به آزمایش ژنتیک نیاز داشته باشید. این آزمایش می تواند به رد کردن احتمال وجود بیماری های دیگر از جمله بیماری پلی کیستیک کلیه کمک کند. 

کیست های ساده کلیه چگونه درمان می شوند؟

بسیاری از افراد مبتلا به کیست های ساده کلیه نیازی به درمان ندارند. پزشک ممکن است برای بررسی دقیقتر کیست ها، انجام سونوگرافی را توصیه کند. اگر شما دارای علائم زیر باشید، یا درصورتی که کیست شما، جریان ادرارتان را مسدود کرده باشد، ممکن است به یکی از درمان های زیر نیاز داشته باشید:

1.    اسکلروتراپی، روشی برای سوراخ کردن کیست با وارد کردن یک سوزن بلند از طریق پوست

2.    انجام جراحی برای تخلیه ی کیست و خارج کردن بافت خارجی آن

3.    مصرف آنتی بیوتیک برای درمان عفونت کیست کلیه

برای ویزیت آنلاین و یا مشاوره با دکتر رضا ولی پور متخصص ارولوژی در غرب تهران روی لینک زیر کلیک کنید:

https://dr-valipour.com/926

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز