ساندویچ پانل یا ساندویچ پنل چیست؟

۱۴۰۰/۰۶/۰۸ - ۰۹:۴۷:۱۲
کد خبر: ۱۲۲۶۵۸۶
ساندویچ پانل یا ساندویچ پنل چیست؟
یکی از اقدامات برای عایق بندی ساختمان ها استفاده از ساندویچ پنل یا ساندویچ پانل است که از طراحی های موفق و نوین در این حوزه به شمار می رود.

به گزارش برنا، امروزه در طراحی تمامی ساختمان ها از جمله: تجاری،مسکونی،صنعتی و...توجه به مصرف بهینه انرژی یکی از اولویت های مهم محسوب می شود.بهینه سازی انرژی با هدف کاهش میزان سوخت مصرفی و جلوگیری ازاتلاف گرما و سرما، توسط عایق ها وبرخی دیوار ها صورت می گیرد. یکی از اقدامات برای عایق بندی ساختمان ها استفاده از ساندویچ پنل است که از طراحی های موفق و نوین در این حوزه به شمار می رود. از ساندویچ پنل می توان علاوه بر ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی، درساخت  سردخانه ها و اتاقک ها  نیز استفاده کرد.

ساندویچ پانل یا ساندویچ پنل متریال پیش ساخته در حوزه ی ساختمانی می باشد که مقاومت در برابر حرارت وظیفه ی اصلی آن محسوب می شود. ساندویچ پنل متریال تقریبا سبکی است که در برخی مواقع از آن برای ساخت سقف و یا دیوار استفاده می شود. ماده عایق و سبکی لایه میانی ساندیچ پنل ها را تشکیل داده است. بطور کلی میتوان گفت خرید ساندویچ پانل جایگزین بسیار مناسبی برای مصالح سنتی از جمله مصالح آجری وسیمانی می باشد.در این مقاله قصد داریم بیشتر با ساندویچ پنل ها و کاربردشان آشنا شویم.پس همراه ما باشید.

کاربرد ساندویچ پنل

ساندویچ پنل ها به سبب مقاوت بالا و وزن کمی که دارند امروزه در حال توسعه و گسترش می باشند.

از کاربرد های ساندویچ پنل ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- استفاده در ساخت خانه های پیش سازو انواع کانکس ها

- استفاده در سردخانه های سیار

- استفاده در سقف و دیواره های انبار و سوله

- استفاده در اتاق های ایزوله و بیمارستان های سیار

- استفاده در ساخت لابراتورها، درمانگاه ها و سرویس های بهداشتی

- استفاده در ساخت انواع کیوسک ها و جایگاه ها سوختگیری

- استفاده در ساخت سالن های ورزشی و سازه های صنعتی

متریال سازنده انواع ساندویچ پنل ها

همانطور که پیش تر اشاره کردیم ساندویچ پنل ها از مواد عایقی تشکیل شده اند .این مواد یا بهتر است بگوییم هسته درونی ساندویچ پنل ها از متریال های مختلفی می تواند ساخته شود. متریال بکار رفته در ساندویچ پنل حتما بایدعایق بوده و وزن سبکی داشته باشد.

این هسته درونی  باید در برابر شکافی های وارده مقاومت بالایی داشته باشد.

در نتیجه  برای هسته میانی ساندویچ پنل متریال های متعددی استفاده می شود که جنسشان نسبت به کاربردی که دارند متفاوت است.

ساندویچ پانل + ساندویچ پنل

انواع جنس هسته درونی ساندویچ پنل هاعبارتند از :

ساندویچ پنل پلی یورتان                       

این نوع ساندویچ پنل از پرکاربرد پر استفاده ترین ساندویچ پنل ها محسوب می شود.چراکه دارای عایق بندی بسیار خوبی  دربرابر حرارت و صوت می باشد. پلی یورتان  در انواع ساندویچ پنل های سقفی ودیواری استفاده می شود. این ساندویچ پنل ضدآب و ضدرطوبت می باشد وباکتری ها و گیاهان به هیچ عنوان روی آن رشد نمی کنند.در نتیجه این نوع ساندویچ پنل برای محیط هایی که رطوبت بالایی دارند کاملا مناسب است.

ساندویچ پنل پلی استایرن

این نوع ساندویچ پنل قیمت پایین تری نسبت به سایرساندویچ پنل ها دارد.اما باید گفت که دارای عایق بندی قابل توجهی نیست. ساندویچ پنل  پلی استایرن برای ساخت و ساز هایی  که عایق بندی در آن ها اهمیت زیادی دارد توصیه نمی شود. اما از مزایای آن می توان به داشتن وزن سبک که موجب سهولت در اجرا می شود اشاره کرد.

ساندویچ پنل پشم سنگ

این نوع ساندیچ پنل نیز در برابر شعله  و آتش سوزی مقاومت بسیار بالایی دارد و ضد حرارت می باشد.

انواع ورقه های ساندویچ پنل

ساندویچ پنل ها دارای ورقه هایی در دو طرف می باشند که این ورقه ها نیز از انواع مختلفی از متریال ها ساخته شده اند که دارای کاربرد های متفاوتی می باشند.

ورق آلوزینک

در ساختن ورق آلوزینک از روی ، آلومینیوم،سیلیکون و گالوانیزه نورد شده استفاده شده است.این ورق انعطاف پذیری بالایی دارند وهمچنین رنگ زدن و جوش کاری اش بسیارآسان می باشد.

این نوع ورق به علت عایق بندی خوب  و دوام زیادی که دارد بسیار پر کاربرد بوده و در انواع ساندویچ پنل های  دیواری برای کاربردهای متعددی مورد استفاده قرار می گیرد.

از ورق های آلوزینک اغلب در ساخت سردخانه ها ،کارگاه ها، تولیدی ها، سوله و ساختمان های مسکونی استفاده می شود.

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه ازآغشته شدن آهن به فلز روی به دست می آید.وساندویچ پنل دارای ورق گالوانیزه به دلیل جنس فولادی که دارد از مقاومت خوردگی زیادی بهره می برد و به همین خاطر دارای کاربرد زیادی در صنایع مختلف  می باشد.

ساندویچ پنل های گالوانیزه به صورت سقفی و دیواری تولید می شوند، از این ورق ها در ساخت قطعات و دیواره ها ی کارخانه ها، سقف شیروانی ساختمان ها ، کانال های کولر ، و موارد دیگری استفاده می شوند.

ورق آلومینیومی

این نوع ساندویچ پنل ها دارای وزن بسیار پایینی بوده و قیمت مناسبی دارند. منعطف بودن ورق آلومینیوم موجب محبوبیت و کاربرد زیاد آن شده است. از دیگر ویژگی های این نوع ورق می توان به مقاومت بالا در برابر انواع آب و هوا ، خوردگی و زنگ زدگی  اشاره کرد.

مزیت های استفاده از ساندویچ پنل ها

پیش ترهم اشاره کردیم که از ساندویچ پنل ها برای بهینه سازی انرژی استفاده می شود البته باید گفت این پنل ها دارای مزایای زیادی می باشند که درادامه به آن ها اشاره می کنیم:

- قابل استفاده در همه ی محیط ها

- استحکام و مقاومت بالا

-  وزن سبک

- نگهداری آسان و قیمت پایین

- حمل و نقل و جابجایی آسان

- وجود طرح ها و رنگ های متنوع

- نصب و اجرای آسان

- امکان استفاده در پروژه‌های متنوع

- کاهش نفوذ رطوبت به درون سازه

- کاهش انتقال حرارت و صوت به داخل

- امکان شستشو

- قابلیت بازیافت

- مقاومت بالا دربرابرحوادث طبیعی نظیر: رانش زمین، سیل و زلزله

- جلوگیری از تجمع میکروب‌ها و قارچ‌ها

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز