انتخاب سقف وافل برای سازه‌های فولادی با سهند سازه بتن

۱۴۰۰/۰۷/۰۴ - ۰۹:۵۰:۳۳
کد خبر: ۱۲۳۸۶۳۹
انتخاب سقف وافل برای سازه‌های فولادی با سهند سازه بتن
یکی از مهم‌ترین مزیت‌ های اجرای سقف وافل در سازه فولادی این است که مقاومت سقف ها افزایش پیدا می‌ کند. سازه های فولادی مانند اسکلت بتنی اجرا خواهند شد البته با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

به گزارش برنا، به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که سازه ها در کشور ایران به دو روش اسکلت بتنی و اسکلت فلزی اجرا می‌ گردند. با توجه به معیارهای متفاوتی مانند شرایط آب و هوایی، مسائل فنی سازه، میزان بودجه و ... مهندسین طراح هر یک از روش های ساختمان سازی را انتخاب می کنند. مقاومت بسیار بالای سازه های فلزی موجب شده که بیشتر پیمانکاران این نوع ساختمان سازی را انتخاب کنند. متریال های به کار رفته شده در اسکلت های فلزی، فولاد می باشد. به همین دلیل اسکلت ها را با نام اسکلت فولادی هم می شناسند. یکی از مهم‌ترین مزیت‌ های اجرای سقف وافل در سازه فولادی این است که مقاومت سقف ها افزایش پیدا می‌ کند. سازه های فولادی مانند اسکلت بتنی اجرا خواهند شد البته با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

در اسکلت های فلزی پیمانکاران می‌ توانند از هر دو نوع وافل دوطرفه و یا یک طرف استفاده کنند. در واقع تفاوت اجرای اسکلت بتنی و فلزی به این مورد مربوط می ‌شود. در اسکلت های فلزی اگر قالب های یک طرفه مورد استفاده قرار بگیرند باید تیرهای میانی هم مورد استفاده قرار گرفته شوند. اما اگر از قالب های دو طرفه در سازه های فولادی جهت اجرای سقف های وافل استفاده شود باید بدانید که استفاده کردن از تیرهای میانی چندان ضرورتی ندارد. یعنی اگر شما قالب های دو طرفه وافل را جهت اجرای سقف های وافل در اسکلت فلزی بخواهید به کار ببرید نیازی نیست که تیرهای میانی را هم اجرا کنید.

انتخاب سقف وافل برای سازه‌های فولادی با سهند سازه بتن

هزینه اجرای سقف وافل روی سازه های فولادی در سهند سازه بتن

در صورتی که شما به جای استفاده کردن از قالب های خمشی برای سازه های فولادی از دیوارهای برشی استفاده کنید افزایش راندمان اسکلت فلزی را می توانید به همراه داشته باشید. در این روش ستون ها را به صورت ثقلی در طراحی قرار می‌ دهند و تمامی اتصالات معطوف به جایی می شوند که دال بر روی ستون قرار گرفته شده است. علاوه بر این استفاده کردن از دال ستون برای طبقات زیرین به طور کلی به بهترین نحو ممکن عمل می‌ کند و راندمان مناسبی از خود نشان می‌ دهد.

 در نهایت می توانیم بیان کنیم که استفاده کردن از سقف وافل برای اسکلت های فلزی در صورتی که بدون قاب طراحی شوند مقرون به صرفه است و هزینه های ساختمان را کاهش می‌ دهد. اگر شما مایل هستید که برای اجرای سقف سازه ساختمانی هزینه کمتری را پرداخت کنید می ‌توانید سقف های وافل را انتخاب نمایید. کاهش هزینه سقف های وافل در اسکلت فلزی موجب شده که بسیاری از ساختمان سازان این روش را انتخاب نمایند. در صورتی که ساختمان سازی به صورت انبوه انجام شود و پیمانکاران تعداد زیادی ساختمان را بخواهند طراحی کنند از این روش استفاده می کنند تا در هزینه هایشان صرفه جویی نمایند.

نکاتی برای اجرای سقف وافل روی سازه های فولادی

شما برای اجاره سقف وافل روی اسکلت فولادی و فلزی باید به برخی از نکات دقت داشته باشید. در واقع اگر به خوبی برخی از نکات جهت اجرای سقف های وافل در نظر گرفته نشود امکان دارد که ساختمان مقاومت زیادی از خود نشان ندهد و بعد از مدتی به طور کلی ساختارش از بین برود. بر همین اساس برخی از نکاتی که مربوط به اجرای سقف های وافل روی اسکلت فولادی و فلزی می باشد را بیان می‌ کنیم که این نکات عبارت می باشند از :

انتخاب سقف وافل برای سازه‌های فولادی با سهند سازه بتن

  1. استفاده کردن از قالب های مناسب برای اجرای سقف وافل در سازه‌ های فولادی یکی از مهم ترین نکاتی است که پیمانکاران باید به آن دقت داشته باشند. هر یک از پیمانکاران تنها باید از قالب های وافل که کیفیت مناسبی دارند و ساختارشان منحصر به فرد می باشد استفاده نمایند. در صورتی که قالب های وافل کیفیت مناسبی نداشته باشند ممکن است مقاومت ساختمان کاهش پیدا کند.
  2. هزینه ‌ای که شما برای خریداری قالب های وافل و اجرای آنها روی سقف ها باید پرداخت کنید را نیاز است در نظر بگیرید. در واقع هزینه خریداری قالب‌ های وافل به صورت جداگانه محاسبه می شود و اجرای آنها هم روی سقف بر اساس استانداردهای مشخص شده است. هر یک از پیمانکاران هزینه متفاوتی را جهت اجرا کردن قالب های وافل روی سقف ساختمان از شما دریافت می کنند.
  3. برای اجرای سقف های وافل در اسکلت فلزی از دو روش استفاده می نمایند. اجرای سقف های وافل به دو صورت امکان پذیر است که هر یک از این روش ها باید به بهترین نحو ممکن انجام شود. یکی از این روش ها این است که قالب ‌های یک طرفه را مورد استفاده قرار می‌ دهند و یکی دیگر از آنها استفاده کردن از قالب های دو طرفه می باشد.
  4. پیمانکاران جهت اجرای سقف های وافل برای آرماتوربندی میلگردهایی را مورد استفاده قرار می‌ دهند که هر یک از این میلگردها باید در تراز قالب ها قرار بگیرند. مهاربندی هر یک از انواع قالب ها از جمله مهم ترین نکاتی است که پیمانکاران باید به آن دقت داشته باشند.

اجرای سقف وافل روی سازه های فولادی توسط پیمانکاران حرفه ای

شما برای اجرای هر یک از انواع سقف های وافل به همراه قالب ‌های وافل روی سازه های فولادی باید از پیمانکارانی که حرفه ‌ای هستند درخواست نصب قالب ها را داشته باشید. هر یک از پیمانکارانی که در زمینه نصب کردن قالب‌ های وافل تخصص دارند می‌ توانند به بهترین نحو ممکن و در کمترین بازه زمانی انواع قالب های وافل را روی سقف ها اجرا کنند. زمان اجرای انواع قالب های وافل روی سقف باید نکات و استانداردهای مشخص شده‌ ای رعایت گردد. در غیر این صورت ممکن است سقف های وافل به خوبی نصب نشوند و کیفیت لازم را نداشته باشند. پیمانکاران که دوره های آموزشی مربوط به نصب قالب های وافل را گذرانده اند می توانند در کمترین بازه زمانی بدون هیچ مشکلی انواع قالب های وافل را روی سقف نصب کنند.

منبع : سهند سازه بتن

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز