کاربرد استنلس استیل در صنایع غذایی

۱۴۰۰/۰۷/۱۹ - ۰۹:۱۶:۵۲
کد خبر: ۱۲۴۵۰۳۱
کاربرد استنلس استیل در صنایع غذایی
کاربرد استیل در صنایع غذایی بسیار گسترده و فراگیر است. ذخیره سازی و انبارداری محصولات غذایی، ساخت ماشین آلات مناسب برای مونتاژ کردن محصولات و همچنین حمل و نقل ایمن(به دلیل استحکام بالا) از کاربرد فولاد ضد زنگ در صنعت غذایی بشمار می روند.

به گزارش برنا، کاربرد استیل در صنایع غذایی بسیار گسترده و فراگیر است. ذخیره سازی و انبارداری محصولات غذایی، ساخت ماشین آلات مناسب برای مونتاژ کردن محصولات و همچنین حمل و نقل ایمن(به دلیل استحکام بالا) از کاربرد فولاد ضد زنگ در صنعت غذایی بشمار می روند. صنایع غذایی به دلیل اهمیت فراوان، به عنوان یکی از مفید ترین و برترین صنایع معرفی شده در جهان یاد می‌شود. صنایع غذایی بر روی توسعه اقتصادی و بهبود معیشت جامعه بسیار موثر و سودمند است. حمایت کارخانه های مختلف از یکدیگر بسیار مهم و ضروری است. برای مثال صنایع غذایی از دیگر صنایع حمایت میکند و زمینه ساز پیشرفت آنها می‌شود. از طرف دیگر هم صنایعی دیگر مانند کارخانجات فولاد، با تولیدات خود از صنایع غذایی حمایت میکند. حمایت ها به صورت دو طرفه و متقابل است که در نهایت منجر به پیشرفت هر دو(در بیشتر مواقع، بیش از دو صنعت درگیر می‌شوند) آنها می‌شود.

نقش فولاد ضدزنگ (استنلس استیل)

کاربرد استیل در صنایع غذایی بسیار مهم است، زیرا علاوه بر فراهم کردن امکانات لازم جهت نگهداری، بسته بندی و غیره، باعث می‌شود تا مواد غذایی از آلودگی های محیطی در امان باشند. این امر به سلامت جامعه بسیار کمک میکند. همچنین استفاده از فولاد باعث می‌شود تا مواد غذایی در مدت طولانی، تازگی خود را حفظ کند. در ادامه به انواع  مختلف کاربرد استیل در صنایع غذایی می پردازیم.

  1. ذخیره و انبارداری مواد غذایی: فولاد دارای خواصی همچون مقاومت خوب در برابر حرارت، تبادل حرارتی خوب با محیط اطراف(به سرعت خنک می‌شود)، داکتیل(شکل پذیری خوبی دارد)، مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، مقاوم در برابر خوردگی و غیره است. همه ی این ویژگی ها سبب می‌شود تا قطعات فولاد برای ذخیره و انبارداری بسیار مطلوب باشند.
  2. ساخت ماشین آلات موثر در فرآیند مونتاژ: فولاد برای ساخت ماشین آلاتی از جمله سیستم نقاله، تجهیزات برش، اجاق های صنعتی، مخلوط کن مواد غذایی و بسته بندی استفاده می‌شود. ویژگی های فولاد به بی وقفه کار کردن قطعات کمک میکند. همچنین وجود خط تولید پایدار و منظم، به رشد کارخانه کمک میکند. فولاد بهترین فلز بکار برده شده در ساخت ماشین آلات محسوب می‌شود.
  3. حمل و نقل ایمن و مطمئن: حمل و نقل ایمن نیز به عنوان قسمت مهم کاربرد استیل در صنایع غذایی محسوب می‌شود. به عنوان صنعتی که کالاهای فاسد شدنی را تامین و حمل میکند، مهم است که از سلامت محصولات در حین توزیع آنها به مغازه داران اطمینان حاصل شود. حمل و نقل ممکن است از طریق کشتی، هواپیما، تریلر حمل مخزن های بزرگ، ساخته شده از ورق استیل و ... صورت بگیرد. هر نوع حمل و نقلی، دارای چالش ها و ریسک های منحصر بفرد خود است که میتواند بر کیفیت محصول تاثیر مستقیم بگذارد. فولاد به دلیل استحکام بالا در برابر فشار، باعث می‌شود تا محصول بدون هیچگونه مشکلی(قرار گیری بسته بندی محصولات غذایی زیر فشار، بسته بندی را مستعد خم شدن و تغییر شکل میکند) به مقصد برسد.

استنلس استیل

 استفاده از مخزن استیل جهت حمل و نقل شیر

انواع استنلس استیل مورد استفاده در صنایع غذایی

فولاد ضد زنگ از مهمترین انواع فولاد به کار برده شده در صنعت غذایی محسوب می‌شود. وجود تفاوت های بسیار در ساختار آهن کربن فولاد، باعث می‌شود تا خواص مختلفی در آنها پدیدار شود. شما متناسب با نیاز و زمینه کاری خود باید به انتخاب فولاد مناسب و مطلوب بپردازید. در ذیل به بررسی انواع محصولات استنلس استیل پر کاربرد در صنایع غذایی میپردازیم.

  1. فولاد 304(آستنیت): این فولاد به دلیل مقاومت بالایی که در برابر خوردگی دارد؛ برای ساخت ماشین آلات،از لوله استیل برای لوله کشی،کاسه و مخزن مواد غذایی بسیار مطلوب است.
  2. فولاد 316(آستنیت): این نوع از فولاد در قسمت هایی که مستعد خورندگی هستند، استفاده می‌شود. قرارگیری در مجاورت گوشت، نمک و اسیدهای مختلف باعث می‌شود تا احتمال خورندگی افزایش پیدا کند.
  3. فولاد 420(مارتنزیت): این ماده برای برشکاری مواد سخت و همچنین تولید کفگیر، قاشق، چنگال و چرخ دنده های استیل صنعتی که از برشکاری روی میلگرد استیل با قطر بالا ایجاد شده استفاده می‌شود.
  4. فولاد 430(فریتی): این نوع نیز برای محیط های خورنده ای که شامل غذا های خشک، نوشیدنی ها، میوه ها و سبزیجات است، استفاده می‌شود. همچنین برای سطوح میز ها، تابلو ها و استفاده در زمینه روکش نیز کاربرد دارند.
  5. فولاد 1.4462(دوبلکس): از فولاد آستنیتی قویتر است و برای مواد غذایی ای که خاصیت خورنده دارند، استفاده می‌شود.از طرفی هم در دماهای بالا میتوانند تنش ها را تحمل کنند(عدم ترک خوردن).
  6. فولاد 1.4539(آستنیت): این نوع برای غذاهای شور که خورنده هستند، استفاده می‌شود. برای آب نمک داغ هم کارآمد است.
  7. فولاد با 6 درصد مولیبدن(آستنیت): برای گرمایش دیگ های بخار و مدار های گرم استفاده می شوند(در برابر حرارت مقاوم است). همچنین در برابر محیط خورنده، مقاوم است.

استنلس استیل

علاوه بر این نکات، فولاد ضدزنگ (استنلس استیل) بر طعم و رنگ غذا تاثیری نمی‌گذارد(باعث تغییر آنها نمی‌شود). داشتن اطلاعات کافی درباره فولاد ها باعث می‌شود تا علاوه بر دانستن کاربرد  استیل در صنایع غذایی، باعث حفظ شدن کیفیت محصول نیز می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز