افتتاح حساب بانکی در ترکیه

۱۴۰۰/۰۸/۲۲ - ۱۶:۲۰:۳۳
کد خبر: ۱۲۶۰۵۲۲
افتتاح حساب بانکی در ترکیه
به منظور افتتاح حساب بانکی در ترکیه میتوانید با کارشناسان ما در مجموعه گونش‌اینوست همراه شوید.

به گزارش برنا، امروزه داشتن حساب بانکی جهت رفع نیازهای زندگی مدرن به امری ضروری تبدیل شده است. فارغ از هر موقعیت شغلی که داریم،‌ حساب بانکی بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ماست. خواه دانشجو باشید، کارمند باشید یا یک توریست! حساب بانکی با توجه به خدمات و مزایایی که به شما ارائه می دهد، فرصت‌های بسیاری را برایتان به ارمغان می آورد.

از طرفی دیگربه عنوان یک شهروند خارجی در ترکیه، با توجه به عدم آگاهی نسبت به قوانین این کشور و عدم تسلط به زبان ترکی استانبولی ممکن است در انجام مراحل قانونی دچار مشکل شوید.

بنابراین، اگر به دنبال خرید ملک در ترکیه یا مهاجرت به این کشور هستید، توصیه می کنیم که یک حساب بانکی در ترکیه افتتاح کنید. در این مقاله، راهنمایی های لازم برای اتباع خارجی درمورد هر یک از سوالات و/یا موانع احتمالی آورده شده است.

به منظور افتتاح حساب بانکی در ترکیه میتوانید با کارشناسان ما در مجموعه گونش‌اینوست همراه شوید. کارشناسان ما تمامی مراحل افتتاح حساب، دریافت اقامت و شهروندی شما را برعهده خواهند گرفت.

برخی از مزایای داشتن حساب بانکی در ترکیه عبارتند از:

  • شما میتوانید از طریق این حساب بانکی هزینه هایی مانند اقساط شهریه تحصیلی یا اجاره خانه را بپردازید و یا مبالغ مورد نیاز خود را برداشت کنید.
  • پرداخت قبوض منزل مانند آب، گاز، برق و اینترنت.
  • انتقال پول بدون مشکل در داخل کشور و همچنین به خارج از کشور.
  • امکان دسترسی به خرید آنلاین و استفاده از وب سایت های تجارت الکترونیک.
  • انجام مبادلات ارزی.
  • دسترسی و امکان انجام کلیه خدمات اصلی بانک از طریق برنامه های تلفن هوشمند با آسودگی خیال و در هر زمان بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک.
  • پرداخت آسان مالیات

ترکیه در مجموع ۵۳ بانک دارد که ۳۴ مورد از آنها به عنوان بانک سپرده گذاری، ۱۳ بانک توسعه و سرمایه گذاری، ۳ بانک دولتی و ۹ بانک بطور خصوصی فعالیت می کنند. همچنین بانک های بین المللی بسیاری در ترکیه وجود دارند که با رعایت اصول اخلاقی و مذهبی، انواع مختلفی از خدمات را ارائه می دهند.

درصورتیکه قصد دریافت اقامت ترکیه را دارید، بهتر است قبل از هرکاری برای افتتاح حساب بانکی در این کشور اقدام کنید. بعنوان مثال شهروندان خارجی که برای دریافت اقامت ترکیه از طریق خرید ملک اقدام می‌کنند، باید از طریق حساب بانکی برای پرداخت وجه به حساب صاحب ملک اقدام کنند. همچنین آن دسته از مهاجران که در ترکیه خانه اجاره می‌کنند نیز باید مبلغ اجاره را از طریق حساب بانکی به حساب صاحبخانه واریز کنند.  

بنابراین با چنین سوالاتی روبرو می‌شوید: چگونه باید بهترین بانک را برای افتتاح حساب انتخاب کرد؟ یا کدام بانک برای سرمایه‌گذاران خارجی و مهاجران بهتر است؟

از بانکهای خصوصی ترکیه میتوان به گارانتی بانک (Garanti)، یاپی کردی) (YapıKredi، آک بانک (Akbank) و دنیز بانک (Denizbank) اشاره کرد. برخی دیگر از بانکها مانند هالک بانک (Halkbank)، زراعت Ziraat) ) و واکیف بانک  (Vakıfbank) دولتی هستند.

10 بانک برتر و محبوب ترکیه عبارتند از:

افتتاح حساب بانکی در ترکیه

  1. زیارت بانک Ziraat Bank
  2. ایزبانکIsbank
  3. گارانتی بانک Garanti Bank
  4. آک بانک AK Bank
  5. بانک یاپی کردی Yapi kredi Bank
  6. دنیزبانک Deniz Bank
  7. کیوان‌بی فاینانس بانک  QNB Finansbank
  8. واکیف بانک Vakif Bank
  9. هالک بانک Halk Bank
  10. بانک تورک اکونومی TEB Turk Ekonomi Bankasi

انواع حساب های بانکی که میتوان در ترکیه افتتاح کرد کدامند؟

1. حساب جاری

حساب جاری یک حساب غیرمدت دار است که قابلیت واریز، انتقال و برداشت وجوه موجود در هر زمان را دارد. سود بانکی و دریافت وام شامل این نوع حساب بانکی نمیشود.

حساب جاری ترکیه خدمات زیررا ارائه میدهد:

  • انتقال پول.
  • انجام معاملات با دسته چک.
  • بازپرداخت وام وپرداخت با کارت های اعتباری.
  • پرداخت های نقدی مستقیم
  • پرداخت هزینه خرید حضوری در فروشگاه ها و سوپرمارکت ها.
  • پرداخت قبوض، مالیات، پرداخت هزینه بیمه درمانی و تامین اجتماعی.
  • معاملات ارزی و فلزات گرانبها.
  • پرداخت اقساط (انتقال وجوه معوقه) مانند خرید اقساطی ملک و پرداخت مبلغ توافقی ماهانه به شرکت سازنده.

توجه: شما نمی توانید چک های ارزی را به حساب بانکی ترکیه واریز کنید.

2. حساب کارت اعتباری

کارت‌های نقدی حساب جاری متأسفانه هنگام خرید و پرداخت آنلاین پذیرفته نمی‌شوند؛ به همین دلیل، باید یک حساب کارت اعتباری افتتاح کنید که مشابه حساب جاری عمل می‌کند اما معمولاً فقط برای پرداخت آنلاین استفاده می‌شود. این حساب در ترکیه به عنوان حساب کارت اعتباری شناخته می شود، اما همان کاربرد کارت اعتباری استانداردی را که در همه جای دنیا مرسوم است، ندارد. این کارت کاربردهای کارت های نقدی را ندارد، شما باید این حساب را با حداقل مبلغ ۱۰۰۰ لیر باز کنید و سپس بر اساس نیاز خود این حساب را شارژ کنید.

3. حساب پس انداز طلا

این نوع حساب نامحدود است و فرصتی برای پس انداز به صورت طلا فراهم می کند.

  • این حساب می تواند برای پس انداز بدون خطر کاهش ارزش پول استفاده شود.
  • به شما امکان خرید یا فروش طلا را در هر زمان می دهد.
  • حداقل تراکنش معمولا ۰.۰۱ گرم است.
  • طلای ذخیره شده را با خلوص ۹۹۵/0 حفظ می کند.
  • در ازای طلای ذخیره شده سند رسمی داده می شود (در بانک هایی که خرید و فروش واقعی طلا در آنها امکان پذیر است، مانند بانک کویت ترک)
  • با طلایی که در حساب جاری طلا است، می توانید چک طلا صادر کنید و طلا را از طریق حواله بانکی به ارز تبدیل کنید.
  • همچنین می توانید طلا را به صورت گرم از شعب بانک کویت ترک برداشت کنید.

4. حساب مشارکتی

حساب مشارکتی مطابق با اصول بانکداری اسلامی است و بدون ربا کار می‌کند. این نوع حساب، توزیع بازده را در سود و زیان بین دارنده حساب و بانکی که تحت سیستم مشارکتی کار می کند، امکان پذیر می‌کند. وجوه جمع‌آوری‌شده از حساب‌های مشارکتی برای تأمین مالی بخش‌های تجارت، صنعت و خدمات حلال استفاده می‌شود. مهمترین نکته در این سیستم که باید به آن توجه کنید این است که نرخ بازدهی در ابتدا تعیین نمی‌شود، بلکه در پایان دوره تعیین می‌گردد. از آنجایی که نظام بانکداری اسلامی نمی‌تواند از طریق بهره تامین مالی شود، به دارایی‌های مشهود مانند املاک و مستغلات متکی هستند و به جای بهره، از این طریق تامین مالی میشوند.

روشهای مختلفی برای دریافت اقامت ترکیه وجود دارد، سپرده‌گذاری در یانکهای ترکیه، خرید اوراق قرضه دولتی، ایجاد شغل برای 50 شهروند ترک، خرید ملک در شهر استانبول و حتی استخدام در یک شرکت بین‌المللی در ترکیه. فارغ از اینکه با چه هدفی درصدد دریافت اقامت ترکیه هستید، باید به منظور انجام امور مالی روزمره‌تان یک حساب بانکی داشته باشید.

چگونه در ترکیه برای افتتاح حساب بانکی اقدام کنیم؟

افتتاح حساب بانکی در ترکیه

برای افتتاح حساب بانکی در ترکیه به عنوان یک تبعه خارجی، به مدارک زیر نیاز دارید:

  • گذرنامه
  • شماره شناسنامه مالیاتی
  • قبض آب و برق

قبض آب و برق می تواند از ترکیه یا کشورخود شما باشد. قبض باید مربوط به حداکثر ۳ ماه پیش باشد و نام شما به طور واضح و صحیح روی آن درج شده باشد.

در برخی مناطق، بانک‌ها از اتباع خارجی می‌خواهند قبل از اینکه حسابی افتتاح کنند، یک مجوز اقامت معتبر ارائه دهند. این مورد اکثرا در شهرهایی مانند استانبول و همچنین در برخی از شعب بانک های دولتی رایج است، بنابراین از قبل در این مورد تحقیق کنید.

شهروندان ایرانی کدام بانکهای ترکیه را برای افتتاح حساب انتخاب میکنند؟

زراعت بانک(ürkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası) و ایش‌بانک(İş Bankası) از معتبرترین بانکهای ترکیه هستند که ایرانیان به منظور افتتاح حساب به آنها مراجعه میکنند.

در نظر داشته باشید زراعت بانک، با توجه به خدماتی که به مشتریان ارائه میدهد، پرطرفدارترین بانک ترکیه برای افتتاح حساب میان ایرانیان است.

نظر شما