کاربرد لباس عملیاتی و ماسک تمام صورت آتش نشانی و هارنس در ایمنی چیست؟

۱۴۰۰/۰۹/۱۰ - ۱۳:۲۴:۴۵
کد خبر: ۱۲۶۸۵۴۸
کاربرد لباس عملیاتی و ماسک تمام صورت آتش نشانی و هارنس در ایمنی چیست؟
در این مطلب به کاربرد لباس عملیاتی و ماسک تمام صورت آتش نشانی و هارنس در ایمنی می پردازیم.

به گزارش برنا، آتش نشانی یک شغل بسیار حساس است که خطرات زیادی را متوجه آتش نشان می‌کند. در واقع تنها کار آتش نشان مقابله با خطر است. به همین دلیل این افراد باید با استفاده از تجهیزات و امکانات مناسب ایمن شوند تا هم بتوانند به درستی وظایفشان را انجام بدهند و هم ریسک کار کمتری داشته باشند. یکی از معروف‌ترین تجهیزات ضروری برای آتش نشان‌ها لباس عملیاتی آتش نشانی است.

لباس عملیاتی آتش نشانی

همانطور که می‌دانید آتش نشان‌ها تنها در مقابل آتش در خطر نیستند و طیف گسترده‌ای خطرات را در عملیات‌هایشان تحمل می‌کنند. به همین دلیل لباس عملیاتی آتش نشانی نیز انواع مختلفی داشته و با توجه به شرایط مورد استفاده قرار می‌گیرد. معروف‌ترین لباس آتش‌نشان‌ها، لباس آتش نشانی حریق است که ویژگی‌هایی مثل نسوز بودن و مقاومت بالا باعث می‌شود آتش‌نشان‌ها امنیت بیشتری احساس کنند.

لباس عملیاتی آتش نشانی در حریق

پرکاربردترین نوع لباس آتش نشانی همین لباس‌های حریق هستند که نقش مهی در مبارزه با حریق دارند. لباس کار عملیاتی آتش نشانی از شلوار و کاپشن تشکیل شده است که ممکن است به صورت جدا یا یکسره نیز عرضه شوند. رنگ‌های مختلفی برای این نوع لباس در نظر گرفته شده و به مدل مورد نظر بستگی دارد.

لباس‌های حریق آتش نشانی معمولاً سه یا چهار لایه هستند و لایه بیرونی آنها نسوز و ضد حرارت است. لایه درونی این لباس از جنس گورتکس یا سایر لایه‌های متخلخل است که به جریان هوا و کاهش تعریق بدن کمک می‌کند. جنس لایه بیرونی از اهمیت بالایی برخوردار است و عایق بودن آن در برابر شعله و حرارت با امنیت آتش نشان ارتباط مستقیم دارد.

همانطور که گفتیم رنگ این لباس‌ها متنوع است اما وابسته به مدل آن ممکن است قرمز، نارنجی، زرد، طوسی، سورمه‌ای و مشکی باشد. رنگ لباس عملیاتی آتش نشانی نقش مهمی در تشخیص پرسنل و ایمنی آنها دارد.

ویژگی‌های لباس عملیاتی آتش نشانی

همانطور که گفتیم آتش نشان‌ها با فاکتورهای خطرناک زیادی مثل آتش، آب، برق و ... سر و کار دارند و لباس‌های آنها باید ویژگی‌هایی داشته باشد که در مقابل این عوامل آسیب نبیند و از آتش نشان محافظت کند. نسوز بودن و انعکاس حرارت تنها یکی از ویژگی‌های شناخته شده این لباس‌ها می‌باشد. سایر ویژگی‌های لباس آتش نشانی شامل:

  • لباس عملیاتی آتش نشانی باید در مقابل آب و مواد شیمیایی عایق باشد.
  • این لباس باید در مقابل اجسام تیز و برنده مقاومت و دوام کافی داشته باشد و آسیب نبیند.
  • دوخت با کیفیت و با دوام داشته باشد.
  • از استانداردهای روز دنیا پشتیبانی کند.
  • سایز و اندازه آن متناسب با خود آتش نشان باشد تا باعث به خطر افتادن جان آتش نشان نشود.
  • از پارچه‌های شبرنگ نیز باید در قسمت‌های مختلف لباس آتش نشان استفاده شده باشد تا در شب مشخص باشد.
  • وزن لباس باید کم باشد تا کار برای آتش نشان سخت نباشد

کمربندی ایمنی کار در ارتفاع (هارنس)

کار در ارتفاع یکی از کارهای دشوار و البته خطرناک است که شرایطی متفاوت با سایر شغل‌ها دارد. این شغل‌ها جان فرد را به خطر می‌اندازند و البته مفید کار کردن در این شرایط نیز آسان نیست. بنابراین برای چنین کاری تجهیزات مناسب و کافی مورد نیاز است.کمربند ایمنی کار در ارتفاع یا همان هارنس اصلی‌ترین تجهیزات برای کار در ارتفاع محسوب می‌شود و طبق آئینامه‌های مختلف کاری برای کار در چنین شرایطی ضروری است.

همچنین علاوه بر کار در ارتفاع، در تفریحاتی مثل کوهنوردی یا صخره نوردی نیز از کمربند هارنس ایمنی استفاده می‌شود تا جان افراد به خطر نیافتد. اما علاوه بر امنیت، برای  مفید بودن کار در ارتفاع نیز باید از این کمربند استفاده نمود.

لباس عملیاتی آتش نشانی + ماسک تمام صورت آتش نشانی + کمربند هارنس

نکاتی برای استفاده از هارنس ایمنی

هارنس ایمنی یک تجهیزات ایمنی فردی است که هر فرد یکی از آنها را مخصوص به خود تهیه کند. در مشاغلی که کار در ارتفاع صورت می‌گیرد و احتمال سقوط وجود دارد استفاده از این وسیله بسیار حساس است. در ادامه نکاتی را که برای استفاده از هارنس مهم است را ذکر می‌کنیم:

استفاده از هر هارنس باید توسط یک کاربر صورت بگیرد. چرا که ممکن است تنظیمات و شرایط هارنس متناسب با نیازهای یک فرد تنظیم شده باشد و یا اینکه آسیبی به آن وارد شده باشد که کاربر بعدی اطلاعی از آن نداشته باشد؛ در این حالت ممکن است خود هارنس باعث ایجاد حادثه شود.

  • قبل از هر بار استفاده از سالم بودن و ایمنی کمربند ایمنی کار در ارتفاع اطمینان پیدا کنید.
  • از هارنس باید در مقابل گرما، لبه‌های تیز، مواد شیمیایی و ... محافظت نمود.
  • بعد از پوشیدن هارنس باید آن را متناسب با شرایط فردی خود تنظیم و رگلاژ کنید و بندهای آن را مهار کنید.
  • هارنس‌ها دارای تاریخ مصرف می‌باشند که شرکت تولید کننده آن را داخل کاتالوگ یا روی بسته ذکر می‌کند. استفاده از کمربند بعد از گذشت تاریخ مصرف ممکن است حادثه ساز شود.
  • به دلیل حساسیت کار در ارتفاع، باید از هارنس‌های استانداردی که شناسنامه دارند و از برندهای معتبری تهیه شده‌اند استفاده نمود.
  • هارنس‌ها انواع مختلفی دارند و باید دقت داشته باشید در هنگام تهیه آنها از بهترین مدل استفاده کنید.
  • به وزن تحمل هارنس که معمولا تا 140 کیلوگرم است دقت داشته باشید.

ماسک تمام صورت دراگر مدل 6300

یکی از عوامل خطرسازی که برای برخی مشاغل وجود دارد، گازهای شیمیایی و بخارات سمی است. از این رو برای کار کردن در محیط‌های صنایع شیمیایی و آزمایشگاهی یا کارهای نجات مثل آتشنشانی، به ماسک‌های مخصوصی احتیاج داریم. این ماسک‌ها مخصوص بوده و فیلتر و کارتریجی دارند که از کاربر در مقابل گازهای خطرناک و مواد شیمیایی محافظت می‌کنند. ماسک تمام صورت نوعی از ماسک است که کل صورت را پوشش می‌دهد و اغلب بیشترین ایمنی را ایجاد می‌کند. ماسک تمام صورت دراگر مدل 6300 یکی از بهترین مدل‌های این نوع ماسک است.

این نوع از ماسک‌های تنفسی که به ماسک فرار نیز معروف‌اند برای مصارف روزمره طراحی نشده‌اند و شرایط استفاده خاصی دارند. ماسک فرار در شرایط اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ یعنی زمانی که ظن وجود گازهای خطرناک وجود داشته باشد، از این ماسک‌ها استفاده می‌شود.

لباس عملیاتی آتش نشانی + ماسک تمام صورت آتش نشانی + کمربند هارنس

ماسک تمام صورت دراگر مدل 6300 چگونه ماسکی است؟

شرکت دراگر یک شرکت معتبر تولید تجهیزات ایمنی است که در زمینه عرضه ماسک‌های ایمنی نیز بسیار پیشرو محسوب می‌شود.  ماسک دراگر مدل 6300 مدلی از ماسک تمام صورت و تک فیلتر است و طور کامل از سیستم تنفسی و صورت در مقابل خطرات محافظت می‌کند. این ماسک از ورود گازهای مضر به دهان و بینی جلوگیری کرده و در ازای آن هوای پاک را تامین می‌کند. از دیگر مزایای این مدل از ماسک می‌توان به وزن کم، دوام و استحکام بالا ی آن اشاره کرد؛ به طوری که عمر مفید آن بیش از 12 سال تخمین زده شده است.

شما عزیزان می‌توانید برای استفاده از محصولات نامبرده و بسیاری دیگر از تجهیزات ایمنی شرکت ایمن باش، از طریق سایت ایمن باش اقدام کنید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز