هرآنچه لازم است از چاپ سابلیمیشن، ماشین آلات و ملزومات آن بدانید

۱۴۰۰/۱۰/۲۹ - ۰۷:۳۶:۳۹
کد خبر: ۱۲۸۷۸۸۸
هرآنچه لازم است از چاپ سابلیمیشن، ماشین آلات و ملزومات آن بدانید
چاپ سابلیمیشن که با نام چاپ تصعید نیز شناخته می شود انتخابی مناسب برای کسانی است که می‌خواهند پارچه‌ ها و یا لوازم دیگری را با گرافیکی با کیفیت بالا طراحی کنند.

به گزارش برنا، در حوزه چاپ منسوجات  بهترین روش چاپ را می‌توان چاپ سابلیمیشن عنوان کرد. چاپ سابلیمیشن که با نام چاپ تصعید نیز شناخته می شود انتخابی مناسب برای کسانی است که می‌خواهند پارچه‌ ها و یا لوازم دیگری را با گرافیکی با کیفیت بالا طراحی کنند. میزان تخریب طرح در آن بسیار پایین است و یکی از مقرون ‌به ‌صرفه ‌ترین فرآیند های موجود چاپ است.

چاپ سابلیمیشن چیست؟

چاپ سابلیمیشن یک روش چاپ رایج است که هدف آن انتقال طرح از کاغذ سابلیمیشن بر روی پارچه و یا هر ماده دیگری که با این نوع سازگاری داشته باشد، با استفاده از اعمال فشار و حرارتی معین در طول پروسه ترنسفر می باشد.

 تبدیل مرکب به حالت گازی تحت فرآیند چاپ تصعید را سابلیمیشن می ‌گویند.

 چاپگر های سابلیمیشن که اساساً با روش تصعید مرکب فعالیت می‌کنند، راهی آسان، سریع، با کیفیت و مقرون ‌به‌ صرفه جهت انتقال طرح ‌های گرافیکی شخصی و دلخواه بر روی طیف وسیعی از پارچه ‌های پلی استری و برخی مواد دیگر می باشند.

معرفی انواع دستگاه سابلیمیشن

چاپگر های سابلیمیشن در انواع مدل ‌ها و مشخصات فنی با ویژگی های متفاوت طراحی و تولید می شوند که هرکدام برای چاپ بر روی بستر های مختلف مناسب هستند.

 پرینترهای سابلیمیشن، کلندر سابلیمیشن و دستگاه‌ های پرس حرارتی سه نوع از چاپگر های تصعیدی هستند که هرکدام انجام بخش ‌های مختلف یک فرآیند چاپ تصعید را به ‌عهده دارند.

دستگاه پرینتر سابلیمیشن: برای چاپ طرح گرافیکی بر روی کاغذ سابلیمیشن بکار می‌رود.

دستگاه کلندرسابلیمیش: جهت انتقال و چاپ طرح روی کاغذ به پارچه و مدیا های پیوسته به کار می‌رود، این دستگاه برای کارخانجات و تولید انبوه طراحی ‌شده به‌گونه ‌ای که با غلطک های خود رول ‌های پارچه و یا مواد پلی استری انعطاف‌پذیر مانند بنر ها و پرچم ‌ها را جمع می‌ کند.

 دستگاه‌ های پرس حرارتی: این دستگاه ها همچون کلندر می‌توانند طرح چاپی کاغذ را به بستر هایی با اندازه‌ های کوچکتر و کارگاهی انتقال دهند.

چاپ سابلیمیشن

بهترین دستگاه کلندر سابلیمیشن

چه به ‌دنبال خرید اولین چاپگر سابلیمیشن خود باشید و چه قرار باشد دستگاه دیگری با ویژگی ‌های ارتقا یافته به مجموعه خود اضافه کنید بهتر است قبل ‌از خرید به‌ طور کامل تحقیق کنید و با وجود گزینه ‌های متنوع در بازار به بررسی مشخصات و قیمت هرکدام بپردازید.

برای کمک به تصمیم‌گیری شما در انتخاب بهترین دستگاه کلندر، در ادامه ۲ مورد از برترین ‌ها را معرفی خواهیم کرد.

دو مدل دستگاه کلندر سابلیمیشن مدل FT-420  و  دستگاه کلندر سابلیمیشن مدل FT-600 را میتوان بهترین چاپگر های تصعید در بازار نامید که اغلب برای چاپ قطعات و رول ‌هایی از پارچه و موارد دیگر به کار برده می‌ شوند.

 رول کاغذ حاوی طرح چاپی با رول پارچه به‌ صورت یکسان و دقیقاً مماس بر یکدیگر به دستگاه وارد شده و کلندر با غلطک های داغ خود دو لایه را به یکدیگر پرس می‌کند که سبب تثبیت مرکب بر روی پارچه خواهد شد و دستگاه به‌ صورت کاملاً اتوماتیک کاغذ و پارچه را از دو سوی متفاوت جمع آوری می‌کند.

ویژگی دستگاه های کلندر سابلیمیشن FT-420 و FT-600

  • دارای سیلندر تمام روغن جهت یکپارچه سازی دما در تمام مناطق آن و انتقال یکسان طرح
  • سیستم اتوماتیک جمع آوری رول پارچه و کاغذ ترنسفر و کاغذ محافظ
  • سیستم فشار پنوماتیک و هیدرولیک
  • سیستم تنظیم خودکار نمد و جدا کننده آن در زمان قطع برق

مشخصات فنی کلندر FT-600

مدل FT-600 با مشخصات فنی و قابلیت ‌هایی زیر شناخته می‌شود.

 ماده تولیدکننده گرما در آن روغن است و این روغن با ۲۲۰درجه گرما  به سیلندر با ابعاد ۷۰ ×۶۰۰ سانت به ‌طور یکنواخت گرما می‌ بخشد.

 ۲۷ عدد المنت با ۳ قطعه یدکی در سیلندر آن تعبیه ‌شده و سرعت چاپ آن ۳۲۰ متر بر ساعت است که مناسب‌ترین سرعت جهت واحد های تولیدی به شمار می‌آید. برای عرض پارچه  ۱٫۷ یا کمتر مناسب است.

مشخصات فنی کلندر FT-420

سرعت انتقال ۱۵۰ تا ۱۸۰ متر مربع در ساعت است و توان گرمایشی ۳۲ کیلو وات دارد.

حداکثر دما ۲۲۰ درجه که توسط ۱۸ المنت (3 عدد یدکی) موجود در سیلندر سبب گرمای یکنواخت روغن می شود.

عرض متریال قابل چاپ ۱٫۷ متر است.

میز کار بارگذاری و جمع‌آوری هر ۲ دستگاه کاغذ و پارچه با ۲ و ۳ محور انجام می شود.

نحوه کار دستگاه ‌های سابلیمیشن

پس ‌از انتخاب طرح خود و انتقال آن به دستگاه پرینتر، این چاپگر طرح گرافیکی مد نظر را بر روی کاغذ ترانسفر توسط مرکب سابلیمیشن چاپ می ‌کند.

 سپس با دستگاه پرس حرارتی و یا کلندر طرح چاپ ‌شده روی کاغذ، به پارچه منتقل و پرس می ‌شود.

 اعمال گرما در دستگاه پرس و تحت فشار قرار دادن مرکب سبب می ‌شود مرکب تصعید ‌شده و در تار و پود پارچه نفوذ کرده و نقش ببندد و سپس کاغذ از سطح جدا شده و بدین ترتیب چاپی با کیفیت، بادوام و با ماندگاری بالا به دست آید.

مواد مناسب برای چاپ سابلیمیشن

اگر به فکر ایجاد کسب ‌و کار و ورود به فضای صنعت چاپ با روش سابلیمیشن هستید شما را با لیستی از موادی که می‌ توانید بر روی آن کار کنید آشنا می‌ کنیم.

  • منسوجات پلی کتان
  • پلیمر
  • پلی استر
  • سرامیک
  • PVC
  • آلومینیوم با روکش پلی استر
  • فلزاتی با پوشش پلیمری
  • پارچه ‌هایی با ترکیب پلی استر
  • پلاستیک با روکش پلیمر

 اما از بین موارد بالا پارچه ‌ها و مواد پلی استری و یا سرامیک پرکاربردترین و مناسب‌ترین ها برای چاپ ابلیمیشن هستند.

 ذکر این نکته مهم است که مواد و پارچه‌ های الیاف طبیعی ۱۰۰ درصد ساخته‌ شده از پنبه و پشم به‌ هیچ‌ عنوان برای این نوع از چاپ مناسب نیستند.

مزایا و معایب چاپ سابلیمیشن

لیستی از مزایا و معایب چاپ تصعید عبارتند از:

نکات مثبت

  • امکان پیاده‌ سازی طرح ‌های دلخواه و ایجاد محصولات سفارشی و شخصی‌سازی شده.
  • امکان تغییر میزان اندازه کیفیت
  • سرعت انجام آن بسیار سریع است و در اسرع وقت می‌توان به نتیجه دلخواه خود برسید.
  • چاپ در آن بسیار پایدار است و پس‌از مدتی محو نمی‌شود زیرا مرکب سابلیمیشن همچون لایه ‌ای روی پارچه باقی نمی‌ماند، بلکه توسط پارچه جذب می‌شود بنابراین بدون نگرانی راجع ‌به محو شدگی و افت کیفیت هرچقدر که بخواهید قابل شستشو است.

نکات منفی

  • همانگونه که در ابتدا عنوان شد چاپ سابلیمیشن تنها برای مواد پلی استری و یا ترکیبات آن مناسب است.
  • استفاده از رنگ‌ های روشن در آن شفاف ‌تر و زنده ‌تر از تناژ ‌های تیره است.
  • هنگام کار با کاغذ ترنسفر بسیار باید دقت شود تا در زمان فرایند پرس، کاغذ جابجا نشده و چروک نیفتد.
  • اعمال فشار و دما باید به‌دقت صورت بگیرد تا طرح به‌درستی منتقل شود.
  • ممکن است پس ‌از انتقال طرح، رنگ آن مشابه نمونه طراحی گرافیکی نباشد زیرا فرمت عکس در رایانه RGB است درصورتی‌ که چاپگر در حالت CMYK طرح را چاپ می ‌کند. البته برای حل این مشکل می‌توان از نرم ‌افزار RIP استفاده کرد.

شرکت فبتاک به عنوان برترین ارائه دهنده ماشین آلات صنعت چاپ، با در اختیار داشتن مجموعه ای کامل و با کیفیت از بهترین و بروز ترین انواع دستگاه چاپ پارچه، دستگاه کلندر سابلیمیشن، دستگاه پرس حرارتی و همچنین ملزومات چاپ سابلیمیشن همچون مرکب و کاغذ سابلیمیشن سعی در ارتقای ماشین آلات صنعت چاپ کشور نموده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان فروش فبتاک به وب سایت رسمی این شرکت  به آدرس اینترنتی www.fabtalkco.com مراجعه نمایید.

انتهای پیام/

نظر شما