۱۰ دلیل اصلی برای مراجعه به مشاوره خانواده

۱۴۰۰/۱۱/۱۸ - ۰۹:۴۷:۰۷
کد خبر: ۱۲۹۵۴۱۳
۱۰ دلیل اصلی برای مراجعه به مشاوره خانواده
اگر به دنبال یک مشاور خانواده هستید، باید بدانید که خانواده درمانی انواع مختلفی دارد، از جمله مشاور حضوری، تلفنی و مشاوره خانواده آنلاین.

به گزارش برنا، می خواهیم به این سوال جواب دهیم که مشاوره خانواده چه کاری می تواند برای نجات خانواده شما انجام دهد؟

خانواده پیوندی است که ما انسانها به یکدیگر نزدیک تر می کند. جوامع حول واحدهای خانواده شکل گرفته اند و ما بدون ارتباط با یکدیگر نمی توانیم از خانواده‌هایمان محافظت کنیم.

راهکار های مشاوره خانواده چیست؟

هیچ خانواده ای بدون مشکل، استرس یا درگیری نیست. کلید داشتن و حفظ یک واحد خانواده موفق در حرکت رو به جلو این است. مشاوره خانواده باید بتواند نیازهای تک تک اعضای خانواده را درک و شناسایی کند و بین آن ها در چارچوب خانواده تعادل برقرار کند. مشاوره خانواده شکل منحصر به فردی از درمان روانشناسی است که می تواند به رفع تمام این نیازها کمک کند. یک مشاور یا درمانگر خانواده می تواند منبع خوبی برای حل تنش های خانواده ها باشد.

دلایلی که مشاوره خانواده برای شما مفید باشد؟

اگر به دنبال یک مشاور خانواده هستید، باید بدانید که خانواده درمانی انواع مختلفی دارد، از جمله مشاور حضوری، تلفنی و مشاوره خانواده آنلاین. در مرکز مشاوره خانواده آویژه مشاوران باتجربه ای وجود دارند که میتوانند در حل مشکلات شما را یاری برسانند. اگر قصد مراجعه به مشاوره خانواده دارید، این خود نشانه خوبی است. در این مقاله مشاوره روانشناسی آویژه 10 دلیل آورده شده است که نشان می دهد، شما ممکن است نیاز به مشاوره خانواده داشته باشد.

1. ترکیب شدن خانواده ها

یک خانواده ترکیبی به واحدی اطلاق می شود که دو واحد خانواده تصمیم می گیرند یکی شوند. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که یک فرد با دو فرزند با فرد دیگری که یک فرزند دارد ازدواج کند. همچنین زمانی که فردی بدون فرزند با زن یا مردی که فرزندی از ازدواج قبلی داشته باشد، ازدواج کند. یا در شرایطی، که یک زوج صاحب فرزندانی شوند و خواهر و برادر ناتنی پیدا شوند، در این نوع خانواده ها تنش به وفور یافت می شود.

مشاوره دادن به این نوع خانواده‌ها می‌تواند بسیار دشوار باشد، به‌ویژه زمانی که شوهر یا همسر زندگی قبلی هنوز در زندگی کودکان دخالت می کنند. نقش والد ناتنی می تواند مملو از سوء تفاهم های مداوم باشد. مشاوره خانواده میتواند با ارائه راهکارهایی در این مورد به شما کمک کند. خانواده درمانی می تواند راهی آسان برای خانواده ها برای بیان نگرانی ها و یافتن ارتباطی سالم باشد.

2. عدم ارتباط اعضای خانواده

آیا متوجه شده اید که در خانواده شما دیگر کسی تمایل به صحبت کردن ندارد؟ آیا نوجوانان شما دور میز شام نشسته اند و به جای اینکه درباره کارهای روزمره اشان به شما بگویند، سرشان توی گوشیه؟ آیا متوجه می‌شوید که صبح‌ها قبل از اینکه از رختخواب بلند شوید به جای اینکه با خانواده ارتباط برقرار کنید، پیام‌هایتان را چک می‌کنید؟ آیا می دانید شوهرتان با چه کسی بیرون رفته است؟

هر چه بیشتر به موبایل و دنیای مجازی‌مان سرگرم باشیم، ممکن است با افرادی که برای ما باید مهم‌تر باشند ارتباط کمتری داشته باشیم!!. مشاوره خانواده می تواند به خانواده هایی که به طور موثر ارتباط برقرار نمی کنند کمک کند تا دوباره با یکدیگر ارتباط هماهنگی داشته باشند. مرکز مشاوران خانواده آویژه به ایجاد ارتباطی که دنیای مجازی آن را سلب کرده است کمک خواهند کرد.

3. احساس تنهایی و دلتنگی

شما ممکن است نوجوانان بد خلقی داشته باشید که تمایل به حفظ حریم خصوصی دارد. گاهی اوقات همسر شما ممکن است بخواهد یک روز به مادرش سر بزند، یا ممکن است شوهرتان آرزوی یک سفر تفریحی با دوستانش را داشته باشد. صرف نظر از اینکه در چه سنی هستید، اینکه بخواهید تنها باشید، برای همه عادی است. افراد مراحلی را در زندگی خود پشت سر می‌گذارند که می‌خواهند تنها باشند.

اما اگر می بینید که یکی از اعضای خانواده از خانواده کناره گیری می کند، ترجیح می دهد در اتاقش بماند تا اینکه شب فقط برای شام بیرون بیاید یا دیگر علاقه ای ندارد با دوستان یا خانواده خود معاشرت کند، این می تواند به یک مشکل بزرگ تبدیل شود.

اغلب، افرادی که به آرامی از موقعیت‌های اجتماعی کناره‌گیری می‌کنند، ممکن است افسردگی یا سایر مشکلات سلامت روانی داشته باشند که باید به آنها رسیدگی شود. مشاوره خانواده می تواند به شما کمک کند تا دوباره ارتباط درستی با یکدیگر برقرار کنید. یک خانواده درمانگر به شما و خانواده‌تان کمک می‌کند تا بفهمید که چه چیزی باعث قطع ارتباط و جدایی شما از همدیگر می‌شود.

مشاوره خانواده + مرکز مشاوره خانواده آویژه

4. مشکلات والدین با کودکان و نوجوانان

اگر شما حالا نقش مادر یا پدر دارید، زمانی قبلا خودتان نوجوان بوده اید، بنابراین می دانید که سال های نوجوانی پر از احساسات، اضطراب و پرسش است. اگر نوجوان شما مکرر سرکشی می کند و بیش از حد احساساتی می شود، این ممکن است نشانه ای از یک مشکل اساسی باشد.

کودکانی که رفتارهای بدی را انجام می دهند اغلب دلیلی برای رفتار خود ندارند. اکثر مردم تا سنین قبل از22 سالگی کاملاً  پخته نشده اند و در تنظیم احساسات خود مشکل دارند. مشاوره خانواده یا خانواده درمانی می تواند به حل مسائل اساسی که باعث مشکلات عاطفی برای فرزندان و خانواده شما می شود کمک کند. مشاوران به فرزندان و والدین خانواده این امکان را می دهند که در طول جلسات خانواده درمانی نگرانی های خود را بیان کنند تا ارتباط بهتری بین کل خانواده ایجاد شود.

5. اعتیاد در خانواده

اعتیاد می تواند هر فردی را در خانواده از همسرتان گرفته تا نوجوان یا حتی کودکان را تحت تأثیر قرار دهد. حتی اگر معتادی در خانواده شما نباشد، ممکن است عواقب ارتباطی با افراد معتاد دامن گیر خانواده شما شود. کنار آمدن با سوء مصرف الکل و مواد مخدر ممکن است سخت باشد، به خصوص زمانی که در خانواده شما سابقه مصرف مواد مخدر و الکل وجود نداشته باشد. یک نکته مهم، مصرف مواد مشکلی نیست که خانواده شما به تنهایی بتواند با آن رو به رو شوذ.

در موارد اعتیاد به مواد مخدر، خانواده درمانی مکانی عالی برای هر یک از اعضای خانواده است تا در مورد تأثیر آن صحبت کنند و راهکاری برای حل این مشکل پیدا کنند.

مشاوره خانواده + مرکز مشاوره خانواده آویژه

6. مخفی کاری و دروغ گویی یا خیانت

هر کسی در زندگی خود رازهایی ممکن است داشته باشد، داشتن اسرار، طبیعی و سالم است. در حالی که اصطلاحا مثل کف دست صاف بودن می تواند برای اعضای خانواده مهم باشد. داشتن چند راز که برای خود نگه می دارید نباید به کسی آسیب برساند. با این حال، اگر متوجه می‌شوید که دائماً چیزهایی را از همسرتان مخفی نگه می‌دارید یا عمداً طوری رفتار می کنید تا همسر یا خانواده‌تان متوجه کارهای شما نشوند، این رفتاری فریبکارانه و مخفیانه است و می‌تواند منجر به عواقب بدی برای ازدواج شود. این عادات به مخفی کاری کل خانواده تحت تأثیر قرار می دهد.

مشاوره خانواده می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا علت اصلی فاصله ایجاد شده بین شما و چرایی دروغ گویی را کشف کنید. یک مشاوره ازدواج همچنین می تواند به پر کردن شکاف ارتباطی که با شریک زندگی خود هنگام خیانت همسر دارید کمک کند.

7. عدم رابطه جنسی

طبق یک مطالعه مرکز مشاوره روانشناسی آویژه نشان داد که زوج ها باید حداقل یک بار در هفته رابطه جنسی داشته باشند تا صمیمیت و صمیمیت را حفظ کنند. ثابت شده است که طولانی شدن بیش از یک هفته برای رابطه جنسی منجر به دوری و عدم صمیمیت و مشکل در برقراری ارتباط بین زوجین می شود. دلایل زیادی وجود دارد که چرا زوج ها دچار کاهش میل جنسی نسبت به یکدیگر می شوند. گاهی اوقات به دلیل داروها یا عدم تعادل هورمونی است که میل جنسی ما را کاهش می دهد. در مواقع دیگر ممکن است به دلیل چیزی درون رابطه شما باشد.

فقدان صمیمیت در یک رابطه می تواند نشانه ای از کشمکش های ارتباطی، افسردگی، قطع ارتباط یا عدم صرف وقت کافی برای یکدیگر باشد. اغلب، زمانی که زوج‌ها در روابط عاطفی مشکل دارند، در سایر زمینه‌های رابطه خود نیز دچار مشکل می‌شوند که می‌تواند منجر به مشاجره و دعوا شود. این نوع فشار روی یک رابطه می تواند کل خانواده را تحت تاثیر قرار دهد. خانواده درمانی می تواند کلید برقراری ارتباط مجدد جسمی و عاطفی با همسرتان باشد. یک خانواده درمانگر، مشاوره های لازم را برای کمک به شما و همسرتان ارائه می دهد.

8. تنبیه کردن با قهر کردن

وقتی همسرتان می‌گویند ظرف‌ها را نمی‌شوید یا به شما محل نمی گذارند، یا کاری می کنند که شما دوست ندارید. آیا با قهر کردن او را تنبیه می‌کنید؟ هرگز نباید احساس کنید که باید شریک زندگی خود را تنبیه کنید. در یک رابطه، دو نفر باید برای یافتن یک راه حل موثر برای مشکل خود با یکدیگر همکاری کنند، نه اینکه یکدیگر یا سایر اعضای خانواده قهر کنند.

خودداری از صمیمیت ساده ترین راه برای تحت تاثیر قرار دادن همسرمان است و گاهی اوقات ممکن است حتی متوجه نباشیم که این کار چه عواقب بدی دارد. این رفتار می تواند باعث عدم تعادل شدید در یک رابطه شود و منجر به رنجش و عصبانیت اعضای خانواده شود. مشاوره خانواده می تواند به شما کمک کند تا راه های بهتری برای برقراری ارتباط با نیازهای خود با همسرتان پیدا کنید.

9. علایق و سلایق متعارض

افراد به طور طبیعی با افزایش سن رشد می کنند و تغییر می کنند. در یک رابطه سالم، ما نیاز داریم که خود را با تغییر و رشد سایر اعضای خانواده هماهنگ کنیم.

مثلا ممکن است کودکی در خانه داشته باشید که بخواهد در خانه بماند، زیرا نمی خواهد از خانه بیرون برود. در صورتی که شما میخواهید با او به خانه پدرتان بروید. ممکن است بخواهید به کوهستان بروید در حالی که همسرتان می خواهد به سفر دریایی برود.

یک مشاور خانواده می تواند به خانواده شما کمک کند تا بدون مشاجره و دعوا به برنامه های خود برسید. مشاوره یک میانجی بی طرف است، یعنی مشاور خانواده منافع همه خانواده شما در نظر می گیرد.

10. کینه ورزی

وقتی یکی از اعضای خانواده کینه ای در دل دارد، می تواند در کل خانواده احساس شود و بر آن تأثیر بگذارد. مثلا اگر مدام این موضوع را بر سر شوهرتان بکوبید که او ماشینی که تازه خریده بودید را داغان کرده. یا چند هفته است که با دخترتان صحبت نکرده اید، ممکن است به مشاوره خانواده درمانی نیاز داشته باشید. مشاوران می توانند فضای امن و بی طرفی را برای حل تعارضات درون خانواده فراهم کنند.

کینه ورزی برای خانواده سم است زیرا باعث ایجاد خشم و تحقیر می شود. این احساسات اغلب منجر به دعوا و تنش بی مورد می شود. گاهی اوقات ما حتی به خاطر نمی آوریم که چرا از آن شخص عصبانی شده ایم، زیرا برای مدت طولانی کینه مان را حفظ کرده ایم: فقط می دانیم که از دست او دیوانه شده ایم. زمانی که دیوارهای اعتماد و ارتباطات در حال فروریختن هستند، خانواده درمانی برای خانواده شما مفید است.

نتیجه گیری

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود خانواده ها از مشاوره خانواده استفاده کنند. همه مواردی که نیاز به مداخله مشاور هستند در اینجا فهرست نشده‌اند، اما این فهرست نقطه خوبی برای شروع است. اگر خانواده شلوغی هستید، مشاوره خانواده تلفنی ممکن است برای شما عالی باشد. می توانید زمانی را پیدا کنید که برای همه در دسترس باشد.

منبع:

psychology.avije.org 

www.psychologytoday.com

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز