جای سوختگی با آب جوش چگونه از بین می رود؟

۱۴۰۰/۱۲/۱۴ - ۱۰:۳۰:۰۴
کد خبر: ۱۳۰۵۳۹۶
جای سوختگی با آب جوش چگونه از بین می رود؟
درمان سوختگی با آب­جوش، شامل درمان­ های خانگی و اقدامات پزشکی برای بهبود درد و کاهش اسکار است.

به گزارش برنا، اگر تا به حال، قهوه­ ی داغ نوشیده ­اید یا با آب داغ ظرف شسته ­اید، ممکن ­است سوختن با آب داغ را تجربه­ کرده ­باشید. بسیاری از سوختگی ­ها، سوختگی خشک یا در اثر گرما هستند، مانند آتش، اتو یا اجاق ­گاز.ضص سوختگی که منشاء آن چیزی خیس باشد، مانند بخار یا آب­جوش، اسکالد یا سوختگی با آب­جوش نامیده­ می­ شود. در سوختگی با آب­ جوش، حرارت یا بخار باعث آسیب به پوست می­ شود. این نوع سوختگی خطرناک است، زیرا بافت ­ها و سلول ­های درگیر را نابود­ می­ کند. همچنین ممکن ­است بدنتان به دلیل حرارت، دچار شوک شود. این سوختگی ­ها، در موارد شدیدتر، مرگبار هستند.

درمان سوختگی با آب­جوش، شامل درمان­ های خانگی و اقدامات پزشکی برای بهبود درد و کاهش اسکار است.

چگونه سوختگی­ های ناشی از آب­جوش را درمان کنیم؟

اقدامات مراقبتی سریع و مناسب برای سوختگی، باعث کاهش خطر و شدت ایجاد اسکار می­ شود.

فرد می­تواند سوختگی درجه­­1 را در منزل و با حداقل 5 دقیقه زیر آب سرد گرفتن ناحیه­ی سوخته، درمان ­کند.

افرادی که سوختگی درجه­2 دارند، باید به متخصص مراجعه­ کنند؛ با­این­حال، افراد می ­توانند سوختگی­ های جزئی را در منزل به روش­ های زیر، درمان کنند:

  • پماد آنتی­بیوتیک: مالیدن لایه­ی نازکی از پماد آنتی­بیوتیک روی ناحیه­ی سوخته، باعث تسریع بهبودی و کاهش خطر عفونت می­ شود.
  • پانسمان با گاز: پوشاندن ناحیه­ ی سوخته با گاز استریل و نچسب، باعث مراقبت از پوست و کاهش احتمال عفونت خواهد­شد.

سوختگی­ های درجه­3 خیلی جدی هستند و نیازمند اقدامات پزشکی سریع هستند.

درمان سوختگی درجه­3 عبارتند از:

  • لباس فشاری: پوشش ­های تنگی هستند که از ناحیه ­ی آسیب ­دیده حمایت ­می­ کنند. این فشار، به پوست اجازه­ می­ دهد تا بهبود یابد. ممکن­ است لازم­ باشد فرد چند ماه این لباس را کل روز بپوشد تا سوختگی بهبود­ یابد.
  • گرافت پوستی: برای گرافت پوستی، جراح پوست سالم را از ناحیه­ ی دیگر بدن یا از یک اهدا­کننده بر­می­دارد و با­استفاده از آن، ناحیه­ی سوختگی را می­ پوشاند.
  • جراحی: اگر سوختگی باعث شود که قسمت ­هایی از پوست به ­هم ­بچسبد (کنتراکچر)، فرد نیازمند جراحی خواهد­ بود تا با جدا­کردن این بخش­ ها از هم، بتواند حرکت­ کند.
  • فیزیوتراپی: برای تحریک تحرک قسمت­ هایی از بدن که دچار کنتراکچر شده ­بوده ­است نیز می ­تواند مفید باشد.

از­بین ­بردن اسکار سوختگی

معمولاً، درمان سریع و مراقبت مناسب از زخم، بهترین راه درمان و از­بین­ بردن اسکار سوختگی است. بسیاری از اسکارها، به مرور زمان از­بین ­می­ روند. با­این ­حال، اسکارهای کلوئید، خود­به ­خود از­بین­ نمی­روند و نیازمند درمان هستند.

داروهای موضعی بدون نیاز به نسخه

مرطوب ­کننده  و نرم­ کننده­ ها

خارش مداوم اسکار سوختگی یک امر عادی است و دلیل آن این است که سوختگی باعث آسیب یا نابودی غدد چربی در ناحیه­ ی سوخته می­ شود و منجر­ به خشکی و خارش پوست خواهد­ شد. با­وجود­این که، هیچ درمانی برای برطرف­ کردن کامل خارش وجود ­ندارد، مرطوب ­کننده­ ها و نرم­کننده­ های زیادی هستند که می ­توانند مفید باشند. کاری که می ­توانید انجام ­دهید این است که از پزشک خود بخواهید که برند خوبی به شما معرفی ­کند؛ اما در­صورت عدم ­تمایل به این کار، بهتر است از کرم ­های بدون ­بو استفاده­ کنید که ناراحتی پوستی به­ وجود ­نیاید.

در زمان تازه­ بودن جای زخم یا اسکار سوختگی، کرم مرطوب­ کننده را بادقت و آرام و ملایم به محل مورد­نظر بمالید. با کهنه ­تر شدن و کاهش حساسیت اسکارها، می­توانید در زمان مالیدن مرطوب­ کننده، فشار بیشتری اعمال­ کنید تا از خشکی اسکار جلوگیری­شود و ناحیه نرم شود.

پوشش­ های ژل سیلیکون

این محصولات، لایه ­های نازکی از سیلیکون با گرید پزشکی (سیلیکون پزشکی) هستند که روی پوست قرار­می­ گیرد و به بهبود زخم کمک­می­کند. بیش از 30 سال است که از این مواد در درمان سوختگی استفاده­ می­ شود و یکی از بهترین گزینه­ های غیرجراحی برای بهبود درمان و رفع اسکار و  جای زخم سوختگی است.

ثابت­ شده که ژل سیلیکون، چه به شکل ورق ه­ای و چه در انواع دیگر، باعث کاهش ضخامت اسکار سوختگی می­ شود. همچنین باعث کاهش درد و خارش ناحیه­ ی سوخته نیز خواهد­شد. برای اثربخشی حداکثری ژل سیلیکون، باید به ­مدت 6-12 ماه، به­طور مداوم از آن استفاده­ کنید. پوشش ­های ژل سیلیکون، اگرچه زیبا نیستند اما می ­توانند روی اسکار قرار­گیرند.

در­صورت استفاده از این درمان، برای جلوگیری از ایجاد جوش، آزردگی و یا عفونت، باید پوستتان را تمیز نگه­دارید؛ مخصوصاً اگر آب ­و­هوای محل زندگیتان گرم است. همچنین نباید از سیلیکون روی زخم باز یا همراه با پمادهای آنتی­بیوتیک، استفاده ­کنید. بااینکه واکنش آلرژیک نسبت­به ژل سیلیکون نادر است؛ اما در­صورت مشکوک­بودن به احتمال بروز آن، باید فوراً استفاده از ژل را قطع­ کنید و به پزشک مراجعه­ کنید.

تزریق استروئید

تزریق استروئید، برای درمان اسکار سوختگی کلوئیدی (اسکارهای برجسته، صاف، ضخیم و گرد که گاهی اوقات از ناحیه ­ی سوخته فراتر هستند)، استفاده ­می­ شود. استروئید، معمولاً کورتیکواستروئید، به اسکار تزریق ­می­ شود تا آن را صاف و کوچک کند. استروئید تزریقی باعث کاهش درد و خارش، که معمولاً در اسکار سوختگی دیده ­می ­شود، نیز خواهد ­شد. اگرچه اولین گزینه ی درمانی برای اسکارهای سوختگی هیپرتروفیک (برجسته) نیست، اما مؤثر است و در­صورت اثر­بخش نبودن سایر روش­ های درمانی، می­ تواند استفاده­ شود. 

در­صورت استفاده از این درمان، ممکن­ است عوارض جانبی، مانند تغییررنگ پوست و نازک شدن پوست، ایجاد­شود. با­وجود اینکه واکنش آلرژیک به تزریق استروئید نادر است، اما امکان آن وجود­دارد.

لیزردرمانی

سوختگی با آب جوش

لیزردرمانی، برای بهبود سفتی، ناراحتی و درد اسکار سوختگی و همچنین نرم­کردن و کاهش قرمزی آن، استفاده­می­شود. انواع مختلفی از لیزردرمانی برای درمان اسکار سوختگی وجود­دارد؛ اصلی ­ترین آن­ها، لیزرهای رنگی، لیزرهای فرکشنال (تخریبی و غیرتخریبی)، لیزر CO2 و لیزر سوئیچ است. اگر نمی­دانید لیزردرمانی انجام­دهید یا ندهید، با پزشکتان و جراح لیزر، مشورت­ کنید.

قبل و بعد از لیزردرمانی، در­برابر نور خورشید باید خیلی مراقب خودتان باشید. همچنین باید از دستورات جراح لیزرتان درباره­ ی مراقبت از ناحیه، بعد از لیزردرمانی، پیروی­ کنید.

در لیزردرمانی، ممکن­ است بیش از یک درمان لازم­ باشد و همچنین ممکن ­است چند هفته طول بکشد تا نتیجه را ببینید. برخی از عوارض جانبی متداول لیزردرمانی عبارتند از: قرمزی، تورم، هیپرپیگمنتاسیون، خارش و ایجاد اسکار جدید. با­این­حال، طبق اطلاعات حاصل از تحقیقات و مطالعات بالینی، استفاده از لیزردرمانی برای درمان اسکار سوختگی، آنقدر ایمن هست که مزایای آن بیش از عوارض جانبی­ اش است.

درمان جراحی

برخی از اسکارهای سوختگی، آنقدر شدید هستند که درمان آن­ها، نیازمند جراحی است. معمولاً در این نوع اسکارهای شدید، بخش وسیعی از پوست آسیب دیده و از­بین ­می­ رود. درنتیجه، کنتراکچر به ­وجود می­ آید؛ به­ عبارتی، پوست کشیده­خواهد­شد و دامنه­ی حرکتی فرد محدود می­ شود.

اکثر جراحی ­های مربوط به اسکار سوختگی، برای درمان کنتراکچر و بهبود دامنه­ ی حرکتی است و گاهی این امر، مستلزم برداشتن بافت اسکار ایجاد­شده در زیر پوست خواهد­بود.

چگونه از ایجاد اسکار جلوگیری­ کنیم؟

بعد از سوختگی جدید، فرد می­تواند از راه­های زیادی برای جلوگیری از ایجاد اسکار یا کاهش شدت اسکار، بهره ­گیرد:

بلافاصله بعد از سوختگی، فرد می ­تواند:

  • محل سوختگی را زیر آب سرد یا ولرم بگیرد و سپس اجازه­دهد پوست در مجاورت هوا خشک شود.
  • از پماد آنتی­بیوتیک استفاده­ کند و برای استعمال آن از یک اپلیکاتور استریل استفاده­ کند.
  • سوختگی را با­استفاده از پانسمان نچسب و گاز بپوشاند.
  • در­صورتی که زخم به­ جای بهبود قرمزتر شود، به پزشک مراجعه­ کند.

کمی بعد از بهبود سوختگی، فرد می ­تواند:

  • پوست اطراف ناحیه را روزانه به مدت چند دقیقه، با­دقت و به ­آرامی بکشد تا پوست به ­هم نچسبد.
  • اجازه­دهد تاول خود­به­ خود بترکد و خوب­ شود و سپس پزشک پوست مرده را بتراشد.
  • محل آسیب­دیده را تا چند ماه، با لباس یا کرم ضدآفتاب بپوشاند.

برای اطمینان از خوب­­ بودن روند بهبودی سوختگی، مرتباً به پزشک مراجعه­ کنید. این کار می ­تواند به شما کمک­کند تا از ایجاد اسکار یا بدتر­شدن آن جلوگیری­ کنید و مطمئن­ شوید که سوختگی رو­به ­بهبود است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز