اصلاح نامرتبی دندان ها بدون سیم کشی دندان ها!

۱۴۰۱/۰۷/۳۰ - ۱۵:۰۹:۳۰
کد خبر: ۱۳۸۹۴۲۶
اصلاح نامرتبی دندان ها بدون سیم کشی دندان ها!
در صورتی که لبخند شما به دلیل نامرتبی یا فاصله بین دندانی جذاب نیست، به احتمال زیاد نیاز به ارتودنسی دندان دارید

 

در صورتی که لبخند شما به دلیل نامرتبی یا فاصله بین دندانی جذاب نیست، به احتمال زیاد نیاز به ارتودنسی دندان دارید. مرتب کردن دندان ها با استفاده از بریس های فلزی یکی از متداول ترین و البته قدیمی ترین روش ها برای اصلاح ناهنجاری های دندانی است؛ که شاید شما هم مثل بسیاری از افراد تمایلی به سیم کشی دندان های خود نداشته باشید. اگر شما از شما این دسته از افراد هستید می توانید از بریس هایی استفاده کنید که نمای کمتری در دهان دارند و کمتر کسی متوجه درمان ارتودنسی شما می شود؛ به این نوع ارتودنسی، ارتودنسی نامرئی گفته می شود.

روش ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی شفاف و یا اینویزیلاین یکی از جدیدترین روش های درمان ارتودنسی است که در مقایسه با روش های سنتی تر این درمان مزایای بسیار زیادی دارد.

اینویزیلاین چیست؟

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین یک روش جدید برای اصلاح نامرتبی و فاصله بین دندانی است. در این روش از یک سری پلاک شفاف به منظور تراز کردن دندان ها استفاده می شود. این الاینرها بسیار شبیه به نگهدارنده ارتودنسی هستند که بسیاری از افراد پس از درمان ارتودنسی ثابت به منظور تثبیت درمان از آن استفاده می کنند. بزرگترین تفاوتی که بریس های سنتی با الاینرها دارند در این است که برخلاف بریس های سنتی امکان برداشتن الاینرها از دهان در هر زمانی که بیمار بخواهد وجود دارد.

الاینرها چگونه کار می کنند؟

ارتودنسی نامرئی با استفاده از یک سری الاینرهای پیشرونده که به مرور سبب مرتب شدن دندان ها شما می شود، کار می کند. در این روش از ارتودنسی دندان متخصص ارتودنسی تعدادی از این الاینرها را در اختیار شما قرار می دهد که هر ترازکننده کمی از تراز کننده قبلی متفاوت تر است و به مرور زمان سبب مرتب شدن دندان های شما می شود.

این الاینرها از پلاستیک های شفاف مستحکمی ساخته شده اند که به خوبی روی دندان های قرار می گیرند و با فشار ملایمی که به دندان ها وارد می کنند، سبب مرتب شدن دندان ها می شود. به طور کلی از هر ترازکننده به مدت یک هفته استفاده می شود.

طراحی الاینرها با استفاده از تصاویر سه بعدی و نرم افزارهای تخصصی به نحوی است که دقیقا طبق برنامه خاصی هر دندان را به جایگاه مناسب حرکت دهد. 

افرادی که از این روش ارتودنسی دندان استفاده می کنند تنها اجازه دارند به مدت 2 الی 3 ساعت از شبانه روز الاینرها را دهان خود خارج کنند؛ یعنی تنها در هنگام صرف غذا، آشامیدن و تمیز کردن دندان ها اجازه خارج کردن الاینرها از دهان را دارند.

اصولا بیماران هر 4 یا 6 هفته یکبار توسط پزشک خود معاینه می شوند تا میزان پیشروی دندان ها و هرگونه تغییر در برنامه بررسی شود.

2

مزایای ارتودنسی نامرئی چیست؟

  • بیمار در صورت استفاده از الاینرها برخلاف براکت های فلزی احساس هیچ گونه درد و فشاری را نخواهد داشت.
  • الاینرهای شفاف از جنس پلاستیک هستند که هیچ گونه برآمدگی یا تیزی ندارد؛ بنابراین در صورت استفاده از آنها احتمال آسیب دهانی یا زخم شدن دهان وجود ندارد. 
  • به دلیل نامرئی بودن الاینرها جذابیت لبخند و چهره شما کم نخواهد شد.
  • برخلاف بریس های سنتی الاینرهای شفاف متحرک هستند و به راحتی در زمان غذا خوردن، آشامیدن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می توانید آنها را از دهان خود خارج کنید.
  • به دلیل متحرک بودن الاینرها اولا نیازی به این ندارید که از رژیم غذایی خاصی پیروی کنید، ثانیا در این روش رعایت بهداشت دهان و دندان مثل حالت معمول است و با مشکلاتی مثل گیر کردن مواد غذایی در بین براکت ها و ... مواجه نخواهید شد.
  • نگهداری و مراقبت از بریس های نامرئی بسیار راحت تر از بریس های ثابت و فلزی است. در صورت استفاده از الاینرها با خارج کردن این بریس ها از دهان می توانید با آب یا یک مسواک آن را تمیز کنید.

انواع ارتودنسی نامرئی

همان طور که از نام این روش ارتودنسی دندان پیداست، دستگاه ارتودنسی بر روی دندان قابل مشاهده نیستند. ارتودنسی نامرئی انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

ارتودنسی لینگوال (ارتودنسی پشت دندانی)

در این روش از ارتودنسی نامرئی براکت های ارتودنسی در پشت دندان ها چسبانده می شوند و از نوع ارتودنسی ثابت می باشند. قیمت ارتودنسی با این روش معمولا بالاتر از سایر روش های ارتودنسی نامرئی و همچنین پزشکان هم استفاده از این روش را پیشنهاد نمی کنند؛ زیرا در این روش احتمال ایجاد ناراحتی و حتی زخم بر روی زبان و لثه ها وجود دارد. همچنین تمیز کردن و مراقبت از این دستگاه ارتودنسی نیز بسیار دشوار است.

ارتودنسی شفاف (اینویزیلاین)

در واقع در اکثر مواقع وقتی صحبت از ارتودنسی نامرئی می شود منظور اینویزیلاین ها می باشند. که در این نوشتار به طور مفصل درباره آن صحبت کردیم.

3

ارتودنسی سرامیکی

در این روش ارتودنسی نامرئی از براکت های همرنگ دندان از جنس سرامیک استفاه می شود. این روش از ارتودنسی نامرئی هم طرفداران بسیار زیادی دارد و البته بسیار هم کارآمد می باشد. ارتودنسی سرامیکی برخلاف اینویزیلاین ها برای درمان ناهنجاری های شدید دندانی هم مناسب می باشند.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز