قبل از لمینت دندان حتما بخوانید!

۱۴۰۱/۱۲/۱۸ - ۰۰:۲۱:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۶۲۵۶
قبل از لمینت دندان حتما بخوانید!
لمینت دندان یکی از رایج ترین روش های سفید کردن دندان هاست. لمینت های دندانی نوعی روکش دندانی بسیار نازک هستند که به منظور اصلاح طرح لبخند و سفید کردن دندان ها از آنها استفاده می شود. ما در اینجا قصد داریم درباره این روش زیبایی دندانپزشکی بیشتر صحبت کنیم.
لمینت دندان یکی از رایج ترین روش های سفید کردن دندان هاست. لمینت های دندانی نوعی روکش دندانی بسیار نازک هستند که به منظور اصلاح طرح لبخند و سفید کردن دندان ها از آنها استفاده می شود. ما در اینجا قصد داریم درباره این روش زیبایی دندانپزشکی بیشتر صحبت کنیم. 
لازم است این نکته را خاطر نشان کنیم که امروزه مراکز دندانپزشکی شبانه روزی تنها خدمات درمانی مانند عصب کشی دندان، پر کردن دندان و ... را انجام نمی دهند بلکه این مراکز خدمات زیبایی مانند لمینت، کامپوزیت و ... را نیز با قیمت های بسیار مناسب انجام می دهند. 
 
لمینت دندان چیست؟
لمینت دندان  به انگلیسی Dental laminate نوعی ونیر دندانپزشکی است که براساس متریال به رفته در ساخت آن به دو دسته سرامیکی و کامپوزیتی تقسیم می شود. هزینه لمینت دندان به نسبت نوع سرامیکی و کامپوزیتی کاملا متفاوت است و اصولا لمینت های سرامیکی به دلیل زیبایی طبیعی و همچنین طول عمر بالایی که دارند گران تر از نوع کامپوزیتی هستند.
 لمینت دندان باعث اصلاح طرح لبخند می شود و افرادی که لمینت انجام داده اند دندان ها خوش فرم تر، مرتب تر و سفید تر از سایر افراد دارند که همین موضوع باعث بالا رفتن اعتماد به نفس آنها در هنگام خندیدن و حرف زدن می شود. 
در اکثر موارد برای نصب لمینت دندان نیاز است که بخشی از لایه خارجی دندان تراش داده شود تا نصب آن بهتر انجام گیرد. همچنین در صورتی که بیمار مشکلات مال اکلوژنی نداشته باشد و تنها کمی نامرتبی جزئی داشته باشد می توان بدون نیاز به ارتودنسی و هزینه زیاد این مشکلات را با لمینت اصلاح کرد. 
انواع لمینت دندان
همان طور که گفتیم انواع لمینت دندان شامل لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی می باشد که تفاوت های بسیار زیادی از نظر زیبایی ظاهری، ماندگاری و حتی قیمت با یکدیگر دارند که در ادامه بیشتر درباره این دو نوع لمینت صحبت خواهیم کرد. 
لمینت سرامیکی
به لمینت سرامیکی پرسلن هم گفته می شود که یک پوشش بسیار نازک با قطر حدود 5 الی 6 میلیمتر از جنس سرامیک است. این نوع از لمینت ها به طور اختصاصی در لابراتوار برای هر فرد ساخته می شوند و پس از تراش دادن دندان ها دندانپزشک توسط مواد مخصوصی لمینت سرامیکی را به دندان ها می چسباند. 

2

 

لمینت کامپوزیتی
لمینت کامپوزیتی توسط دندانپزشک به طور مستقیم روی دندان ها چسبیده می شود و از جنس نوعی پلاستیک همرنگ دندان ها می باشد که اصولا در مطب دندانپزشک در همان روز بدون نیاز به تراش دندان ها روی دندان ها گذاشته می شود و توسط تابش لیزر این مواد روی دندان ها محکم می شوند.

3

 

تفاوت لمینت کامپوزیتی و سرامیکی در چیست؟
معمولا اکثر افراد لمینت کامپوزیتی را به نام کامپوزیت دندان و لمینت سرامیکی را به نام لمینت دندان می شناسند؛ بنابراین اگر در طول این نوشتار ما از کلمه کامپوزیت دندان استفاده می کنیم منظورمان همان لمینت کامپوزیتی است.  اولین تفاوت این دو در جنس و متریال به کار رفته در ساخت آنها می باشد؛ لمینت های سرامیکی از جنس چینی و کامپوزیت دندان نیز از جنس پلیمر می باشد. در ادامه بیشتر با تفاوت های کامپوزیت و لمینت آشنا خواهید شد. 
⦁ لمینت در لابراتوار ساخته می شود و پس از چند روز روی دندان بیمار نصب می شود در حالی که کامپوزیت در مطب ساخته می شود و در همان روز روی دندان بیمار نصب می شود.
هزینه لمینت دندان  بیشتر از کامپوزیت دندان است.
⦁ ثبات رنگی لمینت بسیار بیشتر از کامپوزیت است.
⦁ طول عمر و ماندگاری لمینت دندان بیشتر از کامپوزیت است. 
⦁ برای نصب کامپوزیت در اکثر مواقع نیاز به تراش دندان ها نیست و اگر هم این کار انجام شود تراش بسیار جزئی است در حالی که برای نصب لمینت نیاز به تراش بیشتر دندان هاست.
کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟
پاسخ این سوال کاملا بستگی به شرایط و اولویت های هر فرد دارد.
⦁ اولین چیزی که باید قبل از تصمیم گیری در نظر داشته باشید؛ وضعیت دندان های شما است. برای مثال برخی مواقع درمان های سفید کننده دندان مانند بلیچینگ دندان برای اصلاح طرح لبخند کفایت می کنند و نیازی به هزینه بیشتر برای انجام لمینت نیست. اما برخی مواقع نیز وضعیت دندان ها به حدی خراب است که حتی با لمینت هم قابل درمان نیست. بنابراین شما باید قبل از هر چیز شرایط دندان خود از جمله ضخامت مینای دندان، میزان استحکام و هدف از درمان را در نظر داشته باشید. نیاز است که قبل از انجام کار با دندانپزشک خود مشورت کنید. 
⦁ در اینکه از نظر زیبایی و استحکام لمینت سرامیکی بسیار بهتر از کامپوزیت است هیچ شکی نیست اما اگر بودجه کافی برای انجام این کار را ندارید کامپوزیت هم می تواند برای شما مناسب باشد. 
⦁ باید این نکته را در نظر داشته باشید که کامپوزیت یک درمان برگشت پذیر است اما لمینت دندان به دلیل تراش دندان ها یک درمان برگشت ناپذیر است؛ بنابراین اگر این موضوع برای شما مهم است و نمی خواهید که دندان هایتان تراش داده شود همان کامپوزیت بهترین گزینه برای شما است. 
⦁ در صورتی که چند واحد از دندان هایتان را می خواهید لمینت کنید و هزینه نیز برایتان مهم است می توانید کامپوزیت انجام دهید.
⦁ اگر می خواهید که در یک جلسه دندان هایتان سفید و زیبا شود کامپوزیت برای شما مناسب تر است. 
⦁ در صورتی که دندانی که می خواهید لمینت کنید تحت فشار زیادی است لمینت سرامیکی به دلیل مقاومت بالا برای شما مناسب است. 
⦁ در صورتی که دائما از مواد غذایی رنگدانه دار و یا سیگار مصرف می کنید لمینت سرامیکی برای شما بهتر است چرا که این نوع لمینت ها در مقابل تغییر رنگ و لکه مقاوم تر از کامپوزیت دندان هستند. 
بعد از لمینت دندان چه مراقبت هایی نیاز است؟
مراقبت از لمینت دندان کاملا مشابه روش های نگهداری از دندان های طبیعی است و نیاز است که روزانه حداقل دو بار مسواک بزنید و روزانه یک بار نیز به دندان های خود نخ دندان بکشید. 
همچنین به افرادی که لمینت دندان به خصوص از نوع لمینت کامپوزیتی انجام داده اند توصیه می شود که از مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی رنگدانه دار و مواد غذایی بیش از حد سفت تا حد ممکن خودداری کنند. 

 

 

 

 

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز