هویت حلقه گمشده جوانان؛

ارجمندنیا: جوانان را در هویت‌یابی تنها گذاشته‌ایم

۱۳۹۴/۰۴/۲۴ - ۱۲:۲۱:۱۵
کد خبر: ۳۰۰۰۵۳
ارجمندنیا: جوانان را در هویت‌یابی تنها گذاشته‌ایم
یک روانشناس با اشاره به بدیهی بودن تغییر هویت درمیان جوانان گفت: آنها را در هویت یابی تنها رها کرده ایم.

دکتر علی اکبر ارجمندنیا-روانشناس در گفتگو با خبرنگار گروه جوان خبرگزاری برنا با بیان این مطلب تصریح کرد: اینکه بگوییم جوانان دچار بحران هویت شده اند نگاه بدبینانه  و منفی به این قشر است اما تغییر هویت به طور قطع در میان جوانان رخ داده است.

وی با اشاره به تغییر نسل، گسترش ارتباطات و تکنولوژی این تغییر را امری بدیهی دانست و افزود: هویت به دو بخش فردی و اجتماعی-فرهنگی تقسیم می شود بخش فردی مربوط به مولفه های روانشناختی فیزیولوژی ست و بخش اجتماعی متاثر ار مولفه های محیطی، اما بررسی هر دو بخش  بدون بررسی مولفه های محیطی ممکن نیست.

ارجمندنیا تغییر هویتی جوانان را دارای دو بعد منفی و مثبت خواند و گفت: جوان امروز خود را قدرتمندتر از جوانان دیروز و دوران والدینش می داند این آگاهی ناشی از گسترش ابزارهای ارتباط جمعی و  تغییرات اجتماعی و فرهنگی است.

این روانشناس اضافه کرد: در گذشته دانش و آگاهی از طریق افراد به جوانان می رسید که هویتی آزموده و دارای کمترین آسیب بود اما امروز از طریق رسانه ها و شبکه های اجتماعی متعدد این هویت به جوان ارائه می شود،  بنابراین او تلاش می کند تا هویتی برای خودش ایجاد کند و این هویت به دلیل فرایند طولانی که طی می کند طبیعی ست چالش برانگیز باشد و او را دچار آسیب کند.

ارجمندنیا با اشاره به لزوم حضور در عرصه تولید آگاهی گفت: نتوانسته ایم محصولات درخوری در حوزه آگاهی و اطلاعات برای نسل جوان داشته باشیم به نظر می رسد ما تنها نظاره گره تولید آگاهی هستیم و نقشی دراین زمینه به عهده نمی گیریم.

وی ادامه داد: آگاهی هدفمند مستلزم تلاش، زحمت و هزینه است. ذهن جوان تحلیل گر است باید برایش عناصر مطلوب را به شیوه استدلالی ارائه دهیم و تصمیم نهایی را به عهده خودش بگذاریم تا دست به انتخاب بزند.

ارجمندنیا با اشاره به ضعف همه نهادهای فرهنگی و اجتماعی در این زمینه بیان کرد: همه این نهادها در این کم کاری سهم دارند و به دلیل درگیری با چالش های خود و روزمرگی از تولید آگاهی غفلت کرده اند. والدین همیشه از اولویت خود که تربیت فرزند صالح است می گویند اما به میزان حرف هایشان عمل نمی کنند. نهادهای اجتماعی نیز درگیر چالش های خود هستند و رسانه ها هم  دغدغه های دیگری را پی گیری می کنند.

این روانشناس با اشاره به لزوم حضور جدی در عرصه تولید آگاهی برای جوانان تاکید کرد: نباید منتظر باشیم تا شبکه های مجازی و رسانه های دیگر به جوان ما آگاهی دهد بلکه خودمان هم باید به این عرصه ورود کنیم.

نظر شما
نظرات
عظیمی
|
-
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
0
0
بسیار عالی و دقیق اشاره فرمودند. ممنون
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز