معاون میراث فرهنگی سازمان؛

۴۰۰ بنا و آثار تاریخی در کشور با مشارکت بخش خصوصی در حال مرمت است

۱۳۹۴/۰۶/۰۷ - ۰۹:۰۶:۲۸
کد خبر: ۳۱۲۲۴۷
۴۰۰ بنا و آثار تاریخی در کشور با مشارکت بخش خصوصی در حال مرمت است
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: 400 بنای فرسوده تاریخی در سطح کشور با اعتباری افزون بر 170 میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی در حال مرمت است .

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا، به نقل از  روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی مرکزی؛ محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان در جریان بازدید از قعله سالارمحتشم خمین افزود: با مشارکت دادن بخش خصوصی، مرمت و حفظ آثار و میراث فرهنگی شتاب خوبی به خود گرفته است.

وی با بیان اینکه بیش از یک میلیون اثر تاریخی در کشور برآورد شده، گفت: از این تعداد بیش از 31 هزار اثر به ثبت ملی رسیده است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تعداد محوطه های باستانی و تاریخی شناسایی شده در کشور 18 هزار مورد است.

طالبیان افزود: همه محوطه های تاریخی شناسایی شده کشور داری شناسنامه و در حال ساماندهی هستند.

وی گفت: اعتباردولتی تخصیص یافته امسال برای مرمت آثار و بناهای تاریخی کشور 110 میلیارد تومان است و 241 بنا و اثر تاریخی در سطح کشور نیز با اعتبارات ملی در حال مرمت است.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیزدر این بازدید گفت: با رایزنی انجام شده با معاون میراث فرهنگی کشور، قلعه حاج جلال لشکر در خمین در تملک میراث فرهنگی استان مرکزی قرار می گیرد.

سید محمد حسینی افزود: قلعه حاج جلال لشکر در مجاورت قلعه سالار محتشم قرار دارد و با تملک و مرمت این بنای تاریخی می تواند زمینه گردشگری درشهرستان خمین را بهبود ببخشد.

وی گفت: دو قلعه سالار محتشم و حاج لشکر خمین متعلق به اواخر قاجار است که دارای یک سردر ورودی هشتی مشترک هستند و قلعه سالار محتشم یک ساختمان دو طبقه با ایوان و ستون های زیبا است که با تزیینات معماری، گچبری و سقف کاذب چوبی از آثار منحصر به این دوره تاریخی است.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: تیمره خمین نیز به عنوان یکی از غنی ترین گنجینه های سنگ نگاره تاریخی، مستعد ایجاد موزه سنگ نگاره های کشور است.

حسینی افزود: بزرگترین مجموعه سنگ نگاره های کشور با بیش از 21 هزار قطعه، در حوزه تیمره در حد فاصل خمین و گلپایگان قرار دارد که از نظر تنوع و نوع حکاکی ها بسیار ارزشمند است. 

وی اضافه کرد: پژوهشگران ،محققان و گردشگران داخلی وخارجی به صورت مستمر از این سنگ نگاره ها بازدید دارند و این مهم لزوم راه انداری نخستین موزه سنگ نگاره های کشور و سایت مطالعاتی آن را نشان می دهد.

حسینی گفت: بر اساس یک تفاهم نامه که امسال با دانشگاه آزاد واحد خمین به امضا رسید، موزه سنگ نگاره های کشور در این واحد آموزشی راه اندازی می شود.

در این آیین فرماندار خمین نیز با اشاره و قرارگرفتن زادگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی در شهرستان خمین گفت: بیت تاریخی حضرت امام (ره) همچون نگین انگشتری در استان مرکزی می درخشد.

سید مهدی ساداتی افزود: با توجه به اینکه سالانه بیش از 500 هزار نفر گردشگر به شهرستان خمین سفر می کنند توجه بیشتر مسوولان در آماده کردن زیرساخت های خدمات رسانی به مسافران و گردشگران به این خطه یک ضرورت انکار ناپذیر است . 

شهرستان خمین با 110 هزار نفر جمعیت در 60 کیلومتری اراک قرار دارد.

سه اثر تاریخی در دولت تدبیر و امید در فهرست آثار جهانی ثبت شد

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: سه اثر فاخر تاریخی در دولت تدبیر و امید در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد..

محمدحسن طالبیان در حاشیه بازدید از خانه صنایع دستی و بازار تاریخی اراک با اشاره  بر فعالیت ها و دستاوردهای میراث فرهنگی در زمان دولت تدبیر و امید افزود: سال نخست حیات دولت یازدهم شهر سوخته در حاشیه جاده زابل- زاهدان در استان سیستان و بلوچستان و تیر ماه سال گذشته نیز محوطه تاریخی شوش به عنوان هجدهمین و منظر فرهنگی میمند به عنوان نوزدهمین اثر جمهوری اسلامی ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیدند.

وی ادامه داد: ثبت آثار تاریخی کشور در فهرست جهانی یونسکو موجب شناخت و هوشیاری جامعه در حفاظت از این آثار تاریخی با ارزش، افزایش اشتغالزایی و جذب گردشگر جهانی و ایجاد اقتصادی پایدار برای کشوررا به همراه دارد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور، ثبت جهانی بیابان لوت و یازده قنات تاریخی در سراسر کشور را از دیگر برنامه های سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت: با ثبت جهانی بیابان لوت تعدادی از روستاها، بازارها و مناطق باستانی، مناطق حفاظت شده محیط زیست و منابع طبیعی در سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان نیز جزو این آثار قرار می گیرند.

وی ادامه داد: همچنین تیر ماه امسال یازده قنات در هفت استان کشور از جمله قنات ابراهیم آباد اراک در استان مرکزی، قصبه گناباد، بلده فردوس در خراسان جنوبی، دو قنات در میمه و وزوان اصفهان، قنات دوطبقه اردستان، قنات حسن آباد مهریز یزد، جوپار کرمان، اکبرآباد و قاسم آباد بروات به ثبت جهانی یونسکو می رسند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: با ثبت این قنات ها در میراث جهانی یونسکو جهانیان با شاهکار نبوغ، تکنولوژی و فن آوری استحصال آب و دانش بسیار بالایی که این آثار از آن برخوردار هستند، آشنا می شوند.

تا کنون 28 اثر تاریخی کشور در میراث فرهنگی جهانی یونسکو ثبت شده است.

ثبت جهانی بازار اراک باجلب همکاری مردمی وکسبه محقق می شود

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: به منظور سرعت بخشیدن به روند ثبت جهانی بازار تاریخی اراک نیاز است که مساله مدیریت جلب همکاری مردمی و کسبه این بازار پیگیری شود.

محمد حسن طالبیان در جریان سفر یک روزه خود به استان مرکزی و بازدید از بازار تاریخی اراک، با اشاره به موضوع ثبت جهانی بازار تاریخی اراک اظهار داشت: بازار تاریخی اراک و تلاش به منظور ثبت جهانی آن یکی از دغدغه های مهم در این حوزه است و در این راستا باید توجه کرد در روند ثبت یک بنای تاریخی به کاربردن بحث های مدیریتی بسیار مهم بوده و باید زمینه مشارکت مردم را فراهم کرد.

معاون صنایع دستی کشور تصریح کرد: مواردی نظیر دخالت کسبه در تغییر معماری و بهره گیری بیش از حد از بازار سبب به هم خوردن چهره اصلی و تاریخی بنا شده و آن را از رسیدن به مرحله ثبت جهانی دور می کند.

طالبیان گفت: بازار تبریز نمونه کامل از یک بازار تاریخی است که کسبه آن همکاری خوبی را در زمینه ترمیم و مرمت بازار به خرج داده و توانستند با شرایط جدید رقم زده فواید ارزشمندی را برای بهبود وضعیت کسب و کار آن مکان ایجاد کنند.

معاون صنایع دستی کشور تصریح کرد: توسعه و پیشرفت همیشه بر روی تجربیات گذشته استوار بوده و این لازمه موفقیت است و ما باید توجه داشته باشیم که با حفظ تاریخ و تمدن خود همواره توسعه ای فرهنگی برای آیندگان ایجاد کنیم.

طالبیان با اشاره به فواید ثبت جهانی یک بنای تاریخی گفت: با ثبت جهانی یک اثر همواره جامعه نسبت به حفظ و حراست از بنای مورد نظر هوشیارتر شده و آگاهی آنها افزود می شود و این موضوع سبب می شود که تزریق بودجه با توجه ویژه ای انجام گیرد.

ثبت جهانی آثار تاریخی گردشگری کشور را بهبود می بخشد

وی افزود: با ثبت یک اثر تاریخی در لیست آثار جهانی این مکان مقصد گردشگران نیز به شمار آمده که همین ورود گردشگر به داخل کشور سبب افزایش شغل و درآمدزایی شده  و به بهبود وضعیت کسب و کار رونق می بخشد.

معاون صنایع دستی کشور تصریح کرد: ترجمه اثر تاریخی به ۳۵ زبان زنده دنیا، همکاری سازمان یونسکو، اعزام کارشناس، عدم تعرض کشورهای متجاوز به اماکن ثبت جهانی از دیگر فواید ثبت آثار تاریخی در لیست جهانی است.

دو مورد ثبت جهانی آثار تاریخی کشور طی دو سال گذشته

طالبیان با اشاره آثار به ثبت رسیده جهانی در دولت یازدهم گفت: در دو سال گذشته سه مورد از آثار تاریخی کشور به مرحله ثبت جهانی رسیده است.

وی افزود: در سال نخست دولت توانستیم شهر سوخته و در سال دوم نیز منظر فرهنگی میمند شوش را در لیست آثار جهانی به ثبت برسانیم.

معاون صنایع دستی کشور تصریح کرد: در سال ۹۴ نیز به دنبال این هستیم بیابان لوته که شامل سه منطقه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان می شود را به ثبت جهانی نزدیک کنیم.

طالبیان با اشاره به ویژگی های بیابان لوته گفت: منطقه بیابان لوته تنها یک بیایان تلقی نمی شود، بلکه قابلیت هایی همچون استقرارگاه، منطقه حفاظت شده زیست محیطی و شرایط باستانی تلقی شده و باید گفت که به عبارت دیگر با یک مجموعه سرزمین وسیع و ویژگی های متعدد روبرو هستیم.

قنات ابراهیم آباد اراک جزو ۱۱ قنات تاریخی کشور است

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: قنات ابراهیم آباد اراک جزو یازده قنات تاریخی کشور است که از دوره هخامنشی ایجاد شده وکارشناسی در مورد این قنات باید در دستور کار مسئولان میراث فرهنگی استان قرار گیرد.

محمدحسن طالبیان در بازدید از قنات ابراهیم آباد اراک اظهار داشت:  قنات ابراهیم آباد اراک جزو یازده قنات تاریخی کشور است که از دوره هخامنشی ایجاد شده وکارشناسی در مورد این قنات باید در دستور کار مسئولان میراث فرهنگی استان قرار گیرد.

معاون میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود در کشور و امکان بروز بحران کم آبی باید به سمت استفاده و بهره گیری از تجربیات گذشتگان و به کارگیری روش های پرستاری از زمین و منابع آب زیرزمینی باشیم.

طالبیان با اشاره به دیگر قنوات موجود در کشور گفت: قنات قصبه درگناباد، قنات بلده در خراسان جنوبی، سه قنات در اصفهان، دو قنات در یزد، یک قنات در کرمان و یک قنات دوقلو در بم از جمله یازده قنات دیگر در مرحله کارشناسی هستند.

وی افزود: ۴ تا ۵ سال است که مسئولان مرتبط در این حوزه بر روی مساله قنوات تحقیق کرده و سال گذشته طرح آن برای سازمان یونسکو ارسال گردید که تا دو هفته دیگر کارشناسان ارزیابی به ایران اعزام می شوند.

معاون میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: در جریان بازدید امروز مشخص شد که در کنار قنات ابراهیم آباد دو مورد حمام تاریخی و یک مورد آب انبار نیز وجود دارد که در مرحله بازسازی به منظور فراهم کردن زمینه حضور گردشگران و نمایش تمامی آثار مربوط به قنات قرار دارد.

طالبیان در پایان با اشاره به شرایط پسا تحریم گفت: در شرایط امروز کشور که در دوره پسا تحریم قرار داریم ممکن است که در آینده ای نزدیک با سیل عظیم گردشگران نقاط مختلف جهان روبرو باشیم که باید تمامی تلاش خود را در راستای معرفی هرچه بهتر میراث فرهنگی و تمدن خود داشته باشیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز