مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی :

۶۷گروه دامپزشکی خراسان شمالی بر ذبح دام های قربانی امسال نظارت می کنند

۱۳۹۹/۰۵/۰۸ - ۱۱:۱۷:۵۲
کد خبر: ۱۰۳۶۴۹۰
۶۷گروه دامپزشکی خراسان شمالی بر ذبح دام های قربانی امسال  نظارت می کنند
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی از نظارت 67گروه دامپزشکی خراسان شمالی بر ذبح دام های قربانی امسال نظارت خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ؛ دکتر سید محمد مهدی احمدی در نشست کمیته تدابیر ویژه ستاد استانی بیماری کرونا اظهار کرد : ۳۷ اکیپ ثابت و ۳۰ اکیپ سیار دامپزشکی بر ذبح شرعی و بهداشتی دام های قربانی در 8 شهرستان این استان نظارت خواهند کرد.

وی افزود: به منظور حفظ سلامت مردم با توجه به شیوع بیماری کرونا و برای پیشگیری از بروز بیماری های مشترک بین دام و انسان به ویژه بیماری های خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و تب مالت، برنامه ریزی و مکاتبات لازم با دستگاه های مربوط انجام گرفته است.

احمدی با اشاره به مخاطرات زیستی و بهداشتی کشتار دام در منازل، معابر و میادین، از آمادگی کشتارگاه های استان برای پذیرش دام قربانی خبر داد و خاطر نشان کرد : از عموم هم استانی ها خواست با مراجعه به کشتارگاه ها، برای ذبح دام نذری با نظارت دقیق کارشناسان دامپزشکی و بهداشت گوشت و ناظران شرعی مستقر در این مراکز اقدام کنند.

وی هم چنین توصیه های بهداشتی درباره گوشت دام قربانی ارائه کرد و با بیان این که گوشت باید قبل از مصرف به مدت ۲۴ ساعت و آلایش خوراکی هم 48 ساعت در یخچال نگهداری شود، گفت: نگهداری گوشت تازه در یخچال، احتمال انتقال عوامل بیماری زا را به حداقل می رساند.

احمدی تاکید کرد :عید قربان سال گذشته، گروه های نظارتی این اداره کل 3 هزار و 931 رأس دام زنده را پیش از کشتار، بازرسی  و سلامت گوشت هزار و ۴۳۰ رأس دام ذبح شده  تایید شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار نیز در این نشست گفت: با توجه به روند افزایشی مبتلایان و فوتی ‌های بیماری کرونا، آیین‌های عید قربان در استان برگزار نمی ‌شود.

ولی الله حیاتی با تاکید بر این که فرمانداران باید از ظرفیت تمام دستگاه های اجرایی بهره گیرند، تصریح کرد: نباید عرضه دام، محدود به یک نقطه خاص باشد و برای جلوگیری از ازدحام، دام در نقاط مختلف عرضه خواهد شد و دامپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و نیروی انتظامی باید نظارت های خاص خود را داشته باشند. وی افزود: قربانی کردن دام ها در کشتارگاه ها نیز باید با تمهیدات شهرداری ها بدون ایجاد هیچ تجمعی و با ارائه نوبت به مراجعان انجام شود.

وی با تاکید بر این که علمای شیعه و اهل سنت نقش ویژه ای در اطلاع رسانی مسائل بهداشتی روز عید قربان دارند، تصریح کرد: خلاف سال های گذشته که شاهد برگزاری سنت ها، اجتماعات و بازارچه هایی در برخی مناطق بودیم، امسال هیچ بازارچه ای در استان برپا نخواهد شد؛ هم چنین مردم برای جلوگیری از تجمع می توانند نذورات عید قربان خود را به ستاد مواسات تحویل دهند.

نظر شما