اگر دونالد ترامپ نتیجه انتخابات را نپذیرد چه می‌شود؟

۱۳۹۹/۰۷/۰۹ - ۱۸:۵۶:۴۸
کد خبر: ۱۰۶۶۸۲۰
اگر دونالد ترامپ نتیجه انتخابات را نپذیرد چه می‌شود؟
بسیاری از کارشناسان درباره حالتی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نتیجه انتخابات سوم نوامبر را نپذیرد ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ دونالد ترامپ در روز‌های گذشته اظهاراتی مطرح کرده که به تقویت شائبه‌ها درباره احتمال نپذیرفتن نتیجه انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) از سوی او در صورت باخت در برابر رقیبش «جو بایدن» منجر شده است.

بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در انتخابات امسال، روند شمارش آرا در اصلی‌ترین ایالت‌های محل رقابت (battleground states) کند خواهد بود و به احتمال زیاد، آرای زیادی محل مناقشه خواهند بود.

از طرف دیگر، مرگ اخیر یکی از قضات دیوان عالی آمریکا به معنی این است که تصمیم‌گیری درباره هر مناقشه‌ای در این خصوص به معنی موکول کردن سرنوشت انتخابات به دادگاهی است که یک عضو کمتر دارد و یا اکثر اعضای آن منصوبان ترامپ هستند.

اگر نتیجه انتخابات، نزدیک باشد و به مناقشه کشیده شود، نظام انتخاباتی آمریکا که اشکالات زیادی درباره آن از مدت‌ها قبل مطرح شده بیش از هر زمان دیگر به چالش کشیده خواهد شد.

ترامپ در ماه‌های گذشته بار‌ها سلامت این انتخابات را به چالش کشیده و به خصوص از برگزاری آن به صورت پستی انتقاد کرده، تا بسیاری این احتمال را مطرح کنند که او در حال زمینه‌چینی برای اعلام پیروزی در روز انتخابات است.

رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته در یک تجمع در جمع هوادارانش گفت: ما برنده می‌شویم. نمی‌بازیم مگر اینکه تقلب کنند. نگاه من اینطور است. نمی‌توانیم اجازه بدهیم تقلب کنند. کشورمان در خطر است، چون این آدم‌ها کشورمان را نابود می‌کنند.»

او بار دیگر تأکید کرد که چنانچه به نظر او تقلبی در انتخابات صورت گرفته باشد از تحویل قدرت به رقیبش جو بایدن امتناع خواهد کرد. وی گفت: ««ما خواستار انتقال قدرت به صورتی بسیار دوستانه هستیم، ولی نمی‌خواهیم علیه ما تقلب شود و [نمی‌خواهیم]در حالی که می‌دانیم که در هزاران هزار رأیی که سرنوشت متفاوتی را رقم می‌زدند تقلب صورت گرفته احمق‌بازی در بیاوریم و بگوییم، اوه، بیایید قدرت را انتقال دهیم.»

چنین اظهاراتی این احتمال را که ترامپ باخت در انتخابات را نخواهد پذیرفت بیش از هر زمان دیگر به واقعیت نزدیک می‌کند. طولانی بودن روند شمارش آرا و نزاع‌های احتمالی بر سر آرای پستی در سرنوشت‌سازترین ایالت‌ها (مانند آریزونا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین) در انتخابات سال جاری عواملی هستند که اگر ترامپ قصد عملی کردن تهدیدهایش را داشته باشد به مدد او خواهند آمد.

از آنجا که طرفداران دموکرات‌ها بیشتر احتمال دارد به صورت پستی رأی بدهند، نتایج روز انتخابات یعنی ۳ نوامبر احتمالاً به نفع ترامپ خواهد بود و جو بایدن با اضافه شدن نتایج رأی‌های پستی که در روز‌های بعد اعلام خواهد شد حاشیه اختلاف خود با ترامپ را کمتر خواهد کرد و ممکن است از او سبقت بگیرد. از طرف دیگر، آرا پستی در مقایسه با آرا حضوری بیشتر احتمال دارد توسط مسئولان برگزاری انتخابات رد شوند.

بسیاری از کارشناسان در آمریکا از جمله گروهی به نام «Transition Integrity Project» (پروژه انتقال سالم قدرت) در گزارشی ابراز نگرانی کرده چنانچه نتیجه انتخابات با اختلاف قاطع به نفع بایدن نباشد، احتمال بروز درگیری‌های خشن بعد از انتخابات وجود دارد. در صورت پیروزی قاطع بایدن احتمال بروز درگیری‌های خشن در آمریکا وجود درد.

کابوس ترامپ برای بایدن

اگر انتخابات آمریکا طبق روال هر دوره پیش برود، روز سوم نوامبر، «روز برگزاری انتخابات» است و از تاریخ ۵ نوامبر تا ۱۲ دسامبر، هر ایالت باید بنا به قوانین داخلی خود نتایج انتخابات را تأیید کند. روز ۱۴ دسامبر، گزینشگران رئیس‌جمهور (الکتورها) رأی خودشان به هر کاندید را به صندوق می‌اندازند و نامزدی که ۲۷۰ رأی الکترال یا بیشتر به دست بیاورد در همین روز به عنوان رئیس‌جمهور منتخب معرفی می‌شود. روز ۲۰ ژانویه سال ۲۰۲۱ رئیس‌جمهور جدید و معاون او سوگند یاد می‌کنند.

در صورتی که کشمکش‌ها بر سر آرا فارغ از شدت یا کم و کیف آن در ضرب‌الاجل‌های مهم ۱۴ دسامبر و ۲۰ ژانویه به پایان برسند، پیروز انتخابات مشخص می‌شود و نامزد بازنده مجبور به ترک کاخ سفید خواهد بود و سرانجام چنین خواهد کرد.

اما در انتخابات سال جاری، مجموعه‌ای از عوامل مختلف از شرایط اقتصادی گرفته تا سر باز کردن شکاف‌های نژادی، طبقاتی و اجتماعی، در کنار اثرات بسیار مرگبار شیوع کرونا و ویژگی‌های شخصیتی عجیب ترامپ، احتمال وقوع سناریو‌هایی دیگر را هم مطرح کرده است.

با آنکه جو بایدن و دموکرات‌ها درباره احتمال زورآزمایی ترامپ برای ماندن در قدرت در صورت باخت در انتخابات ابراز نگرانی کرده‌اند، تحلیلگران می‌گویند این بدترین سناریوی ممکن نیست و حالت بدتر این است که او بخواهد با سوءاستفاده از قدرت خود و شکاف‌های قانونی، پیروزی جو بایدن را در هاله‌ای از ابهام فرو ببرد.

ابهام‌های موجود در قانون اساسی و مفاد بسیار قابل‌تفسیر در قانونی به نام «قانون شمارش آرای الکترال» امکان اینکه مناقشه بر سر پیروز انتخابات را بتوان حتی تا روز تحلیف کش داد فراهم می‌کند. در قانون مذکور شرایط مربوط به انتخاب الکتور‌ها (گزینشگران رئیس‌جمهور) برای جلسه مجمع گزینندگان شرح داده شده، اما به گونه‌ای که حداقل شخصیتی مانند ترامپ امکان سوءاستفاده کامل از آن را داشته باشد.

یکی از مفاد «قانون شمارش آرای الکترال» این است که الکتور‌های انتخاب‌شده در هر ایالت، در اولین دوشنبه بعد از دومین چهارشنبه ماه دسامبر باید دیدار کرده و رأی خودشان را به یکی از دو نامزد انتخاباتی بدهند. در انتخابات سال جاری این روز، روز ۱۴ دسامبر خواهد بود.

چه خواهد شد؟

اما اگر امسال، بنا به مشکلاتی مانند شمارش رأی‌گیری‌های پستی یا جدال‌های قضائی بر سر آرا در تاریخ مذکور، هنوز سرنوشت آرای الکترال مربوط به برخی از ایالت‌ها نامعلوم باشد چه می‌شود؟ یک تفسیر از قانون شمارش آرای الکترال این است که در چنین شرایطی هر فردی که در روز ۱۴ دسامبر تعداد آرای الکترال بیشتری داشته باشد، رئیس‌جمهور ایالات متحده خواهد بود.

از الان می‌توان انتظار داشت اگر روز ۱۴ دسامبر سرنوشت آرای الکترال در برخی ایالت‌ها نامعلوم باشد احتمال اینکه وزنه آرا به سمت ترامپ سنگینی کند بیشتر است تا به سمت جو بایدن. از آنجا که طرفداران ترامپ بیشتر تمایل دارند حضوری رأی بدهند تا پستی، رأی‌های طرفداران او کمتر ممکن است وارد روال‌هایی زمان‌بر و نامعلوم شود؛ لذا با توجه به جمیع این شرایط اینکه ترامپ تمایل داشته باشد در روند شمارش آرای پستی اخلال ایجاد کرده و آن را تا حد ممکن آهسته کند نه تنها عجیب نیست بلکه رفتاری است که از او انتظار می‌رود.

البته این تنها سناریوی ممکنی نیست که ترامپ اگر بخواهد ماندن در قدرت به هر قیمتی را انتخاب کند به آن متوسل خواهد شد؛ او ممکن است با اعلام پیروزی در شب سوم نوامبر یا تبانی با قانون گذاران ایالتی برای جایگزین کردن الکتور‌های جمهوری‌خواه با الکتور‌های دموکرات در برخی ایالت‌ها هم دنبال آن باشد که خود را پیروز انتخابات معرفی کند.

اینکه ترامپ کدام روش را انتخاب خواهد کرد مسئله‌ای است که به خودش بستگی دارد، اما در هر صورت، نتایجی که چنین تصمیمی به همراه خواهد آورد از پیش مشخص است.

تشدید خشونت‌ها

انتخابات نوامبر در شرایطی برگزار می‌شود که تفرقه‌ها و شکاف‌ها در آمریکا به خصوص در سال‌های حضور ترامپ در کاخ سفید به اوج خود رسیده‌اند. خشونت‌های گروه‌های سفیدبرترپندار در چارلستون، ال‌پاسو و پیتزبورگ و بروز تظاهرات‌های خشن در سراسر ایالت‌های آمریکا بعد از قتل «جورج فلوید» را می‌توان مشت‌های نمونه خروار از جامعه‌ای انباشته از خشم دید.

در چنین شرایطی، باور عده یا گروهی به اینکه روند برگزاری انتخابات منصفانه نبوده می‌تواند مانند جرقه‌ای در انبار باروت عمل کرده و دور افزایش‌یابنده‌ای از خشونت‌ها را ایجاد کند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند یکی از پایه‌های چنین خشونتی که عدم اعتماد به نتایج انتخابات است در حال حاضر وجود دارد. در یک نظرسنجی اخیر، یاهونیوز و یو‌گاو اعلام کردند تنها ۲۲ درصد از آمریکایی‌ها فکر می‌کنند انتخابات سوم نوامبر منصفانه و آزاد خواهد بود.

اگر ترامپ در چنین فضایی ادعا کند که انتخابات از او دزدیده شده است، خشونت‌ها تنها در آمریکا تشدید خواهند شد.

منبع: تسنیم

نظر شما