مصرف آدامس نیکوتین در ترک سیگار واقعا موثر است؟!

۱۴۰۲/۰۳/۰۶ - ۰۷:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۷۵۷۲
مصرف آدامس نیکوتین در ترک سیگار واقعا موثر است؟!
عضو کمیته آموزش ارتقای سلامت در ستاد کشوری کنترل دخانیات گفت: سازمان جهانی بهداشت هنوز سیگارهای الکترونیک را به عنوان ابزار ترک سیگار تأیید نکرده اما آدامس نیکوتین دار شدیداً کمک کننده است.

به گزارش برنا؛ حسن آذری پور عضو کمیته آموزش ارتقای سلامت در ستاد کشوری کنترل دخانیات به مناسبت هفته جهانی بدون دخانیات در برنامه «روزنه» رادیو گفت وگو اظهار کرد: سیگار کشیدن هم یک نوع اعتیاد و عادت است و بنابراین ترک آن هم کار ساده‌ای نیست.

وی افزود: شرط اول ترک سیگار در کسانی که سیگاری هستند و مواد دخانی مصرف می‌کنند خواست قلبی و اراده شخصی و داشتن یک انگیزه قوی است.

عضو کمیته آموزش ارتقای سلامت در ستاد کشوری کنترل دخانیات گفت: ماده موثره سیگار که اعتیادآور است نیکوتین است به همین دلیل وقتی فرد سیگار را ترک می‌کند دچار عوارض می‌شود البته علائم سندروم ترک سیگار خیلی خفیف است یعنی فرد تحریک پذیر و زود رنج می‌شود و سریعاً احساس خستگی می‌کند که برای همه اینها می‌توان جایگزین‌هایی را پیدا کرد.

آذری پور ادامه داد: مثلاً برای رفع احساس خستگی و کسالت و افسردگی، انجام نرمش‌های سبک روزانه پیشنهاد می‌شود چون با بالا رفتن ضربان قلب، فرد شادابی و سرزنگی را مجدداً به دست می‌آورد.

وی درمورد سیگارهای الکترونیکی و آدامس نیکوتین برای ترک سیگار گفت: سازمان جهانی بهداشت هنوز سیگارهای الکترونیک را به عنوان ابزار تأیید نکرده اما آدامس‌های نیکوتین که در داروخانه‌های سراسر کشور وجود دارد و توسط دو سه شرکت ایرانی تولید می‌شود شدیداً کمک کننده است.

عضو کمیته آموزش ارتقای سلامت در ستاد کشوری کنترل دخانیات یادآور شد: داخل بسته آدامس نیکوتین دار، دستورالعمل مصرف آن وجود دارد. این آدامس‌ها بدون نیاز به نسخه در دسترس عموم قرار دارد و نیازی به نسخه پزشک نیست.

 

نظر شما