رای الیوم:

بالا گرفتن اختلافات ولیعهد سعودی را به ابوظبی کشاند

۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۱۰:۵۶:۰۳
کد خبر: ۹۲۸۸۸۶
بالا گرفتن اختلافات ولیعهد سعودی را به ابوظبی کشاند
روزنامه فرا منطقه‌ای رای الیوم در تحلیل سفر "محمد بن سلمان " ولیعهد سعودی به امارات ، دلیل این سفر غیر منتظره را بالا گرفتن اختلافات دو کشور به ویژه در مورد راهکارهای مورد نیاز برای خاتمه دادن به جنگ یمن ارزیابی کرد .

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ روزنامه « رأی الیوم » چاپ لندن در شماره امروز (چهارشنبه ) خود به نقل از تحلیل گران مسائل سیاسی منطقه خلیج فارس از وجود اختلافات میان ریاض و ابوظبی در مورد راهکارهای اصلی مورد نیاز جهت خاتمه دادن به جنگ در یمن سخن به میان آورد.

بر اساس این گزارش، به نظر می رسد گفت وگوها میان دو ولیعهد سرشار از مسائل بسیاری است که اصلاح روابط فیما بین در رأس آنها قرار دارد.

مناسبات ریاض – ابوظبی اخیرا تحت تاثیر اختلافات بسیاری قرار گرفته است که برجسته ترین آنها اختلاف نظر دو طرف در مورد نحوه پایان دادن به جنگ یمن ، خروج بخش عمده ای از نیروهای امارات از یمن ، برقراری آشتی با قطر و نحوه برخورد با دوحه در نشست آتی سران شورای همکاری خلیج فارس در پایتخت عربستان در ماه آینده میلادی است.

از سوی دیگر ما شاهد آن هستیم که عربستان اخیرا بدون مشارکت دادن امارات به منظور پایان دادن به جنگ با جنبش انصارالله یمن وارد گفت وگو شده است . این در حالی است که امارات از ابتدای شکل گیری ائتلاف عربی عربستان همپیمان ریاض بوده و تنها کشوری است که تا کنون در این ائتلاف در کنار عربستان باقی مانده است و همین امر باعث شده تا ابوظبی از ریاض گله مند شود.

البته محمد بن سلمان در این سفر به ظاهر درگذشت شیخ سلطان بن زاید برادر ناتنی ولیعهد امارات را به محمد بن زاید تسلیت خواهد گفت و در واقع این تسلیت گفتن « برجسته ترین تیتر رسمی سفر» را تشکیل می دهد اما در حقیقت علل و عوامل و مسائل یاد شده و نحوه برخورد با آنها نشان خواهد داد که این سفر تا چه اندازه موفق و یا ناموفق بوده است .

موضوع دیگری که سعی شده در روابط فیمابین امارات و عربستان سرپوشیده نگه داشته شود آن است که ریاض سعی دارد بانک ها ، شرکت ها و ثروتمندان امارات را به خرید سهام های شرکت نفتی « آرامکو» متقاعد کند تا با سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری اماراتی ها نقدینگی بودجه دولت سعودی تامین شود.  پیش بینی می شود که عربستان برای سال آینده مالی خود با ۶۰ میلیارد دلار کسری بودجه مواجه شود.

گزارش های اولیه حکایت از آن دارد که امارات قصد دارد در پذیره نویسی یاد شده یک و نیم میلیارد دلار سهام خریداری کند اما این مبلغ بسیار کمتر از پیش بینی های ریاض است.

لازم به یادآوری است که سفر محمد بن سلمان به ابوظبی چند ساعت پس از دیدار وی با ژنرال « مارک میلی»  رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در ریاض انجام می گیرد.

از سوی دیگر محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی در ماه گذشته میلادی در دیدار با شاهزاده خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع سعودی هماهنگی های مشترک دو کشور در زمینه های دفاعی و نظامی را مورد بحث و بررسی قرار داد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز