۷ وظیفه اصلی مشاور ازدواج چیست؟ میزان موفقیت مشاوره ازدواج چقدر است؟

۱۴۰۱/۰۲/۱۲ - ۱۶:۳۰:۲۷
کد خبر: ۱۳۲۵۲۳۴
۷ وظیفه اصلی مشاور ازدواج چیست؟ میزان موفقیت مشاوره ازدواج چقدر است؟
پژوهش های انجمن روانشناسی آمریکا نشان می دهد که پس از اتمام مشاوره ازدواج، تقریبا 90٪ از مراجعان متوجه بهبود در سلامت عاطفی خود می شوند و بیش از 75٪ از زوجین احساس بهبود در روابط خود می کنند. مطالعات و تحقیقات متعدد در زمینه مشاوره ازدواج نیز نتایج چشمگیر و مثبتی را نشان می دهند.

پژوهش های انجمن روانشناسی آمریکا نشان می دهد که مشاوره پیش از ازدواج که توسط درمانگران ازدواج و خانواده دارای مجوز انجام می شود، حدود 75٪ موثر است.

اثربخشی کلی مشاوره ازدواج زمانی بیشتر است که در بهترین زمان انجام شود، به این معنی که خیلی دیر نشده باشد و افراد انگیزه کافی برای تغییر را داشته باشند. اکثر زوج ها فقط به 12 جلسه مشاوره نیاز دارند تا به نتایج مورد نظر خود برسند.

موفقیت مشاوره ازدواج را چگونه ارزیابی می کنید؟

مشاوران خانواده می توانند نظرات و حتی شکایات قبل از مشاوره و پس از مشاوره ازدواج را با استفاده از پرسشنامه ای به نام مقیاس سازگاری دیادیک (DAS) مقایسه کنند. بر اساس این مقیاس، بهبود روابط حتی چندین سال پس از اتمام مشاوره پیش از ازدواج قابل توجه است.

مشاور ازدواج چه کاری می کند؟

یک مشاور ازدواج خوب می تواند نقش های بسیاری را ایفا کند:

تسهیل کننده، شنونده، معلم، داور، دوست و بسیاری موارد دیگر. مشاور ازدواج آموزش های گسترده ای در زمینه مهارت های ارتباطی، دلبستگی عاطفی و پویایی روابط در زوجین را گذرانده است. مشاوران ازدواج می توانند مسائل و مشکلات شما را ریشه یابی کنند و با پرسیدن سؤالات دقیق بینش های مفیدی در مورد رابطه به شما ارائه دهند.

در اینجا خلاصه ای از کارهایی که یک مشاور ازدواج انجام می دهد آورده شده است:

1. وظیفه مشاور ازدواج طرفداری از یکی از زوجین نیست. اما وظیفه آنها این است که اطمینان حاصل کنند که مکالمات در جلسات مشاوره منصفانه است و طرفین در طول جلسات درمانی برای یکدیگر قلدری نمی کنند، توهین نمی کنند یا بر یکدیگر مسلط نمی شوند.

2. وظیفه یک مشاور ازدواج قضاوت در مورد افراد و اعمال آنها نیست، بلکه وظیفه آنها این است که به مراجع کمک کنند تا بفهمند چرا این گونه رفتار می کنند و رفتار آنها ممکن است به چه کسی آسیب برساند.

3. وظیفه مشاور ازدواج این نیست که به زوجی بگوید که باید طلاق بگیرند یا نگیرند، بلکه وظیفه آنها کمک به شرکای زندگی است که یکدیگر را درک کنند.

4. وظیفه مشاور ازدواج این نیست که به مراجعان بگوید چه کاری را باید انجام بدهند یا ندهند، اما وظیفه آنها این است که مسیرهای سازگارتر و سالم‌تری را برای یک ازدواج موفق به آنها ارائه دهند.

5. وظیفه مشاور ازدواج این نیست که افراد را تغییر دهد، بلکه وظیفه آنها پیشنهاد سازش‌های احتمالی و رفتارهای جایگزین بین زوجین است.

6. وظیفه یک مشاور ازدواج درمان اختلالات روانی یا ارائه توصیه های پزشکی نیست، اما وظیفه آنها این است که در صورت وجود یک مشکل روانپزشکی که به مشکلات زوجین کمک می کند، مراجع را به متخصصی مناسب ارجاع دهند.

7. این وظیفه مشاور ازدواج نیست که از همه درگیری ها بین شرکای زندگی جلوگیری کند، اما وظیفه آنها این است که به زوج ها یادآوری کنند که در نهایت آنها باید برای موفقیت در ازدوج به صورت یک تیم عمل کنند.

مشاوره ازدواج آویژه

مشاوره ازدواج به حل چه مسائلی کمک می کند؟

زوج ها به دنبال بهترین مشاور ازدواج برای طیف گسترده ای از مسائل در حوزه زندگی و عشق هستند. با این حال، برای تعیین وقت مشاوره ازدواج، حتما نباید یک مشکل حاد داشته باشید. البته بسیاری از زوج‌های متاهل به جلسات درمانی مشاوره ازدواج می‌آیند تا آنچه را که قبلاً برایشان مفید بوده است را تقویت کنند.

زوج ها ممکن است برای رفع مشکلات زیر به دنبال مشاوره حرفه ای ازدواج باشند:

  1. حسادت
  2. ارزش های متضاد
  3. درگیری های مکرر
  4. چشم اندازهای مختلف برای آینده
  5. تغییر سبک زندگی (سندرم آشیانه خالی، والدین جدید و غیره)
  6. سوء مصرف مواد
  7. تخصیص مسئولیت های خانگی
  8. مسائل مربوط به سلامت روان
  9. فاصله عاطفی / جدایی
  10. تروما، اندوه یا از دست دادن فردی عزیز
  11. اختلاف نظر در تربیت فرزند
  12. عدم اعتماد در رابطه
  13. بحران مالی
  14. مسائل جنسی یا صمیمیت عاطفی
  15. تفاوت های سبک زندگی زوجین
  16. خیانت

مشکلات رایج زوجین در مشاوره ازدواج

مشاوره ازدواج یک فرآیند کوتاه مدت و در عین حال ارزشمند است. اگر شما و همسرتان به دنبال مشاوره ازدواج هستید، می توانید انتظار داشته باشید که در مورد مسائل خاص خود با مشاور خود همکاری کنید. با این حال، این احتمال وجود دارد که شما و همسرتان برای مشکلات زندگی مشترک خود به مشاور مراجعه کنید. این مشکلات شامل:

1) مسائل مربوط به خیانت یا اعتماد

اگر شما یا همسرتان خیانت کرده‌اید، احتمالاً رابطه‌تان دچار مشکل جدی شده است. حل این چالش بسیار دشوار است، اما می توان با کمک یک مشاور ازدواج به بهترین شکل آن را حل کرد. درمانگر شما به شما کمک می کند تا در مورد خیانت و همچنین مشکلات اعتماد ناشی از آن صحبت کنید و تعیین کنید که در حرکت رو به جلو چه چیزی از یکدیگر باید بخواهید.

2) مسائل جنسی یا عدم صمیمیت

یکی دیگر از مشکلات رایج در ازدواج یا هر رابطه، عدم صمیمیت است. صمیمیت فیزیکی در روابط بلندمدت مهم است و اگر به آن توجه نشود می‌تواند منجر به مشکلات دیگری شود. مشاور ازدواج شما باید در مورد مسائل جنسی با شما صحبت کند. آنها همچنین می توانند به شما کمک کنند در سطح عاطفی صمیمی تر شوید. این ممکن است شامل گفتگوهای صادقانه و همدلانه باشد که به شما کمک می کند دوباره با همسرتان ارتباط خوبی برقرار کنید.

3) ارزش ها یا باورهای متضاد

همچنین یکی از مشکلات رایج بین زوج‌ها این است که ارزش‌ها یا باورهای متضادی داشته باشند، که برخی از آن‌ها ممکن است برای سازش مشکلاتی ایجاد کنند. در این موارد، زوج ممکن است تصمیم بگیرند که از هم جدا شوند. با این حال، اگر متاهل هستید، در این مورد، یک مشاور می تواند به شما کمک کند تا زمینه های مشترک پیدا کنید یا برنامه ای برای گفتگوهای سازنده در مورد دیدگاه های متفاوت خود ایجاد کنید.

4) استرس در خانه و محل کار

استرس در زندگی هر فردی وجود دارد. با این حال، زمانی که طاقت فرسا شود، می تواند به روابط آسیب برساند. اگر شما و/یا همسرتان استرس زیادی را در خانه یا محل کار خود تجربه می کنید، ممکن است نیاز به مشاوره پیش از ازدواج داشته باشید.

بهترین مشاوره خانواده می تواند به شما کمک کند عوامل استرس زای رابطه خود را شناسایی کرده و راه های سالمی برای کنار آمدن با آنها ایجاد کنید. اگر استرس در رابطه به امری شایع تبدیل شده باشد، مشاور شما ممکن است جلسات مشاوره فردی با یکی از زوجین را تعیین کند. علاوه بر این، اگر تمام خانواده درگیر استرس باشند، ممکن است هم نیاز به مشاوره ازدواج و هم مشاوره خانواده درمانی باشد.

5) مشکلات ارتباطی

اکثر زوج ها مشکلات ارتباطی را تجربه می کنند. خوشبختانه، یک مشاور ازدواج می تواند به شما در حل تعارض و توسعه مهارت های ارتباطی موثر کمک کند. آنها همچنین می توانند به شما و شریک زندگیتان کمک کنند تا تشخیص دهید چه موضوعاتی ممکن است باعث ایجاد مشکلات ارتباطی بین شما شود. به عنوان مثال، اگر در صحبت کردن درباره موضوعات خاصی احساس ناراحتی یا خصومت می کنید، می‌توانید یاد بگیرید که یک برنامه خاص برای هدایت بهتر آن مکالمات ایجاد کنید.

مشاوره ازدواج تلفنی

مشاوره ازدواج چگونه انجام می شود؟

بسیاری از مردم وقتی برای اولین بار می خواهند به مشاوره بیایند، می ترسند. مرکز مشاوره وانشناسی آویژه به شما اطمینان می دهد که گرفتن وقت با یک مشاور ازدواج واجد شرایط یک تصمیم هوشمندانه است که نه تنها می تواند روابط شما را بهبود بخشد، بلکه سلامت عاطفی فردی تان را نیز افزایش می دهد. مشاوره قبل از ازدواج می تواند به زوج ها در این موارد کمک کند:

  1. زوج هایی که از استرس مالی شدید رنج می برند
  2. زوج هایی که در تلاش برای گفتگوهای سازنده هستند
  3. زوج هایی که فاقد صمیمیت و ارتباط فیزیکی مناسب هستند
  4. زوج هایی که در خانه یا محل کار احساس مسئولیت نمی کنند
  5. زوج هایی که احساس می کنند ازدواجشان نشاطش را از دست داده است
  6. زوج هایی که با مشکلات باروری سر و کار دارند
  7. زوج هایی که به نظر نمی رسد در مورد چیزی به توافق برسند
  8. زوج هایی که در مورد شیوه های فرزندپروری اختلاف نظر دارند

اگر شما و همسرتان به دنبال مشاوره ازدواج هستید، ممکن است شک داشته باشید که مشاور چگونه کار می کند. درمانگران حرفه ای مرکز مشاوره آویژه روند درمان را با پرسش در مورد اهداف شما شروع می کنند. شما باید هر گونه چالش یا نگرانی در مورد ازدواج خود را افشا کنید. این به مشاوران آویژه این امکان را می دهد که به بهترین نحو به شما کمک کنند. بر اساس بازخورد مداوم شما، مشاور شما می تواند تجربه درمانی فردی شما را بر اساس نیازهای خاص شما طراحی کند. آنها ممکن است از تکنیک های درمانی مختلف، از جمله زوج درمانی متمرکز بر عاطفه، درمان شناختی رفتاری (CBT) و روش گاتمن استفاده کنند.

در هر جلسه، شما و همسرتان با درمانگر خود برای غلبه بر موانع موجود در رابطه خود کار خواهید کرد. شما همچنین برای بهبود جنبه های حیاتی هر رابطه، از جمله حل تعارض، مقابله و مهارت های ارتباطی خود تلاش خواهید کرد. به یاد داشته باشید، درمان فضایی امن برای شما، شریک زندگی و رابطه شماست.

منبع:

https://psychology.avije.org/

https://www.psychologytoday.com/

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما