مدت زمان ارتودنسی چقدر است؟ (بررسی کوتاه ترین و طولانی ترین زمان درمان)

۱۴۰۱/۰۳/۲۴ - ۱۴:۴۶:۲۷
کد خبر: ۱۳۳۹۴۲۵
مدت زمان ارتودنسی چقدر است؟ (بررسی کوتاه ترین و طولانی ترین زمان درمان)
شاید به جز هزینه، مهمترین مساله ای که در خصوص درمان های ارتودنسی مطرح می شود مدت زمان انجام درمان یا زمانی است که بعد از آن دندان ها کاملا مرتب می شوند.

شاید به جز هزینه، مهمترین مساله ای که در خصوص  درمان های ارتودنسی مطرح می شود مدت زمان انجام درمان یا زمانی است که بعد از آن دندان ها کاملا مرتب می شوند. مساله مدت زمان ارتودنسی از آن جهت مهم است که یک دوره زمانی نسبتا طولانی است و ممکن است هر کسی نتواند با آن کنار بیاید. اما خوب یا بد اگر کسی مشکل نامرتبی دندانی داشته باشد باید با بلند بودن طول دوره درمان کنار بیایید زیرا راهی به جز این وجود ندارد. ادامه مقاله را بخوانید تا با عوامل موثر بر طول دوره درمان آشنا شوید و ببینید کمترین و بیشترین زمان چقدر است.

1

چه عواملی بر مدت زمان ارتودنسی  تاثیر می گذارند؟

به طور کلی این موارد بیشترین تاثیر را بر روی طول دوره درمان ارتودنسی می گذارند:

  • سن و سال
  • نوع مشکل
  • شدت مشکل یا میزان نامرتبی
  • روش درمان
  • تجربه و مهارت متخصص ارتودنسی
  • میزان پایبندی بیمار به طرح درمان

بر اساس موارد ذکر شده مدت زمانی که یک نفر تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرد به این 3 شکل خواهد بود:

6 عامل مهم و تاثیر گذار بر مدت زمان ارتودنسی دندان - یک پزشک

6 تا 12 ماه: کمترین مدت زمان ارتودنسی

افرادی که نامرتبی جزئی دندانی یا فکی دارند می توانند انتظار داشته باشند که در کوتاه ترین زمان ممکن دندان هایشان مرتب شود. به طور میانگین این افراد بین 6 ماه تا 1 سال باید تحت درمان قرار بگیرند. اگر شما هم نامرتبی جزئی دندانی دارید می  توانید با ارتودنسی نامریی در عرض 1 سال به طرح لبخند ایده آل و مرتب خود دست پیدا کنید.

12 تا 18 ماهگی: معمول ترین زمان

اکثر بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی قرار می‌ گیرند بین ۱۲ تا ۱۸ ماهه به طور کامل به نظم و هماهنگی دندانی میرسند. این ها کسانی هستند که نامرتبی متوسط دندانی دارند و با روش های معمولی ارتودنسی مانند دیمون، سرامیکی و یا لینگوال تحت درمان قرار دارند.

18 تا 24 ماه: طولانی ترین زمان

برخی از بیماران ممکن است به دلیل شلوغی و ازدحام بیش از حد دندان ها زمان بیشتری برای درمان نیاز داشته باشند. این فراد می توانند انتظار داشته باشند در صورت عدم بروز برخی مشکلات بین 18 تا 24 ماه تحت درمان با ارتودنسی ثابت باشند.

اگر برای درمان ارتودنسی (قبل یا بعد از آن) نیاز به کشیدن دندان داشته باشید و در عین حال دندان هایتان به شدت نامرتب باشد می توانید انتظار داشته باشید که بیش از دو سال تحت درمان قرار بگیرید زیرا تا زمانی که دندان های دیگر حرکت کرده و جای دندان کشیده شده را پر کنند زمانی زیادی سپری خواهد شد.

همچنین در بیمارانی که ارتودنسی سرامیکی انجام داده اند ممکن است براکت ها یا سیم به کررات شکسته شوند که این خود باعث افزایش مدت زمان ارتودنسی می شود. توصیه متخصصان به افراد این است که تا آنجا که می توانند نکات و دستورالعمل های مرتبط با ارتودنسی سرامیکی را رعایت کنند و چنانچه برایشان مقدور است ارتودنسی ثابت معمولی را انتخاب کنند تا مدت زمان درمانیشان بیشتر نشود.

2

به طور کلی چطور مدت زمان درمان ارتودنسی را کاهش دهیم؟

اگر شدت نامرتبی دندان های شما متوسط یا زیاد است نباید انتظار داشته باشید که در مدت زمان کمی دندان هایتان مرتب شود زیرا اینکار حداقل در حال حاظر غیرممکن است و باید خود را برای ماه ها ارتودنسی ثابت آماده کنید.

با این حال روش هایی وجود دارد که مدت زمان درمان را برای چند هفته ی چند ماه کوتاه کرد. برخی از این روش ها عبارتند از:

درمان مشکلات دهان و دندان قبل از شروع ارتودنسی

اگر دندانتان پوسیده یا هر مشکلی دارد و اگر لثه در وضعیت سالمی نیست حتما قبل از شروع درمان ابتدا آن مشکلات را برطرف کنید. زیرا در صورت عدم درمان، ممکن است ارتودنسی تان با پیچیدگی های زیادی همراه شود که در نهایت مدت زمان درمان را افزایش داده و موجبات ناراحتی شما را فرااهم می کند.

انتخاب متخصص ارتودنسی خوب

سعی کنید یک متخصص ارتودنسی باتجربه که مهارت بالایی در اجرای انواع درمان های ارتودنسی  دارد انتخاب کنید. انتخاب متخصصانی که تجربه کمی دارند و یا دست گذاشتن روی دندانپزشکان عمومی برای شروع درمان می توان در نهایت موجب شود مدت زمان درمان شما بیشتر شود زیرا دندانپزشکان بی تجربه یا متفرقه ممکن است توانایی مدیریت مشکلات حین درمان را نداشته باشند.

انتخاب روش ارتودنسی مناسب

سعی کنید متناسب با نظر متخصص خود یک روش مناسب برای درمان را شروع کنید. اگر شما ارتودنسی سرامیکی دوست دارید اما متخصص تریجش این است که ارتودنسی ثابت فلزی انجام دهد به حرف او اعتماد کنید.

توصیه به دستورالعمل های دکتر ارتودنسی

در نهایت پیروی از نکاتی که یک متخصص به شما گوشزد می کند بهترین گزینه ممکن برای کاهش مدت زمان درمان ارتودنسی  دندان است و می تواند به شما کمک کند در مدت زمان پیش بینی شده دندان هایتان مرتب شود.

استفاده از لیزر برای تسریع روند حرکات ارتودنسی

جدیدا متخصصان از انرژی پرتو لیزر برای تسریع حرکات دندانی استفاده می کنند. به این صورت که در چند جلسه به لثه و  ریشه دندان ها پرتو لیزر می تابانند. اینکار تا چند هفته می تواند به کاهش زمان درمان کمک کند.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
پرونده ویژه