بهترین روش های آب بندی استخر + نکات آن

۱۴۰۱/۰۳/۲۴ - ۱۷:۲۰:۰۶
کد خبر: ۱۳۳۹۴۷۱
بهترین روش های آب بندی استخر + نکات آن
انتخاب و خرید آب بند کننده بتن (مواد آب بندی بتن) و به کارگیری نوع مناسب عایق رطوبتی مهم‌ترین مرحله در ساخت یک استخراست. اکثریت مردم سازه‌هایی همچون استخر را ضد آب می‌دانند، در حالی که چنین نیست! بتن به کار رفته در ساخت این سازه ماده‌ای متخلخل و مستعد برای نفوذ آب است.

آب بندی استخر و عایق بندی آن

انتخاب و خرید آب بند کننده بتن (مواد آب بندی بتن) و به کارگیری نوع مناسب عایق رطوبتی مهم‌ترین مرحله در ساخت یک استخراست. اکثریت مردم سازه‌هایی همچون استخر را ضد آب می‌دانند، در حالی که چنین نیست! بتن به کار رفته در ساخت این سازه ماده‌ای متخلخل و مستعد برای نفوذ آب است. پس برای حفظ آب استخر در کنار ممانعت از خروج آب‌های زیر زمینی، بالا بردن میزان کارآمدی سازه و کاهش هزینه نگهداری در مواجه با چالش‌های احتمالی، می‌بایست از آن در برابر آسیب‌های ناشی از نفوذ آب حفاظت کرد. آب بندی استخر با استفاده از مواد آب بنده کننده بتن یکی از راهکارهای مهم بیان شده برای این امر است. در واقع به همان اندازه که تمیزی آب یک استخر و میزان ph آن از منظر عموم افراد مهم است، آب بندی آن و ایجاد یک عایق رطوبتی نیز حاثز اهمیت است.

آب بند کننده بتن |سازه اکسپوز

اهمیت آب بندی استخر

حفاظت از استخر در برابر خوردگی و مواد شیمیایی، کاهش نیاز به ترمیم سازه، ممانعت از رشد میکرو ارگانیسم‌ها (نظیر کپک‌ها)، بهداشت محیط، کاهش میزان نشتی، بالا رفتن ارزش ملک، جلوگیری از یخ زدگی و در نهایت افزایش طول عمر استخر برخی از علل و مزایایی است که در جهت بیان اهمیت آب بندی استخر به ویژه استخرهای بتنی با استفاده از مواد آب بند کننده بتن می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. بتن همانطور که در ابتدا بیان شد، ماده‌ای متخلخل است. این تخلخل موجب نفوذ آب به داخل سازه شده و در دراز مدت خرابی سازه را در پی خواهد داشت. برای جلوگیری از این امر و بهره‌وری درست از سازه می‌بایست آن را با استفاده از مواد مناسب عایق و آب بندی کرد

آب بندی سازه استخر

آب بندی سازه استخر به شیوه‌های مختلفی در مراحل گوناگونی از ساخت و ساز استخر قابل انجام است. در واقع علاوه بر این‌که می‌توان پس از ساخت استخر لایه بیرونی را با مواد مختلف آب بندی کرد، در زمان اختلاط مواد سیمانی نیز می‌توان به کمک افزودنی‌های آب بند کننده بتن مثل ژل میکروسیسلیس میزان تراکم و مقاومت بتن را بالا برده و از نفوذ و نشتی آب جلوگیری کرد.

آب بند کننده بتن |سازه اکسپوز

استفاده از ژل میکروسیلیس برای آب بندی استخر

ژل میکروسیلیس ماده‌ای است متشکل از فوق روان کننده بتن، میکروسیلیس، فیلر کاتالیست و فیبر پلی پروپیلن که برای افزایش میزان مقاومت‌های شیمیایی و مکانیکی بتن در سازه‌های بتنی در زمان اختلاط و بتن ریزی به مواد اضافه می‌شود. خاصیت اصلی این افزودنی را می‌توان آب بند کردن بتن عنوان کرد. در واقع به دلیل خواص مواد تشکیل دهنده این ماده، بتن متراکم‌تر شده و نفوذ پذیری سیلاتی چون آب پس از اتمام سازه و خشک شدن بتن در آن بسیار پایین می‌آید. همچنین وجود این ماده، از انقباض بتن و ترک خوردگی آن که کم‌ترین مقدار آن نشت آب را به دنبال دارد، جلوگیری می‌کند. ناگفته نماند که به کار گیری ژل میکروسیلیس به عنوان افزودنی بتن در جهت آب بند کردن آن اگر چه هزینه بالایی را در بر دارد اما اهمیت آن به عنوان مواد آب بند کننده بتن در ساخت استخر آسیب‌ها و مشکلات احتمالی را که به خرابی و مرمت دوباره استخر می‌انجامد را در حد بسیاری کاهش می‌دهد.

استفاده از چسب بتن برای آب بندی استخر

به کار گیری چسب بتن یکی دیگر از شیوه‌هایی است که برای آب بندی استخر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده نوعی افزودنی مکمل بتن است که موجب افزایش میزان مقاومت کششی بتن شده و به بالا رفتن میزان تراکم بتن، کم شدن مقدار نفوذپذیری آن و بهبود ترک خوردگی کمک می‌کند. مواد تشکیل دهنده چسب بتن از نوع مواد لاتکسی یا اپوکسی است و همین امر باعث شده که برای آب بندی استخر به وفور استفاده شود.

چسب بتن اگر چه به تنهایی و در ترکیب با آب (در اندازه معین) می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد اما بهتر است برای کسب نتیجه مطلوب و کاهش فراوان میزان نفوذ پذیری سیالات در کف و دیواره‌های استخر در ترکیب با میزان مشخصی از مخلوط سیمانی مورد استفاده قرار گیرد.

انواع مختلفی از چسب آب بند کننده استخر در بازار عرضه می‌شوند که در ادامه می‌توان به عایق رطوبتی و چسب بتن آب بندی Z-500 اشاره کرد.

چسب‌های آب بندی استخر استحکام بالایی برخوردار هستند و از آن‌ها می‌توان بدون نیاز به تجهیزات فراوان برای آب بندی استخر و بالا بردن میزان مقاومت بتن استفاده کرد

برای استفاده از این مواد آب بندی لازم است ابتدا سطح مورد نظر کاملا از گرد و غبار و کثیفی پاک شود. سپس بر اساس مقدار معین نوشته شده بر روی بسته بندی با آب مخلوط گردد و در ادامه به وسیله برس یا به شکل اسپری بر روی سطح استخر قرار گیرد.

به کار گیری چسب کاشی برای آب بندی استخر

از دیگر شیوه‌های مورد استفاده برای آب بندی استخر کاشی کاری و استفاده از چسب کاشی است. کاشی کاری عموما برای استخرهای خصوصی استفاده می‌شود. پیش‌تر برای نصب کاشی از ملات سیمان استفاده می‌شد. اما امروزه و با تولید چسب کاشی که ماده‌ای متشکل از مواد پلیمری و سیمان است و از چسیندگی بسیار خوبی برخوردار می‌باشد، این کار راحت‌تر و سریع‌تر صورت می‌گیرد. این ماده به دو صورت خمیری و پودری (دو جزئی به همراه رزین مورد استفاده قرار می‌گیرد) عرضه می‌گردد و برای آب بندی انواع استخر مفید می‌باشد. در واقع مواد پلیمری تشکیل دهنده این نوع چسب ماهیت آب بند کننده دارند و از نفوذ آب به سازه جلوگیری می‌کنند.

درباره بهترین چسب کاشی برای آب بندی اظهار نظر دقیقی نمی‌توان کرد. هر دو نوع خمیری و پودری که دو جزئی است ساختار یکسانی دارند و تنها در شیوه استفاده با هم متفاوت هستند. اما در کل و برای بهره‌وری بهتر لازم است محل استخر و نوع کاشی توجه شود.

استفاده از روان کننده‌های بتن، به کار گیری الیاف در بتن، استفاده از روش ژئوممبرین،ایزوگام کردن استخر، و اندود کاری از دیگر شیوه‌های کاربردی برای آب بندی کردن استخر هستند.

آب بند کننده بتن

مراحل آب بندی استخر با انواع مواد آب بند کننده بتن

و اما مراحل آب بندی استخر با کمک مواد آب بند کننده بدین شکل است که نخست می‌بایست آب بندی بخش داخلی استخر یا همان سازه بتنی در هنگام ساخت مورد توجه قرار گرفته و از مواد آب بند کننده که افزودنی بتن به شمار می‌روند نظیر ژل میکروسیلیس و روان‌کننده‌ها برای آب بندی آن استفاده کرد.

اما اگر که سازه مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شود که از مقاومت خوبی در برابر نفوذ سیالات نظیر آب برخوردار نمی‌باشد، می‌بایست از روش‌ها و مواد دیگری همچون آب بند کننده دو جزئی، چسب بتن، چسب کاشی یا انواع دیگر مواد آب بندی و شیوه‌های دیگر آب بندی استخر استفاده کرد.

همانند دیگر مواد افزودنی بتن،آب بند کننده های بتن  قابل دسترس در شرکت‌های محصولات شیمیایی ساختمان هستند. امروزه به دلیل افزایش دغدغه افراد و کمبود زمان و راحت شدن فرآیند تهیه، خرید اینترنتی مواد آب بند کننده بتن رواج زیادی داشته است. یکی از فروشگاه های اینترنتی شناخته شده و معتبر در این حوزه شرکت فروش محصولات شیمیایی ساختمان سازه اکسپوز https://sazexpose.com است و به سراسر ایران محصول ارسال می‌کند.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز