۴ دلیل که چرا هزینه ارتودنسی نامرئی بیشتر از ارتودنسی مرئی است؟

۱۴۰۰/۰۶/۰۲ - ۱۰:۲۴:۰۹
کد خبر: ۱۲۲۳۹۲۸
۴ دلیل که چرا هزینه ارتودنسی نامرئی بیشتر از ارتودنسی مرئی است؟
در این مقاله می خواهیم بدانیم که ارتودنسی نامرئی دقیقا به چه معناست، چه تفاوتی با ارتودنسی مرئی دارد و چرا گفته می‌شود هزینه این روش بیشتر از قیمت تمام شده درمان با دستگاه‌های مرئی و مرسوم است.

به گزارش برنا، تا همین چند سال گذشته حدود 30 درصد از افرادی که ارتودنسی دندان انجام می‌دادند مایل بودند که با دستگاه‌های ارتودنسی نامرئی به دندان‌های منظم دست یابند. اما به نظر می‌رسد این درصد در حال افزایش است و آخرین آمارها آن را 40 درصد نشان می‌دهد. یعنی 40 درصد کل افرادی که قصد منظم کردن دندان هایشان را دارند با دستگاه های نامرئی درمان می شوند. 

در این مقاله می خواهیم بدانیم که ارتودنسی نامرئی دقیقا به چه معناست، چه تفاوتی با ارتودنسی مرئی دارد و چرا گفته می‌شود هزینه این روش بیشتر از قیمت تمام شده درمان با دستگاه‌های مرئی و مرسوم است. 

ارتودنسی نامرئی چیست؟ 

اگر بیمار یا مراجعی تحت ارتودنسی باشد اما هنگام لبخند زدن کسی متوجه اتصال دستگاه ها به دندان‌هایش نباشد (یا این دستگاه‌ها به سختی دیده شود)، یعنی آن شخص ارتودنسی نامرئی انجام داده. ارتودنسی با این روش مزایای زیادی دارد و این روزها طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. 

روش‌های ارتودنسی که با عنوان نامرئی شناخته می‌شوند متنوع هستند و برای طیف وسیعی از بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهمترین دستگاه‌های نامرئی که از آن‌ها با نام درمان نامرئی یاد می‌شود عبارتند از: 

  • ارتودنسی لینگوال (پیچیده‌ترین شیوه ارتودنسی که به دلیل دشوار بودن تنها متخصصانی آن را انجام می‌دهند که لقب بهترین متخصص ارتودنسی را یدک می‌کشند) 
  • ارتودنسی سرامیکی که در آن از براکت‌های بی رنگ و سرامیکی دندان استفاده می‌شود 
  • ارتودنسی متحرک با پلاک‌های شفاف و بیرنگ که در واقع قالب‌های پلاستیکی هستند و به آن‌ها الاینر شفاف گفته می‌شود. 
  • ارتودنسی نامرئی
  • هزینه ارتودنسی نامرئی چقدر است؟ 

    از آنجا که تنوع دستگاه‌های نامرئی و کمتر قابل توجه، زیاد است، بنابراین بازه یا محدوده قیمت ارتودنسی نامرئی نیز کمی گسترده‌تر است. به طور کلی هزینه درمان با این شیوه ممکن است تا 35 میلیون تومان به ازای هر دو فک افزایش یابد.  

    البته در میان دستگاه‌های نامرئی، پلاک‌های متحرک مشروط بر اینکه در ایران ساخته شده باشند حداقل هزینه ارتودنسی را دارند و اگر در خارج از کشور ساخته شده باشند بیشترین هزینه را در بر می‌گیرند. 

    ارتودنسی مرئی چیست؟ 

    به استفاده از تمام روش‌هایی ارتودنسی که در آن‌ها دستگاه‌ها و تجهیزات بکار رفته برای بیمار قابل رویت بوده و کاملا در دید هستند، ارتودنسی مرئی گفته می‌شود. در اصطلاح عامیانه به این شیوه درمان، سیم کشی ارتودنسی گفته می شود. زیرا تمامی اجزا مخصوصا سیم‌ها به راحتی قابل تشخیص هستند و معمولا از جنس فلز هستند. 

    ارتودنسی نامرئی
  • هزینه ارتودنسی مرئی چقدر است؟ 

    محدوده هزینه درمان با دستگاه های مرئی که کمتر قابل توجه هستند به ازای هر فک بیشتر از 5 میلیون تومان به بالا برآورد می‌شود. این هزینه ممکن است در صورت وجود ناهنجاری شدید دندان و فکی به بالای 15 میلیون برای هر فک برسد. اما برآورد دقیق هزینه تنها توسط متخصص ارتودنسی با معاینه حضوری امکان پذیر است. 

    چرا هزینه ارتودنسی نامرئی و مرئی با هم متفاوت است؟ 

    دلایل زیادی وجود دارد که چرا ممکن است قیمت تمام شده دستگاه‌های نامرئی بیشتر از ارتودنسی مرئی شود. ما در ادامه 4 دلیل برای توجیه گرانتر بودن دستگاه‌های نامرئی را ذکر کرده و توضیح داده‌ایم. 

    1. دستگاههایی که کمتر قابل توجه هستند گرانتر هستند 

    یکی از دلایلی که باعث شده مردم زیادی رو به دستگاه‌های نامرئی بیاورند، غیرقابل توجه بودن آن‌ها است. در واقع چون این بزرگترین مزیت این نوع ارتودنسی است، مردم نیز حاظرند هزینه بیشتری پرداخت کنند تا کسی متوجه نشود آن ها تحت درمان هستند. به همین دلیل ذاتا دستگاه های نامرئی هزینه بر تر از دستگاه های فلزی و مرئی هستند. 

    1. اغلب، نصب دستگاه های نامرئی دشوارتر است

    برخلاف دستگاه‌های ارتودنسی مرئی (یا به اصطلاح، سیم کشی دندان که در عامه به این نام شناخته می‌شود)، نصب اغلب دستگاه‌های نامرئی دشوار است. به عنوان مثال، ما ارتودنسی لینگوال را داریم که درمانی بسیار پیچیده است و نصب آن نیز پیچیدگی و دشواری سختی برای متخصص ارتودنسی دارد. 

    حتی این نوع درمان به قدری مدرن و سخت است که در حال حاظر کمتر متخصص ارتودنسی در ایران با این روش نامنظمی‌های دندانی را برطرف می‌کند و بنابراین طبیعی است که هزینه ارتودنسی نامرئی با این روش پیچیده و دشوار، بالاتر از روش‌های دیگر باشد. 

    به جز روش لینگوال، نصب براکت‌های ارتودنسی نیز با دشواری هایی همراه است به همین دلیل هزینه این روش نیز بیشتر است. و البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که برخلاف دو روش نامبرده، نصب پلاک های متحرک کاملا ساده و آسان است. 

    1. ممکن است طول درمان با ارتودنسی نامرئی بیشتر باشد

    هرچند که اشکال مختلف ارتودنسی نامرئی مزایای بسیار زیادی دارد و این روزها طرفداران بیشتری نیز پیدا کرده است، اما یک عیب و ایراد اساسی در خصوص آن‌ها دارد. طولانی بودن یا طولانی شدن مدت زمان درمان با دستگاه‌های نامرئی یکی از مشکلات این درمان‌ها است. اما طولانی بودن درمان، چه ارتباطی با هزینه ارتودنسی نامرئی دارد؟ 

    به طور کلی هرچه مدت زمان ارتودنسی بیشتر شود، هزینه‌های آن نیز افزایش میابد. مثلاً یک دلیل می‌تواند جلسات مکرر ویزیت و معاینه باشد و یا تعمیر و نصب مجدد دستگاه‌ها آسیب دیده باشد.  

    به عنوان یک مثال بسیار رایج، اغلب بیمارانی که ارتودنسی سرامیکی انجام داده‌اند با شکستگی مکرر براکت‌های سرامیکی مواجه می‌شوند. هزینه اضافه کردن و تعویض براکت سرامیکی شکسته نیز می‌تواند زیاد شود. بنابراین در مجموع هزینه ارتودنسی نامرئی با روش سرامیکی بیشتر می‌شود. 

    1. برخیازدستگاه های نامرئی وارداتی هستند 

    پیش از اینکه وضعیت اقتصادی کشور دستخوش تغییرات ناگهان و گسترده شود، اغلب متخصصان ارتودنسی، پلاک‌های متحرک را از خارج کشور تهیه می‌کردند. آن‌ها نتایج معاینه بیمار و گرافی‌های به دست آمده را به خارج از کشور می‌فرستادند و کمپانی‌های مشهوری مانند اینویزیلاین پلاک بیماران را ساخته و به ایران می‌فرستاند.  

    اما این روزها به دلیل اینکه هزینه تمام شده پلاک‌ها در خارج کشور زیاد شده و معادل ریالی آن زیاد است. نتیجتاً هزینه ارتودنسی نامرئی با پلاک شفاف (خارجی) نیز بیشتر از ارتودنسی مرئی خواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز