بهترین سن بارداری چه سنی است؟

۱۴۰۰/۰۸/۱۸ - ۱۱:۴۴:۲۰
کد خبر: ۱۲۵۸۶۳۱
بهترین سن بارداری چه سنی است؟
در این مقاله به این سوال که " بهترین سن بارداری چیست؟" پاسخ می دهیم و دهه های مختلف را برای بارداری مورد بررسی قرار می دهیم. بدیهیست با مراجعه به بخش بارداری نی نی ناش ، میتوانید مقالات بیشتری را در حوزه یارداری ، زایمان و نوزاد بخوانید.

به گزارش برنا، از نظر متخصصین علم پزشکی بهترین سن بارداری در زنان سنین بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی است چرا که بدن آمادگی لازم را برای باردارشدن دارد. البته در هر شسنی می توان باردار شد اما بدن با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد . نتیجه آنکه بهتر است در هر موقعیتی که هستید بهترین سن بارداری را بدانید و تجربه بارداری سالم و پر انرژی را داشته باشید . در این مقاله به این سوال که " بهترین سن بارداری چیست؟" پاسخ می دهیم و دهه های مختلف را برای بارداری مورد بررسی قرار می دهیم. بدیهیست با مراجعه به بخش بارداری نی نی ناش ، میتوانید مقالات بیشتری را در حوزه یارداری ، زایمان و نوزاد بخوانید.

سن مناسب بارداری طبق نظرات پزشکی

بارداری در سنین زیر ۱۸ سال ممنوع است چرا که مادر از نظر جسمی رشد کافی نکرده و ممکن است خطراتی مانند کاهش رشد داخل رحمی جنین ، پره اکلامپسی  و فشارخون بارداری را به همراه داشته باشد . در سنین پائین به دلیل اینکه مادر تجربیات کافی در مورد بارداری و زایمان را ندارد بهتر است بارداری صورت نگیرد . در سن ۳۵ سالگی نیز بدن زنان دچار افت باروری شده و در ۴۲ سالگی احتمال بارداری آنها بسیار کم می شود . پس مناسبترین سن بارداری و بهترین زمان آن بین ۲۵ تا ۳۵ سالگی است . در این زمان بدن زنان آمادگی بارداری را دارد .

باروری زنان در سن ۲۰ سالگی افزایش یافته در ۲۵ سالگی به اوج خود می رسد . از ۳۰ سالگی به تدریج کاهش یافته و در ۳۵سالگی باروری با شدت بیشتری کاهش می یابد . در ۴۰ سالگی به بعد میزان باروری به شدت کاهش یافته و حتی با کمک روش های کمک باروری نیز قادر به بارداری نمی باشند البته این به آن معنی نیست که بارداری در این سنین غیر ممکن است اما درصد آن بسیار پائین است زیرا در این سنین به دلیل کاهش کیفیت تخمک احتمال وقوع ناهنجاریهای کروموزومی در نتیجه سقط بیشتر است .

مزایا و معایب سنین مختلف برای باردار شدن

در اینجا به بررسی مزایا و معایب سنین مختلف برای باردار شدن می پردازیم.

اصولا مادر شدن در دهه سوم زندگی یعنی ۲۰ تا ۳۰ سالگی به علت داشتن شرایط روحی و جسمی بهتر توصیه شده است در این سن کیفیت تخمک ها از نظر باروری بهتر بوده و از ایجاد نقایص ژنتیکی تا حدودی جلوگیری می شود .

بارداری در 20 تا ۲۵ سالگی

در این سنین به دلیل قاعدگیهای منظم تخمک گذاری هم منظم بوده و احتمال اینکه شخص سریع باردار شود زیاد است . مزایای بارداری در این سنین این است که پوست جوان است و به راحتی به حالت اولیه خود برمی گردد اندام هم با ورزش کردن به شرایط اولیه بر می گردد . ابتلا به فشارخون  و دیابت بارداری بسیار پائین است . همچنین احتمال بدنیا آوردن جنین با نقایص کروموزومی و سندروم داون کمتر است . خطر سقط جنین و ناباروری به مقادیر پائین وجود دارد . پس بی مناسبت نیست که بگوئیم سن مناسب بارداری سنین بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی است .

بارداری در 25 تا ۳۰ سالگی

 در این بازه زمانی بدن شخص از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است و اگر تناسب اندام داشته باشد بعد از زایمان زودتر به وزن قبلی برمی گردد . همچنین پزشکان معتقدند اگر بارداری در دهه ی سوم اتفاق بیفتد احتمال ابتلا به سرطان سینه و پستان کمتر است . در این سنین احتمال مبتلا شدن جنین به سندروم داون و نقایص ژنتیکی پائین است . این بازه زمانی از سن نیز ، سن مناسب بارداری محسوب می شود .

بارداری در سنین ۳۰ تا ۳۵ سالگی

در این سنین قدرت باروری زنان به تدریج کاهش می یابد و با افزایش سن رو به افول می گذارد . به هر حال در این بازه زمانی هم شخص ممکن است بتواند به راحتی یا با کمک روش های کمک باروری بارداری موفقی داشته باشد اما احتمال سقط جنین بیشتر شده و به علت کاهش کیفیت تخمک ها ، احتمال ابتلای جنین به نقایص کروموزومی و سندروم داون افزایش یابد .

بارداری بالای ۳۵ سالگی

 با بالا رفتن سن زنان قدرت باروری آنان کاهش می یابد و این به این دلیل است که تخمک ها پیر شده و توانایی خود را از دست می دهند . زنانیکه قصد بارداری دارند حتما باید با پزشک مشورت کنند چرا که ممکن است در طول بارداری به فشار خون بالا و دیابت بارداری مبتلا شوند ، خطر زایمان زود رس و مرده زایی و سقط جنین بالا می رود . ابتلا به نقایص کروموزومی از جمله سندروم داون نیز بیشتر می شود و احتمال چند قلو زایی بیشتر می شود . پس همانطور که گفته شد بهترین سن بارداری سنی است که بدن از همه لحاظ آمادگی داشته باشد .

همانطور که قبلا هم اشاره  شد باروری زنان در سن ۲۵ سالگی به اوج خود می رسد و تا ۳۰ سالگی ادامه دارد پس بهترین زمان مناسب برای زنان دهه ی بیست زندگی است که از ۲۵ تا ۳۰ سالگی به اوج خود می رسد . نکته قابل توجه اینکه قدرت باروری مردان نیز با افزایش سن کاهش می یابد . کاهش باروری در مردان از چهل سالگی شروع می شود و به تدریج  کاهش می یابد . کیفیت و تحرک اسپرم کاهش یافته و اسپرم ها دچار ناهنجاریهای ژنتیکی می شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز