معاون صدا:

رادیو روزانه ۵۰۰ قطعه موسیقی پخش می‌کند

۱۳۸۹/۱۰/۲۹ - ۲۰:۱۲:۰۰
کد خبر: ۹۶۵۵
رادیو روزانه ۵۰۰ قطعه موسیقی پخش می‌کند
معاون صدای سازمان صدا و سیما اعلام کرد که رادیو روزانه به طور متوسط 500 قطعه موسیقی پخش می‌کند و این رسانه نیاز زیادی به موسیقی ملل و کلاسیک برای پخش دارد.
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر برنا، در نشست مدیران شبکه‌های رادیویی و مدیران مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما، محمد حسین صوفی، معاون صدا گفت:‌ رادیو روزانه به طور متوسط 500 قطعه موسیقی پخش می‌کند که در طول سال حداقل به یکصد و هشتاد هزار قطعه موسیقی نیاز دارد و اگر 10 درصد این موسیقی تولیدات جدیدی باشد، رادیو به 18 هزار قطعه موسیقی جدید نیازمند است.

معاون صدا با بیان اینکه که در طول دو تا سه سال اخیر در رادیو بیش از گذشته از آثار موسیقیایی دریافتی از مرکز موسیقی برای پخش استفاده می‌شود، تصریح کرد:‌ دوستان ما در مرکز موسیقی با بازنگری در پاسخگویی به نیاز رادیو به موسیقی داشته باشند و موسیقی رادیویی را به گونه‌ای طراحی کنند که بیش از گذشته از آثار موسیقیایی دریافتی از مرکز موسیقی استفاده شود.

صوفی گفت:‌ خیلی از آثار موسیقیایی که قابلیت پخش از رادیو دارند،‌ شاید قابلیت پخش از تلویزیون را نداشته باشند. نظارت مرکز موسیقی سازمان انتظار می‌رود که نگاهی متفاوت بین آثار موسیقیایی رادیو و تلویزیون صورت دهد.

معاون صدا با تاکید بر این که رادیو به موسیقی ملل و کلاسیک برای پخش نیاز زیادی دارد، گفت:‌ با مساعدت و ارسال 10هزار قطعه موسیقیایی موجود، این نوع موسیقی در کنداکتور پخش قرار خواهد گرفت.

وی همچنین از مرکز موسیقی و سرود سازمان خواست تا موسیقی و تصویرهای تولید شده توسط آن مرکز در اختیار معاونت صدا قرار گیرد تا با توجه به ماهیت شبکه اینترنتی ایران صدا به صورت تصویری در ساعاتی از روز پخش شود.

صوفی اظهار کرد: ما به دنبال تصویری کردن برخی برنامه‌ها از تعدادی شبکه‌ها هستیم و می‌توانیم کلیپ‌های تصویری تولید شده در مرکز موسیقی و سرود سازمان را در آن شبکه‌ها و یا سایت‌های مختلف رادیو استفاده کنیم.

معاون صدا با اشاره به وجود اتوماسیون تولید و پخش در رادیو از اداره کل بهره‌برداری فنی معاونت صدا خواست لینکی بین مرکز موسیقی و شبکه‌های مختلف رادیو برقرار شود تا شبکه‌ها و مدیران گروه‌ها و برنامه‌سازان بتوانند از آثار تولیدی و آرشیوی مرکز موسیقی در کوتاه‌ترین زمان استفاده کنند.

صوفی تصریح کرد:‌ با وجود 20 کانال و شبکه ملی رادیویی، بیشترین مصرف موسیقی در رسانه در رادیو صورت می‌گیرد و توجه به نظر سنجی‌هایی که مستمراً‌ توسط مرکز تحقیقات سازمان انجام می شود اولویت اول و توقع و مخاطبان از رادیو پخش موسیقی است.

وی یادآور شد:‌ برخی شبکه‌های رادیویی مثل آوا و رادیو پیام بیش از شبکه‌های دیگر مصرف موسیقی دارند، البته به نوعی رادیو نوا هم مصرف موسیقی دارد منتها موسیقی آن متفاوت است.

تقی‌پور، رییس مرکز موسیقی و سرود در ادامه این نشست گفت: مرکز موسیقی برای تولید هر قطعه موسیقی در ژانرهای مختلف نزدیک به پنج میلیون تومان هزینه مصرف می‌کند و معمولاً‌ در سیما یک بار پخش می‌شود، اما در رادیو اقبال بیشتری صورت می‌پذیرد.

وی با اظهار اینکه در سازمان در طی سال تقریباً‌ 800 قطعه موسیقی تولید می‌شود، گفت: بخشی از تولید ارائه شده در مرکز موسیقی و بخشی هم در مراکز استان‌ها انجام می‌گیرد.

تقی‌پور تصریح کرد:‌ مرکز موسیقی سالانه بالغ بر 7 تا 8 میلیارد تومان برای تولید آثار موسیقیایی هزینه و در سال تعهد تولید 400 قطعه موسیقی را دارد که می‌توانیم بخش عمده آن را با توجه به نیازی که رادیو دارد برایش تولید کنیم و این نیازمندی باید از جانب شبکه‌ها اعلام شود. ما برای هر ژانری از موسیقی و هر موضوع میزهای کارشناسی ویژه‌ای تعریف کردیم و شوراهایی متشکل از کارشناسان در صدور مجوز برای پخش قطعات موسیقی نظر می‌دهند.اخذ مجوز پخش یک قطعه موسیقی با توجه به نوع رسانه و معیارهای آن صورت می پذیرد و سلیقه ای نیست.

تقی‌پور با بیان این که تولیدات مرکز موسیقی بر حسب تعهد صورت می پذیرد افزود:‌ از ابتدای سال تاکنون قریب به 400 قطعه موسیقی تولید شده است که در آنها ذائقه مخاطب در نظر گرفته شده است و با در نظر گرفتن 400 قطعه تولیدی توسط مراکز و 200 قطعه موجود در بخش تأمین مجموعاً‌ حدود یک هزار قطعه موسیقی در سازمان تولید می‌شود که از این یک هزار قطعه تولید شده حداقل 50 درصد آن دارای جذابیت و سازگار با ذائقه مخاطب خواهد بود.

وی با استقبال از هم‌اندیشی بین مرکز موسیقی با معاونت صدا گفت: آثاری که از قدمای موسیقی در دست است قابلیت پخش از رادیو را دارد که فقط باید به شعر آن توجه شود تا از حیث محتوا ایرادی نداشته باشد.

رییس مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما با تاکید بر این که دوگانگی بین پخش اثر موسیقیایی از رادیو و تلویزیون وجود ندارد اظهار کرد:‌ شوراهای مستقر در مرکز موسیقی هم معیار رسانه را در نظر دارند که بخش عمده آن مسائل دینی و فقهی و اصولی کار است و هم ذائقه مخاطب را تا آن مرزی که اجازه دارد در نظر می‌گیرند.

تقی‌پور تصریح کرد:‌ از ایجاد میز رادیو در مرکز موسیقی خبر داد و گفت:‌ برای توجه بیشتر به نیازهای رادیو در مرکز موسیقی میز رادیو تشکیل می‌شود.

وی در ادامه گفت:‌ آثار تولید شده سال 89 را در قالب پکیج‌های کوچک به شبکه‌های رادیویی می‌رسانیم تا ضمن اطلاع از تولیدات امکان پخش قطعات موسیقی از رادیو فراهم شود. ما در بخش موسیقی آکاپلا در سال 25 قطعه تعهد ساخت داریم که محتوای تمام آنها اهل بیتی،‌ مناجاتی و راز و نیازی هستند و باید دسته‌بندی شده و در اختیار رادیو قرار گیرند،‌ همچنین در بخش موسیقی ملل نیز 10هزار قطعه موسیقی ملل در مرکز موسیقی موجود است که پس از دسته‌بندی برای رادیو ارسال می‌شود.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز