در نشست خبری مطرح شد؛

پاسخ کدخدایی درباره رد صلاحیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد

۱۳۹۶/۰۷/۰۱ - ۱۲:۲۰:۲۲
کد خبر: ۶۱۶۳۷۸
پاسخ کدخدایی درباره رد صلاحیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد
سخنگوی شورای نگهبان در خصوص توقف فعالیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان روز شنبه در نشست خبری و در پاسخ به سوالی درباره رد صلاحیت سپنتا نیکنام عضو شورای شهر یزد به دلیل زرتشتی بودن، اظهار کرد: آنچه شورای نگهبان اعلام نظر کرده نسبت به افراد و اشخاص نیست بلکه درباره تبصره قانون شوراهاست که ذیل آن ماده مربوطه اعلام نظر شرعی شده است.

وی افزود: دیوان عدالت می تواند در چهارچوب وظایف خود اعلام نظر کند و شورای نگهبان نسبت به قانونی و خلاف شرع بودن اظهار نظر می کند و هیچ ورودی درباره انتخابات شوراها نداشته و نخواهد داشت.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا قانون اقدام متقابل در اجرای برجام لازم الاجرا است، گفت: این مصوبه از سوی مجلس به شورای نگهبان ارسال شد اما در زمان مقرر مورد بررسی قرار نگرفت و براساس قانون اساسی اگر شورا نتواند در زمان مقرر اظهار نظر کند، آن مصوبه لازم الاجراست.

وی تصریح کرد: اگر مصوبه مجلس دارای ایراد شرعی و حقوقی بود، فقهای شورای نگهبان و حقوقدانان در همان مدت زمان قانونی اعلام نظر می کردند اما وقتی نظری اعلام نشود، یعنی این مصوبه قانونی و لازم الاجراست.

عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره ایرادات مصوبه مجلس درخصوص قاچاقچیان مواد مخدر اظهار کرد: مصلحت کارشناسی مصوبات، برعهده مجلس است و شورای نگهبان در این مورد دخالتی نمی کند و چنانچه مصوبه ای ایراد و ابهام داشته باشد، شورا می تواند ایراد خود را اعلام کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که با برگشت این مصوبه از سوی شورای نگهبان به مجلس، ایرادات ۀن برطرف شده و برای جامعه در آینده مشکل به وجود نیاید.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره حضور فقهای شورای نگهبان در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تصریح کرد: فقهای شورای نگهبان امروز در جلسه مجمع شرکت کردند، اما فقط در جلساتی که مباحث اختلافی بین شورا و مجلس باشد، شرکت خواهند کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز