وزیر امور خارجه:

ترامپ شانس پیروزی در انتخابات آینده را دارد/ رهبری گفتند حتی اگر نظرت ۱۸۰ درجه مخالف نظر من هست، وظیفه‌ات است که بگویی/ به سعود الفیصل گفتم ما گلایه‌های بیشتری از شما داریم

۱۳۹۹/۰۳/۲۴ - ۲۰:۰۵:۵۵
کد خبر: ۱۰۱۴۹۸۹
ترامپ شانس پیروزی در انتخابات آینده را دارد/ رهبری گفتند حتی اگر نظرت  ۱۸۰ درجه مخالف نظر من هست، وظیفه‌ات است که بگویی/ به سعود الفیصل گفتم ما گلایه‌های بیشتری از شما داریم
وزیر امور خارجه با اشاره به پیروزی ترامپ در انتخابات بیان کرد: بزرگترین اشتباه پیش بینی است و شانس انتخاب مجدد ترامپ بیش از ٥٠ درصد است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، در لایو اینستاگرام گفت: امکانات طبیعی و جغرافیایی ما خوب است. برخی تصور می کنند ایران زیاد از حد توانمندی و شرایط ویژه ای دارد و نمی خواهند، ما به قدرت برسیم؛ البته ما هم اشتباهاتی داشتیم. فشارها به دلیل این است که روی پای خود ایستاده ایم.

وی افزود: من سیاستمدار نیستم و کارگزار دیپلماتیک هستم و درس می دهم. تلاش کردیم در دولت دهم و یازدهم با دنیا تعامل کنیم، هرچند مخالفانی در داخل و خارج داشتیم. دعواهای داخلی باعث شده نتوانیم به اهداف خود خیلی برسیم. امریکا و اسرائیل می خواستند ایران تهدید بین المللی باشد. برخی فکر می کنند من أهدافم را عوض کردم اما در روز رأی اعتماد خود گفتم، ما باید امنیت سازی را از  روی ایران برداریم. کشوری که در حال برآمدن و شدن است با موانع روبرو است و ایران همین وضعیت را دارد.

وزیر خارجه اظهار کرد: وقتی دکترا می گیریم هیچ چیز یاد نگیریم یک چیز یاد می گیریم، آن هم این است که در هر چیز، اظهارنظر نکنیم. برخی تخصص ندارند و به من می گویند چه کار کن، منم تصمیم گرفتم نظر ندهم نه اشپز خوبی هستم و نه اقتصاد دان خوب. اگر  نظر بخواهند به عنوان شهروند نظر می دهم و در شورای عالی امنیت ملی دیدگاه خود را می گویم، هر چند دیدگاه من تخصصی نیست و مسئولان ذیربط باید تصمیم گیری کنند. من در حوزه تخصصی خودم می توانم صحبت کنم و دوست ندارم در حوزه های دیگر دخالت نکنم.

وزیر امور خارجه بیان کرد: وزارت خارجه خیلی امکانات کمی دارد و حقوق همکاران من کم است. ما آمده ایم تا باری از دوش مردم برداریم و به مردم خدمت کنیم. همکاران من در دولت در شرایط نامناسب هر چه در توان داشتند، انجام دادند. بسیاری از روستاها الان آب و برق دارند و جایی در کشور نیست که اینترنت نباشد. مشکل اینترنت از محل کار من بود و اگر به خودم زحمت می دادم و بیرون می امدم، مشکل حل می شد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر مردم بخواهند جای خود را عوض می کنید، گفت : اره می توانم جای خود را عوض کنم و اخیرا دانش یاری خود را گرفتم. من به خاطر مردم حاضرم قربانی و فدای مردم شوم. اگر قرار است به مردم خدمت کنم دوست دارم همین کار را انجام دهم. درس دادن و حرف زدن و دیپلماسی را خوب بلدم.  ما قرار بود راجب سیاست خارجی صحبت کنیم و با صداقت می گویم، خود را لایق چنین مسئولیتی در ١٤٠٠ نمی دانم. همیشه به دانشجویان خود می گویم ما دو وظیفه داریم یک تحلیل است و باید بدون خودسانسوری، نظر خود را بگوییم. همچنین وظیفه بعدی ما اجرا است و شما باید سیاست کشور را اجرایی کنید. من وظیفه دارم هر چه به عقلم رسید با رهبری صادقانه مطرح کنم. الان از جلسه شورای عالی امنیت آمده ام و نظرم را انجا هم صریح مطرح کردم.

وی تاکید کرد: همه دنیا غرب نیست و همه چیز در غرب تصمیم گرفته نمی شود و دنیا در حال تغییر است. شرایط بین المللی ویژه است و امریکایی ها نگران از دست دادن، مزیت های خود هستند. یکی از موانعی که امریکایی ها در راه خود می بینند چین و ایران است. ایران بدنبال دشمنی و درگیری با کسی نیست. ایران همیشه راه تعامل را انتخاب کرده اما گاهی طرف مقابل تعامل خوبی ندارد، مثل امریکا و این شرایط را انها انتخاب کرده اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: مقالات و سخنرانی بولتون را ببینید که رسما می گفت ایران بعد از برجام دوام نمی اورد. به ترامپ راهنمایی های غلط دادند و مقاومت با خون شهادت سردار سلیمانی، قوی تَر شد. هفته ای یک بار با سردار سلیمانی در حیاط وزارت خارجه دیدار می کردم. اقدام اشتباه ترامپ شهادت سردار سلیمانی بود و هر روز اشتباهات او بیشتر می شود.

وی در بیان خاطراتی نگفته از سردار سلیمانی یادآور شد: من با سردار سلیمانی خاطرات زیادی دارم؛ هم از عقل و هم شجاعت ایشان و هم اینکه واقعاً حاضر بود، فکر کند. من از زمانی که درباره افغانستان در اجلاس بن مذاکره می‌کردم با سردار ارتباط داشتم تا زمانی که در دوره اول قبل از اشغال عراق، مسئولیت پیگیری وضعیت عراق را داشتم. واقعاً آدم عاقلی بود و گرفتار شعار نبود. 

وی تاکید کرد: من ضد هیچ جا نیستم؛ من طرفدار منافع ملی هستم. من ضد اروپا و امریکا نیستم. شما در هیچ مذاکره ای نمی توانید اعتماد داشته باشید. ما باید همواره منافع ملی ایران را دنبال کنیم.

وی درباره روابط خود با رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: روزی در سال 1381 دعوت شدم که به دفتر آقا برسم. خدمت ایشان رفتم و ایشان گفتند که آقای دکتر خرازی شما را به عنوان سفیر سازمان ملل معرفی کرده و من هم موافق بودم اما می‌خواهم با تو مقداری صحبت کنم. ایشان گفتند در یک موضوع به‌خصوصی نظرت و مشخص است و می‌دانی که نظر من هم با این نظر متفاوت است. 

ظریف افزود: گفتم بله می‌دانم اما من فکر می‌کنم به عنوان کارشناس، وظیفه‌ام آن است که نظر خود را بگویم ولی در نهایت شما مسئول تعیین سیاست خارجی هستید و حرف شما اجرا می‌شود ولی معتقدم وظیفه‌ام است و اگر این کارها را نکنم، انگار کم‌فروشی کرده‌ام. ایشان آن موقع به من فرمودند و بعد از آن هم چندین بار برای من ثابت کردند. ایشان گفتند اگر مطمئنی نظرت ۱۸۰ درجه مخالف نظر من هست، وظیفه‌ات است که نظرت را بگویی.

وی با تاکید بر اینکه در مشاورت شما نمی‌توانید مقلد باشید، تصریح کرد: ایرادی که ما در کشور داریم این است که برعکس عمل می‌کنیم. در مشورت مقلد هستیم یعنی حرفی را می‌زنیم که رئیس‌مان دوست دارد بشنود اما در عمل مجتهدیم یعنی رئیس‌مان تصمیمی را می‌گیرد اما بعد خودمان کار دیگری را انجام می‌دهیم. این سیاست سیاست غلطی است. می‌گویند بگو چشم اما کار خودت را انجام بده. اتفاقا نگو چشم ولی برو کاری که قرار است انجام دهی را انجام بده. 

ظریف در بخش دیگری از صحبت های خود، در مورد ادعای ایرانی بودن موشک‌هایی که در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو مورد استفاده قرار گرفت، اظهار کرد: این صحبت‌ها، بی‌پایه و اساس است و متاسفانه دبیرخانه سازمان ملل هم نشان داد از تهدیدهای آمریکا تاثیر می‌پذیرد. منطقه شرایط ویژه و وخیمی دارد، عاقلانه آن است که کشورهای منطقه به جای آنکه زندانی گذشته باشند، درباره آینده با یکدیگر گفت‌وگو کنند. سال اولی که وزیر شده بودم، به سعود الفصیل وزیر خارجه مرحوم سعودی گفتم آیا می‌خواهید درباره گذشته با یکدیگر درددل کنیم. آیا شما می‌خواهید از ما گلایه کنید. خیال‌تان راحت باشد چراکه ما گلایه‌های بیشتری از شما داریم اما می‌توانیم درباره آینده صحبت کنیم. درباره آینده خیلی حرف داریم که به یکدیگر بگوییم.

ظریف اظهار کرد: سازمان ملل ترسید و با علاقه به امریکا گزارش داد.

وزیر امور خارجه با اشاره به پیروزی ترامپ در انتخابات بیان کرد: بزرگترین اشتباه پیش بینی است و شانس انتخاب مجدد ترامپ بیش از ٥٠ درصد است. ترامپ پایه ٣٥ درصدى دارد و هنوز آن پایه تکان نخورده است. به عنوان تحلیل گر می گویم شانس انتخاب مجدد ترامپ وجود دارد.

وی درباره احتمال ارسال پرونده ایران به شورای امنیت از طریق شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما اعلام کردیم اگر این اقدامات را بخواهند انجام دهند، جمهوری اسلامی ایران انتخاب‌های زیادی دارد که برجام و ان‌پی‌تی جزو این انتخاب‌ها هستند. ما براساس آخرین وضعیت خودمان و منافع ملی تصمیم می‌گیریم و حتما تصمیم عاقلانه، عزتمندانه و مقتدرانه‌ای خواهیم گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز