تحلیلگر مسائل اروپا:

اروپایی‌ها ثابت کردند کاسبکارانه برخورد می‌کنند و هیچ‌گاه با ایران صادقانه برخورد نکردند/ اقدام اروپایی‎ها در شورای حکام، پیغام خوبی برای حفظ برجام نبود

۱۳۹۹/۰۴/۰۳ - ۲۳:۳۳:۱۲
کد خبر: ۱۰۱۸۸۳۱
اروپایی‌ها ثابت کردند کاسبکارانه برخورد می‌کنند و هیچ‌گاه با ایران صادقانه برخورد نکردند/ اقدام اروپایی‎ها در شورای حکام، پیغام خوبی برای حفظ برجام نبود
تحلیلگر مسائل اروپا گفت: اروپایی‌ها همیشه ثابت کردند کاسب‌کارانه برخورد می‌کنند و هیچگاه صادقانه بر سر مسئله برجام با ایران، برخورد نکردند.

«علی‌اکبر فرازی»، تحلیلگر مسائل اروپا و دیپلمات بازنشسته وزارت امور خارجه، درباره سیاست اروپایی‌ها در قبال ایران با اشاره به قطعنامه شورای حکام به خبرنگار سیاسی برنا گفت: همان طور که در قبلا هم به کرات اشاره کرده بودم نباید از  اتحادیه اروپا برای برداشتن گام‌های مستقلانه و خارج از چارچوب منافع تعریف شده خودش توقع داشت. متاسفانه مجددا هم این قضیه با قطعنامه ‌ای که سه کشور تهیه کردند و به تصویب رساندند به اثبات رسید و آن هم این بود که اروپا این توان را ندارد که بین ایران و آمریکا، آمریکا را نادیده بگیرد.

او افزود: اروپا به ویژه کشورهایی چون آلمان، انگلیس و فرانسه بر اساس منافع ملی خودشان طبیعتا سعی می‌کنند آمریکا‌یی‌ها را نادیده نگیرند. حال بحث این است که چه اتفاقی افتاده که اروپایی‌ها در این شرایط این کار را انجام دادند؟ باید بگوئیم اولا اروپایی‌ها نگران شدند از اینکه ایران ممکن است تصمیمات رادیکالی در ارتباط با برجام بگیرد و اقدامات تندی را انجام دهد که آنها را مجبور به موضع‌گیری جدیدی کند.

دیپلمات بازنشسته کشورمان اشاره کرد: این در حالی است که ایران بارها تأکید کرده بود که قدم‌هایی که برای کاهش تعهدات خود برمی‌دارد، قابل بازگشت است. از این رو اگر اروپایی‌ها اقدام مثبت و عملی انجام می‌دادند قطعا راه باز بود برای اینکه ایران هم بتواند اقدامات خودش را متناسب با اقدامات کشورهای عضو اتحادیه اروپا تنظیم کند اما اتحادیه اروپا، هیچ اقدام عملی نکرد و کماکان با آمریکایی‌ها برای نادیده‌ گرفتن برجام همراهی کرد.

علی‌اکبر فرازی ادامه داد: از این رو طبیعی بود که ایران هم به کاهش تعهدات خودش ادامه می‌داد و این باعث شد که اروپایی‌ها فکر کنند با این کارشان می‌توانند ایران را از تصمیماتی که گرفته، منصرف کنند. متأسفانه این، پیغام خوبی برای صلح جهانی و حفظ برجام نیست، هرچند که اروپایی‌ها بعدها با گفتن اینکه به برجام متعهد هستند و باید تلاش کنند برجام را نگه دارند، سعی کردند از ترفیع این اقدام‌شان کم کنند اما واقعیت این است که این اقدام اروپایی‌ها، پیغام خوبی برای حفظ برجام نبود.

او در پایان عنوان کرد: یک نظر دیگری هم که وجود دارد این است که برخی از تحلیل‌گران فکر می‌کنند در این شرایط، اتحادیه اروپا خواسته به ترامپ کمک کند تا وی را از انزوا و مشکلات ناشی از مشکلات داخلی خارج کند چراکه فشار بسیاری بر ترامپ حاکم است. البته نمی‌دانم تا چه حد این تحلیل، واقع‌بینانه است اما اروپایی‌ها همیشه ثابت کردند کاسب‌کارانه برخورد می‌کنند و هیچگاه صادقانه بر سر مسئله برجام با ایران برخورد نکردند. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز