سوال از رییس جمهور چیست و چگونه ممکن است؟

۱۳۹۹/۰۴/۱۶ - ۱۲:۴۰:۲۳
کد خبر: ۱۰۲۵۳۷۱
سوال از رییس جمهور چیست و چگونه ممکن است؟
بر اساس اصل ۸۸ قانون اساسی در صورتی که حداقل یک چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره وظایف رئیس جمهور سوال کنند باید سوال یا سوالات خود را به طور صریح و روشن و مختصر همگی امضا و به رئیس مجلس تسلیم کنند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به موجب طرح اصلاح مواد ۱۹۶ و ۱۹۷ آیین‌نامه داخلی مجلس که در اردیبهشت ماه سال ۹۱ به تصویب رسید،‌ بر اساس اصل ۸۸ قانون اساسی در صورتی که حداقل یک چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره وظایف رئیس جمهور سوال کنند باید سوال یا سوالات خود را به طور صریح و روشن و مختصر همگی امضا و به رئیس مجلس تسلیم کنند.

رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون‌های تخصصی مربوط ارجاع می‌دهد و هر کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس جمهور به آن کمیسیون و نماینده منتخب سوال کنندگان، تشکیل جلسه دهد.

در این جلسه نماینده رئیس جمهور، پاسخ مقتضی را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد کرد تا به نمایندگان سوال کننده گزارش شود.

پس از یک هفته چنان چه هنوز حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس از سوال خود منصرف نشده باشند رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سوال یا سوالات آنان را قرائت و فوراً برای رئیس جمهور ارسال کند.این سوال یا سوالات ظرف ۴۸ ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار می‌گیرد.همچنین بر اساس تبصره (۱)، تعداد سوالات نباید از پنج سوال بیشتر شود.

طبق  تبصره (۲)، پس از ارسال سوال یا سوالات برای رئیس جمهور، امکان کاهش یا افزایش امضاها وجود ندارد.

بر اساس ماده ۱۹۷ این آیین نامه رئیس جمهور موظف است ظرف یک ماه از تاریخ دریافت سوال یا سوالات در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سوال یا سوالات مطروحه نمایندگان پاسخ گوید، مگر با عذر موجه و با تشخیص مجلس شورای اسلامی.

البته ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد مدت طرح سوال یا سوالات از طرف نماینده منتخب سوال کنندگان حداکثر ۳۰ دقیقه و مدت پاسخ رئیس جمهور حداکثر یک ساعت است که طرفین می‌توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم کنند.

در این صورت همه سوالات و پاسخ‌ها در بخش اول وقت هر یک از دو طرفین بیان می‌شود و در بخش دوم ابهامات سوال کنندگان و پاسخ‌های رئیس جمهور مطرح می‌شود.

بر اساس تبصره (۱) این ماده هم پس از این مرحله، درباره پاسخ رئیس جمهور به هر یک از سوالات از نظر قانع کننده بودن یا نبودن به صورت جداگانه رای‌گیری می‌شود؛ چنان چه نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس جمهور به سوالی قانع نشده باشند و جواب رئیس جمهور ناقض قانون یا استنکاف از اجرای قانون باشد، آن سوال به قوه قضائیه ارسال می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز