حزب الله لبنان پاسخ مناسب به آمریکا را خواستار شد

۱۳۹۹/۰۴/۲۳ - ۲۲:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۸۹۰۱
حزب الله لبنان پاسخ مناسب به آمریکا را خواستار شد
اعضای فراکسیون «وفاداری به مقاومت» (حزب الله) در پارلمان لبنان امروز (دوشنبه) با ارسال نامه‌ای به «ناصیف حتی» وزیر خارجه این کشور به طور رسمی اعتراض خود را علیه سخنان مداخله‌جویانه سفیر آمریکا در بیروت، اعلام کردند و خواستار پاسخ مناسب وزارت خارجه به وی شدند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، اعضای این فراکسیون در نامه خود به وزیر خارجه لبنان که نسخه ای از آن در اختیار ایرنا قرار گرفت، خاطرنشان کردند که اقدامات «دورتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت از روز آغاز ماموریت وی، باعث ایجاد نگرانی‌های گسترده شده است زیرا این سفیر با اظهارات و اقدامات خود تمامی عرف‌های دیپلماتیک و توافق‌های بین‌المللی را زیر پا گذاشته و باعث ایجاد تنش در میان گروه بزرگی از ملت لبنان شده است.

نمایندگان پارلمان لبنان افزوند که رفتارهای سفیر آمریکا آنان را واداشت با اعتراض و محکوم کردن آن، از وزیر خارجه لبنان بخواهند بر اساس کنوانسیون «وین» که از دیپلمات‌ها می‌خواهد از دخالت در امور داخلی کشورهای محل ماموریت خود اجتناب کنند، اقدام لازم را در برابر سفیر آمریکا در بیروت اتخاذ کند.

سفیر آمریکا اخیرا در گفت‌وگو با شبکه «الحدث» عربستان با «تروریستی» خواندن حزب‌الله از حضور وزیران حزب‌الله در دولت لبنان ابراز نگرانی کرده و مدعی شده بود که این جنبش باعث ایجاد بحران‌های اقتصادی در لبنان است،

اعضای فراکسیون «وفاداری به مقاومت» با اشاره به اظهارات مداخله جویانه شیا، تاکید کردند که حزب‌الله جنبشی ملی برای مقاومت است و سفیر آمریکا به دروغ آن را باعث وضع نابسامان اقتصادی و در تلاش برای کنترل دولت لبنان معرفی می‌کند.

این نمایندگان افزودند، تنها گناه حزب‌الله این است که به عنوان گروهی مقاوم و شریف اراضی اشغالی لبنان را از چنگ اسرائیل آزاد کرد و با سیاست‌های ظالمانه آمریکا مخالفت می‌کند.

اعضای فراکسیون وفاداری به مقاومت هدف سفیر آمریکا در بیروت را ایجاد فتنه و مقابل هم قرار دادن ملت لبنان و ایجاد شکاف میان لبنانی‌ها توصیف کردند.

نمایندگان این فراکسیون در ادامه خطاب به وزیر خارجه لبنان خاطرنشان کردند که چنانچه رفتار مشابه سفیر آمریکا در لبنان در هر کشور دیگری رخ می‌داد، آن کشور با اتخاذ اقدامی سریع که کمترین آن فراخواندن سفیر و اعتراض شدیداللحن بود، نسبت به آن واکنش نشان می‌داد.

این نمایندگان افزودند که ما انتظار داشتیم بعد از اقدامات سفیر آمریکا و اهانت او به ملت و دولت لبنان، شاهد اعتراض رسمی و شدیداللحنی علیه وی می‌بودیم.

اعضای فراکسیون وفاداری به مقاومت در فراز پایانی نامه خود به وزیر خارجه لبنان تاکید کردند که این فراکسیون اقدامات مداخله‌جویانه سفیر آمریکا را محکوم می‌کند و از آنجاییکه دولت حاکمیت و ملت کرامت دارد نباید نسبت به این موضوع کم توجهی شود زیرا این اقدامات آمریکا، ایجاد شکاف بین صفوف لبنانی‌ها را هدف قرار داده است.

این نمایندگان افزودند هنگامی که سفیر آمریکا بر ادامه اقدامات خلاف قانون خود اصرار دارد، دستگاه دیپلماسی لبنان هم باید برای حفظ کرامت دولت، پاسخ مناسبی را بر اساس توافقنامه‌های بین‌المللی به این اقدام بدهد وگرنه این پیام به تمام دنیا می‌رسد که می‌توانند مانند سفیر آمریکا، وقیحانه در امور داخلی لبنان دخالت کنند.

اعضای این فراکسیون در پایان از وزیر خارجه لبنان خواستند با تفهیم سفیر آمریکا، اعتراض شدید همه لبنانی‌ها را علیه اظهارات و اقدامات خلاف عرف دیپلماتیک را به اطلاع وی برساند و با اتخاذ اقدامات مناسب سفیر آمریکا را ملزم به اجرای قانون کند.

«محمد رعد» رییس فراکسیون وفاداری به مقاومت با اشاره به نشست امروز با وزیر خارجه لبنان، اعلام کرد که ما در مقابل دخالت در امور داخلی خود اعتراض کردیم و خواسته ما از وزیر خارجه اتخاذ تصمیم مناسب در این باره است.

وی با بیان اینکه اقدام اعتراضی امروز اعضای فراکسیون وفاداری به مقاومت برای آن است که دیگر دخالتی در امور لبنان رخ ندهد، افزود، سفیر آمریکا باید از دخالت در امور داخلی ما دست بکشد و بر اساس عرف دیپلماتیک رفتار کند.

دورتی شیا سفیر آمریکا در بیروت چندی قبل در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سعودی الحدث مدعی شد که «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان ثبات این کشور را تهدید می‌کند و حزب‌الله مانع حل بحران اقتصادی در این کشور است.

شیا گفته بود که واشنگتن از دولتی که در آن حزب الله حضور نداشته باشد، حمایت می کند.

وی همچنین تهدید کرده که تحریم‌های آمریکا ممکن است شامل طوائف و جریانات لبنانی همپیمان و حامی حزب‌الله نیز بشود.

در پی اظهارات شیا، «مازح قاضی» شهر صور در جنوب لبنان روز شنبه با صدور حکمی سفیر آمریکا را از هرگونه اظهارنظر رسانه‌ای در لبنان منع کرد.

وی در این حکم همچنین تمامی رسانه‌های لبنانی را از گفت‌وگو با سفیر آمریکا در این خصوص منع کرد.

اظهارات سفیر آمریکا با واکنش شدید گروه‌های مختلف سیاسی در لبنان همراه بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز