عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی:

آمریکا منافع خود را در ناامنی منطقه تعریف می‌کند/ منتظر روشن شدن ابعاد تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای ایرانی هستیم

۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۲:۲۲:۰۲
کد خبر: ۱۰۳۴۴۶۴
آمریکا منافع خود را در ناامنی منطقه تعریف می‌کند/ منتظر روشن شدن ابعاد تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای ایرانی هستیم
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در رابطه با ورود این کمیسیون به حادثه تهدید هواپیمای مسافربری ایرانی توسط جت‌های جنگنده آمریکایی در حریم هوایی سوریه گفت: به عنوان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به این قضیه، ورود می کنیم.

«شهریار حیدری»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در رابطه با ورود این کمیسیون به حادثه تهدید هواپیمای مسافربری ایرانی توسط جت‌های جنگنده آمریکایی در حریم هوایی سوریه به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: کمیسیون امنیت ملی در هر موضوعی که مربوط به بحث منافع ملی و کشور باشد حتما عکس‌العمل نشان می دهد. این اتفاق هم یکی از موضوعاتی است که این کمیسیون ورود می کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: فعلا منتظر روشن شدن ابعاد این اتفاق هستیم. این قبیل اتفاقات گاهی ناشی از خطای خلبانی است و گاهی هم تعمدی است که اگر تعمد باشد قاعدتا سیستم‌های فنی، متوجه این موضوع هستند. در هر صورت ناوبرهای هواپیمایی تشخیص می دهند که خطای خلبان و یا هواپیما بوده و یا از روی عمد این اقدام را انجام داده‌اند.

حیدری ضمن تاکید بر روشن شدن ابعاد تهدید هواپیمای مسافربری ایرانی توسط جنگنده‌های آمریکایی تصریح کرد: کمیسیون امنیت ملی دو هفته آینده یعنی بعد از شروع به کار کمیسیون‌ها به این قضیه واکنش نشان می دهد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ارزیابی حضور آمریکا در منطقه اظهار کرد: آمریکا همواره نگران قدرت جمهوری اسلامی ایران بوده و هست. در حال حاضر جمهوری اسلامی نقش بسیار مهمی در ایجاد امنیت در سوریه دارد و در این کشور نظم و امنیت برقرار شده است که این برای آمریکا، نگران کننده است.

حیدری ادامه داد: ایالات متحده نه تنها نتوانست نظم و امنیت در افغانستان و سوریه برقرار کند بلکه ثابت شده که هر زمان آمریکا از چرخه ایجاد امنیت این کشورها خارج شده، در آن کشورها امنیت ایجاد شده است. در حقیقت آمریکا به دنبال ایجاد امنیت واقعی نبوده و امنیت و منافع را خودش در ناامنی منطقه تعریف می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی برخورد با هواپیمای مسافربری را نشانه ضعف آمریکا دانست و خاطرنشان کرد: در قواعد بین‌المللی هواپیمای جنگی نمی‌تواند هیچ گونه تعرضی به هواپیمای مسافربری داشته باشد مگر اینکه تابع قاعده بین‌المللی ویژه و یک شرایط خاص قرار گیرد. فقط آمریکاست که در طول سال‌های گذشته هم با شلیک به هواپیمای مسافری و هم با تعرض هوایی این قواعد بین‌المللی را نقض کرده است. بنابراین این اقدام آمریکا یک محکومیت جهانی در پی خواهد شد.

حیدری در ادامه اظهار کرد: اصل موضوع این است که چون آمریکا با هدف ایجاد امنیت به سوریه، عراق و افغانستان ورود پیدا کرد، در هر سه کشور با شکست مواجه شد و به عبارتی تئوری امنیتی امریکا شکست خود لذا در حال حاضر، نگران این است که به عنوان یک قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی هنوز نتوانسته به اهداف خود برسد. البته استراتژی ثابت آمریکا در منطقه ایجاد ناامنی است به این معنی که منافع خود را در ناامنی تعریف کرده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در توضیح اقدامات هنجارشکنانه ایالات متحده در نظام بین‌الملل خاطرنشان کرد: نقض حریم هوایی سوریه توسط آمریکا از قاعده بین‌المللی تبعیت نمی‌کند و مهمتر اینکه برخورد با یک هواپیمای مسافربری است که هیچ‌گونه قدرت دفاع ندارد، هیچ‌گونه توجیهی ندارد.

حیدری در پایان یاداور شد: بنابراین به عنوان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به این قضیه ورود پیدا خواهیم کرد اگر چنانچه ثابت شود، حرکت ایضایی و تعمدی بود حتما جمهوری اسلامی در قبال تحرکات آمریکا صاحب تئوری است و اقدام مقابله به مثل انجام خواهد داد اما قبل از آن باید، ابعاد این اتفاق مشخص شود. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز