معاون حقوقی رئیس‌جمهور در دولت یازدهم:

دولت آمریکا باید از ایران عذرخواهی کند/ همه خسارت‌های هواپیمای ایرانی و خسارت‌هایِ مادی و معنوی آن باید پرداخت شود

۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۰۵:۴۸:۱۳
کد خبر: ۱۰۳۴۴۶۹
دولت آمریکا باید از ایران عذرخواهی کند/ همه خسارت‌های هواپیمای ایرانی و خسارت‌هایِ مادی و معنوی آن باید پرداخت شود
معاون حقوقی رئیس‌جمهور در دولت یازدهم گفت: دولت آمریکا باید از ایران به دلیل مزاحمتی که برای هواپیمای ایرانی و سرنشینان غیرنظامیِ آن ایجاد کردند، عذرخواهی کند.

«الهام امین‌زاده»، معاون پیشین حقوقی رئیس‌جمهور، درباره تهدیدِ هواپیمای مسافربری ایران از سوی جنگنده‌های آمریکایی به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: مسئله ورود هواپیماهای نظامی به کریدورِ هواپیمای غیرنظامی که مشخصا برای امنیت پرواز هواپیما و جان مسافران انجام ‌می‌شود، اساسا غیر قانونی است و سازمان هواپیمایی بین‌المللی کشوری هم، بحث امنیت مسافران را در حین پرواز هواپیما برعهده دارد. در واقع باید امنیت جان مسافران تأمین شود. 

او افزود: اینکه هواپیماهای نظامی به این کریدورها وارد شدند و اقدامات خصمانه و خطرناکی نیز نسبت به هواپیمای غیرنظامی و سرنشینان آن انجام دادند به خودیِ خود یک تخلف بزرگِ بین‌المللی است. کشور و دولتی که آن هواپیماها متعلق به نیروی هوایی ارتش آن هستند، باید پاسخگو باشند. 

امین‌زاده ادامه داد: نخست اینکه همه خسارت‌های هواپیمای ایرانی و خسارت‌هایِ مادی و معنوی که در طول عملیات علیه مسافران صورت گرفته است، آن دولت باید بپردازد. دوم اینکه تضمینِ کتبی و شفاهی بدهند که هیچ‌گاه در مسیرِ کریدور هوایی در جهان، نباید تهدیدی را علیه هواپیماها و حتی مسافران ایرانی که در یک هواپیما حضور دارند، انجام دهند. 

این  استاد دانشگاه تصریح کرد: سوم اینکه خاطیان و فرماندهانی که دستور چنین اقدامی را صادر کردند در آمریکا مورد مجازات قرار گیرند. چهارم اینکه دولت آمریکا باید از ایران به دلیل مزاحمتی که برای هواپیمای ایرانی و سرنشینان غیرنظامیِ آن ایجاد کردند، عذرخواهی کند. 

امین‌زاده در پایان گفت: مطالبه ایران، این موارد است و امیدواریم دستگاه دیپلماسی و وزارت امور خارجه با جدیت، همه این مطالبات را پیگیری کنند. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز