سفیر اسبق ایران در انگلستان:

اسرائیل می‌خواهد با استفاده از ترامپ جنگی را در ایران راه بیندازد/ اسرائیل تحریک کرد آمریکا اقدام کرد/ ترامپ ممکن است دست به حرکتی بزند

۱۳۹۹/۰۵/۰۴ - ۲۳:۴۰:۴۰
کد خبر: ۱۰۳۴۵۰۹
اسرائیل می‌خواهد با استفاده از ترامپ جنگی را در ایران راه بیندازد/ اسرائیل تحریک کرد آمریکا اقدام کرد/ ترامپ ممکن است دست به حرکتی بزند
سفیر اسبق ایران در انگلستان می‌گوید: اسرائیل به شدت احساس ترس می‌کند و به دنبال این است که تا فرصت روی کار بودن ترامپ از دست نرفته جنگی را علیه ایران به راه بیندازد برای اینکه فکر می‌کند ایران در ضعیف‌ترین موقعیت قرار دارد. تحریکات از ناحیه اسرائیل و توسط پمپئو اتفاق می‌افتد.

«سیدجلال ساداتیان»، سفیر اسبق ایران در انگلستان، درباره محاصره شدن هواپیمای مسافربری ایرانی توسط دو جت جنگنده آمریکایی به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: چند موضوع پیش آمد که به نظر می‌رسد اسرائیل بیشتر تحریک‌کننده این عمل بوده ولو اینکه آمریکایی‌ها اقدام به این کار کرده‌اند.

ساداتیان به موضوع انتخابات در آمریکا اشاره کرد و گفت: موضوع اول این است که ترامپ دارد موقعیتش را در انتخابات از دست می‌دهد، بر حسب نظرسنجی‌هایی که اتفاق افتاده، او موقعیتش را با فاصله قابل توجهی نسبت به جو بایدن دنبال می‌کند. در نتیجه بسیاری بر آنند که ترامپ ممکن است دست به حرکتی بزند که موقعیت را اضطراری نشان دهد و انتخابات را در زمان خودش برگزار نکند یا احتمالا بخواهد، خودش را قهرمان ملی نشان دهد و وارد یک جنگ با ایران شود.

او افزود: موضوع دوم مربوط به سفر الکاظمی به تهران است. در دیدار او با رهبری، ایشان بر انتقام گرفتن از اقدام تروریستی آمریکا در رابطه با ترور شهید سلیمانی تاکید کردند و همچنین اخراج نیروهای آمریکایی از عراق حسب مصوبه پارلمان این کشور را یادآور شدند. 

سفیر اسبق ایران در انگلستان خاطرنشان کرد: اگر حادثه‌ای اتفاق می‌افتاد یک حرکت تروریستی دیگر توسط امریکا به وقوع می‌پیوست. 

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل عنوان کرد: ایران می‌تواند در ایکائو (سازمان هواپیمایی جهانی) شکایت کند، همچنین می‌تواند در دادگاه لاهه اعتراض و شکایت خود را منعکس کند، ضمن اینکه این شکایت باید در شورای امنیت هم منعکس شود. محافل مختلف باید در جریان این امر قرار بگیرند هر چند امریکا ممکن است در خیلی از محافل بین‌المللی نفوذ داشته باشد و اجازه ندهد، صحبت‌های ایران شنیده شود.

ساداتیان با بیان اینکه این اقدام یک حرکت خودمحورانه و جنایت‌آمیز بود، بیان کرد: اگر هواپیما سقوط می‌کرد یک فاجعه‌ی انسانی بزرگ رخ می‌داد.  امریکا حق ندارد امنیت هوایی پروازهای بین‌المللی را به خطر بیندازد، این امر مخل مبانی صلح است‌. ورود به فضای هوایی، دریایی و سرزمینی یک کشور دیگر ممنوع است. حضور آمریکایی‌ها در عراق و استفاده از فضای هوایی عراق نیز خلاف قوانین بین‌المللی است. آمریکا با قلدری فکر می‌کند که از این طریق می‌تواند، عمل ایذایی انجام دهد و یک هشداری را به ایران بدهد. 

او با بیان اینکه این هشدارها می‌تواند منجر به جنگ شود، گفت: ایران به دنبال جنگ نیست، ترامپ هم در وضعیتی بود که از ورود به جنگ به خاطر انتخابات امتناع می‌کرد. پمپئو در هماهنگی با اسرائیل به دنبال شرایطی است که جنگی اتفاق بیفتد. اسرائیل به شدت احساس ترس می‌کند و به دنبال این است که تا فرصت روی کار بودن ترامپ از دست نرفته جنگی را علیه ایران به راه بیندازد برای اینکه فکر می‌کند، ایران در ضعیف‌ترین موقعیت قرار دارد. تحریکات از ناحیه اسرائیل و توسط پمپئو اتفاق می‌افتد. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز