یک کارشناس مسائل بین‌الملل:

اجماع بین‌المللی علیه ایران شکست/ یکی از فواید برجام درس‌های این توافق است

۱۳۹۹/۰۵/۱۲ - ۲۳:۲۶:۳۷
کد خبر: ۱۰۳۷۹۴۵
اجماع بین‌المللی علیه ایران  شکست/ یکی از فواید برجام درس‌های این توافق است
یک کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید: یکی از فواید برجام درس‌های این توافق است؛ اگر بخواهیم دستکم در بعد بین‌المللی درباره این موضوع صحبت کنیم و وارد مسائل سیاست داخلی نشویم، واقعیت این است که برجام برای کشوری مثل ایران درس‌های فراوانی داشت.

«شعیب بهمن»، کارشناس مسائل بین‌الملل، درباره اظهارنظرهای برخی مبنی بر رد کامل توافق برجام به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: نمی‌توان گفت برجام بدون حٌسن بوده یا اینکه سراسر عیب و ایراد بوده است. اگر بخواهیم برجام را به شکل منصفانه مورد قضاوت قرار دهیم به هر حال این توافق بین‌المللی در بطن خود دارای حسن‌هایی بوده اگرچه خیلی از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند نشدیم ولی دستکم دو اتفاق مهم افتاد.

او افزود: اتفاق اول این بود که در فضای پسابرجام اجماع بین‌المللی که پیش از برجام علیه ایران وجود داشت، شکسته شد؛ ما در فضای پیشابرجام عملا مشاهده می‌کردیم که تحریم‌ها علیه ایران تحریم‌هایی بود که در شورای امنیت سازمان ملل وضع می‌شد، علاوه بر اینکه پنج قدرت بزرگ جهان به تحریم‌ها رای مثبت می‌دادند سایر کشورها هم ملزم بودند که آن تحریم‌ها را رعایت کنند ولی دستکم در فضای پسابرجام که تا حد زیادی تحت تاثیر سیاست‌های ترامپ بود، حداقل اجماع بین‌المللی علیه ایران تا حد زیادی شکسته شد.

شعیب بهمن با اشاره به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اظهار کرد: طرف ایرانی نشان داد به‌طور واقعی در پی ساخت بمب اتمی نیست بلکه صرفا می‌خواهد یک برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای را پیش ببرد. این شاید اولین بهره برجام بود. دومین بهره برجام در واقع درس‌های این توافق است. اگر بخواهیم دستکم در بعد بین‌المللی درباره این موضوع صحبت کنیم و وارد مسائل سیاست داخلی نشویم، واقعیت این است که برجام برای کشوری مثل ایران درس‌های فراوانی داشت. 

این کارشناس مسائئل بین‌الملل در پایان گفت: گرایش یکجانبه به سمت کشورهای غربی در فضای پسابرجام نتیجه‌ چندان مطلوبی در بر نداشت. کمااینکه دیدیم پیش از آنکه آمریکایی‌ها از برجام خارج شوند، شرکت‌های غربی یکی پس از دیگری از ایران خارج شدند. این مسئله درسی بزرگ برای بخشی بود که تصور می‌کردند بهبود سیاسی روابط با غرب می‌تواند، همه مشکلات به ویژه مشکلات اقتصادی را در داخل حل کند. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز