یک اقتصاددان:

درآمد حاصل از فروش نفت در ۴ ماه گذشته، تحقق پیدا نکرده است/ درآمد مالیاتی ۲۰۴ میلیاردی دولت تامین نمی‌شود/ اقدام موثر دولت در مولدسازی دارایی‌ها

۱۳۹۹/۰۵/۲۰ - ۰۵:۱۰:۳۶
کد خبر: ۱۰۴۱۶۴۵
درآمد حاصل از فروش نفت در ۴ ماه گذشته، تحقق پیدا نکرده است/ درآمد مالیاتی ۲۰۴ میلیاردی دولت تامین نمی‌شود/ اقدام موثر دولت در مولدسازی دارایی‌ها
یک اقتصاددان گفت: اقدام خوبی که دولت به جای درآمد نفت انجام داد این بود که مولدسازی دارایی‌های خود را در برنامه پیش بینی کرده است.

«مهدی پازوکی»، اقتصاددان و مدرسِ دانشگاه، با اشاره به اینکه امسال، ورود ارز به کشور یک دهم سال 91 شده است در حالی که در سال 91، درآمدهای نفتی120 میلیارد بوده اما اکنون این رقم به 12 میلیارد دلار رسیده است، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: منابع درآمدی بودجه سه مورد است. نخست، مالیات، دوم، نفت و در نهایت سومین منبع دارایی‌های مالی است. در حقیقت در حال حاضر، تقریبا درآمد حاصل از فروش نفت طی چهارماه و نیم گذشته تاکنون، تحقق پیدا نکرده است و رقم بسیار ناچیزی است. در مقابل از مخارجِ دولت نه تنها کاسته نشده بلکه افزایش پیدا کرده است. بدین معنا که در بهمن ماه، حقوق کارکنانِ دولت تعدیل شد و پس از سالها قانون مدیریت خدمات کشوری اعمال شد و حدود 40 تا 50 درصد افزوده شد. همچنین 15 درصد نیز براساس بودجه 99 به آن اضافه شد. 

او افزود: مجلس قبلی یعنی مجلس دهم در آخرین روزهای کاری خود، بودجه 484 هزار میلیارد تومانی دولت را به 571 هزار میلیارد تومان تبدیل کرد. در واقع حدود 87 هزار میلیارد تومان، مخارج دولت را افزایش داد البته تا حدودی درآمدهای دولت را افزایش داد اما درآمدهایی که تحقق آن به تعبیری روی هوا است و تحقق پیدا نمی‌کند. به عنوان مثال به دلیل مظلومیت دولت در ایران باید گفت که درآمدهای مالیاتی در لایحه دولت، 175 هزار میلیارد تومان بود در حالی که مجلس آن درآمد را به 204 هزار میلیارد تومان افزایش داد که یقینا تحقق پیدا نخواهد کرد به ویژه اینکه با شیوع بیماری کرونا و کاهش فعالیت‌های اقتصادی، امکان تحقق بالای 200 هزار میلیارد تومان مالیات وجود ندارد. 

این اقتصاددان عنوان کرد: بنده پیشنهادی به مجلس فعلی ارائه کردم مبنی بر اینکه اگر می‌خواهد دولت کسری بودجه نداشته باشد و به انضباط مالی بودجه و انضباط اقتصادی کشور کمک کند بهترین راه این است که به لایحه دولت بازگردد. تقریبا براساس لایحه دولت، درآمد 175 هزار میلیارد تومان مالیات، امکان تحقق دارد.

او تصریح کرد: اقدام خوبی که دولت به جای درآمد نفت انجام داد این بود که مولدسازی دارایی‌های خود را در برنامه پیش بینی کرده است. قرار بود که دولت در سال 99، چیزی حدود 48 هزار میلیارد تومان از فروش نفت درآمد داشته باشد در حالی که این عدد در مدت 4 ماه و نیم گذشته، رقم بسیار ناچیزی است و حتی مخارج شرکت نفت را تامین نمی‌کند. بنابراین دولت مولدسازی دارایی‌های خود را در برنامه پیش بینی کرده است که قرار است از این محل، حدود 49 هزار میلیارد تومان تقریبا برابر درآمدِ نفت تحقق پیدا کند که باعث کسری بودجه نشود. 

پازوکی ادامه داد: این مولدسازیِ دارایی بدین معنا است که دولت دارایی‌های مازاد خود را به فروش می‌رساند. دارایی هایی که دولت دارد اگر مولد شوند مخارجِ دولت کاهش پیدا می‌کند که خوشبختانه این را دولت در لایحه بودجه پیش بینی کرده است.  بنده بر این باورم که اگر سایر قوا کمک کنند که مولدسازی‌های دارایی‌های دولت صورت بگیرد که امکان پذیر نیز است، به کسری بودجه کمک بسیاری خواهد شد. 

او یادآور شد: وزارت اقتصاد در سال 97، یک برآورد کارشناسی انجام داده است چون مسئول اموالِ دولت، وزارت اقتصاد و دارایی است، اموال دولت چیزی در حدود 7 تریلیون تومان است. هر تریلیون هم هزار میلیارد است. در مجموع 7هزار تریلیون تومان است. حال کافی است که نیم درصد این دارایی‌ها، مولدسازی شوند و این اقدام می‌تواند هم به چابک شدنِ دولت کمک کند و هم به نفع اقتصاد ملی است و هم وابستگیِ اقتصاد ایران را به نفت کم خواهد کرد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: همین حالا حقوق معلمان به ویژه آموزش و پرورش به طور متوسط سالانه حدود 60 هزار میلیارد تومان است. ماهی بیش از 5 هزار و 600 میلیارد تومان فقط حقوق معلمین است که با مخارج دیگر، چیزی حدودا 60 هزار میلیارد تومان است. بالغ بر 90 هزار میلیارد تومان، حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری است. چون صندوق‌ها اکثرا ورشکسته هستند و دولت باید پول بدهد یعنی اگر یک ماه دولت پول ندهد حقوق بازنشستگان را نمی‌توان پرداخت کرد. از سوی دیگر حقوق کارکنان دولت است فرض کنید نیروهای مسلح و مرزداران و پلیس و پرستاران بیمارستانها نیز هستند که باید حقوق اینها نیز پرداخت شود. همه اینها بودجه جاری دولت هستند. بودجه جاری دوات چیزی حدودا 384هزار میلیارد تومان است. 

او تصریح کرد: در واقع اگر دولت در شرایط تحریم ناجوانمردانه بتواند بودجه را به یک بودجه متعادل برساند و بتواند به جای نفت، از مولدسازی دارایی‌ها و اوراقِ بدهی استفاده کند، اثر ضد تورمی ایجاد خواهد کرد چراکه اگر دولت نداشته باشد می‌تواند، پولِ پرقدرت را به اقتصاد بیاورد چرا که چاپ اسکناس به ضرر توده‌های مردم و فقرا خواهد بود. اقدامی که دولت در این چهار ماه و نیم این کار را نکرده است. امیدوارم تا پایان سال متوسل به چاپ اسکناس نشود چرا که این اقدام اثری منفی بر اقتصاد و تورم دارد. 

این اقتصاددان گفت: بر این باورم در این شرایط کشور، بودجه 68 هزار میلیارد تومان در لایحه دولت به بودجه بالغ بر 80 هزار میلیارد تومانیِ مجلس شده است که باید از پروژه‌های جدید جلوگیری شود. از این رو مجلس باید به دولت کمک کند و هر سه قوه می‌توانند کمک کنند که انضباط مالی در اقتصاد ایران شکل گیرد و از سوی دیگر بانک مرکزی مسئول سیاست پولی است و با در پیش گرفتن سیاست‌های عاقلانه و با استقلال تمام در خدمت حفظ ارزش پولی و مالی باشد، یقینا می‌توانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم و این را نباید فراموش کنیم که کشور به تعامل با جامعه جهانی نیاز دارد چرا که به نفع اقتصاد ایران است و به ضرر دشمنانمان است، چرا که آنها تمایل دارند که ایران در جهان ایزوله و تنها شود.2/5

نظر شما