سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

آمریکا حق فعال کردن مکانیسم ماشه را ندارد/ فعال سازی مکانیزم ماشه پاسخ جدی ایران را در پی دارد

۱۳۹۹/۰۵/۲۷ - ۰۵:۴۵:۰۲
کد خبر: ۱۰۴۴۹۴۵
آمریکا حق فعال کردن مکانیسم ماشه را ندارد/ فعال سازی مکانیزم ماشه پاسخ جدی ایران را در پی دارد
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مشروعیت حقوقی برای امریکا و هر کشور دیگری که بخواهد مکانیزم ماشه را فعال کند قائل نیستیم.

«ابوالفضل عمویی»، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با شکست آمریکا در شورای امنیت گفت:  آمریکا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل افتضاح و آبرو ریزی سیاسی بزرگی را رقم زد که این نوع شکست در تاریخ دهه های اخیر شورای امنیت سازمان ملل، سابقه نداشته است، آمریکا به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت پیش نویس قراردادی را آورد و حداکثر یک کشور را با خود همراه کرد. فعال کردن مکانیزم ماشه اولا مشروعیت حقوقی ندارد، نکته دوم اینکه نتیجه سیاسی برای امریکا همراه ندارد.

او در رابطه با اینکه چرا مشروعیت سیاسی ندارد، گفت: امریکا عضوی از برجام و قطعنامه 2231 نیست و اجازه استفاده از ظرفیت های این ضمیمه را ندارد، امریکا نه فقط از برجام خارج شده و این را رسما اعلام کرده بلکه مانع قطعنامه 2231 برای کشورهای مختلف نیز شده است. 

عمویی بیان کرد: از دید عمومی، امریکا عضوی از این توافق نیست و حق فعال کردن مکانیزم ماشه را ندارد.  فعال کردن مکانیزم ماشه نیاز به همراهی اعضا دارد، آمریکا برای فعال کردن مکانیزم‌ ماشه باید ادعایی مبنی بر اینکه یک نقض اساسی و فاحش از سمت جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته، داشته باشد. 

او اضافه کرد: جمهوری اسلامی به شهادت 14 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی تعهدات خود را در قالب برجام به صورت کامل انجام داده و این از طریق سازمان بین المللی انرژی اتمی، به اثبات رسیده است. از زمانی که امریکا از برجام خارج و مانع دسترسی ایران به منابع اقتصادی شد، کشورهای اروپایی هم نتوانستند تعهدات خود را در مورد ایران اجرا کنند. جمهوری اسلامی در واکنش به بدعهدی اروپایی ها طی 5 گام در فاصله زمانی یک سال، تعهدات اتمی خود را کاهش داد. مستقیما نقضی از جانب ایران صورت نگرفته است و آمریکا حق ادعای این که نقض اساسی از جانب ایران صورت گرفته که مبتنی بر آن بخواهد، ماده 36 و 37 برجام را فعال کند را ندارد. مشروعیت حقوقی برای امریکا و هر کشور دیگری که بخواهد مکانیزم ماشه را فعال کند قائل نیستیم؛ آمریکا در حال تلاش برای ارائه یک تفسیر خیلی عجیب است. اگر کسی بخواهد مکانیزم ماشه را فعال کنند دیگر چیزی از تعهدات هسته ای نخواهد ماند و جمهوری  اسلامی برنامه هسته ای خود را طبق اهداف و برنامه خود دنبال خواهد کرد و به سطوح قبلی، خواهد رساند. 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در پایان گفت: شاهد هستیم برخی کشورها اعلام کردند  اگر آمریکا بخواهد مکانیزم ماشه را فعال کند همراهی نخواهند کرد این در بیانیه کشورهای مختلف هم آمده است. انگلیس در توضیح رای خودش بیان کرد که با فعال کردن مکانیزم ماشه مخالف است. فعال شدن مکانیزم ماشه نه مشروعیت حقوقی دارد نه از لحاظ سیاسی چشم اندازی دارد و اگر اتفاق هم بیفتد، واکنش جدی و قانونی از سمت جمهوری  اسلامی خواهد داشت. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز