رئیس دفتر رئیس جمهور:

نفت فروخته شده را پیگیری نمی‌کنیم/ حدود ۱۰۰ واکسن کرونا در حال ساخت است

۱۳۹۹/۰۵/۲۹ - ۱۲:۵۸:۲۷
کد خبر: ۱۰۴۶۳۸۲
نفت فروخته شده را پیگیری نمی‌کنیم/ حدود ۱۰۰ واکسن کرونا در حال ساخت است
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت:در مورد اینکه ممکن است نفت ایران هم باشد، ما نفتی که می‌فروشیم و پولش را دریافت می‌کنیم، را دنبال نمی‌کنیم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت، در واکنش به ادعاهای مطرح شده در خصوص توقیف کشتی‌های ایرانی در آب‌‌های بین‌المللی گفت: کشتی متعلق به ایران نیست. نفت در آب‌های بین‌المللی و جاهای مختلف در حال خرید و فروش است. اما در مورد اینکه ممکن است نفت ایران هم باشد، ما نفتی که می‌فروشیم و پولش را دریافت می‌کنیم، را دنبال نمی‌کنیم.

او افزود: لذا آنچه که اعلام شد درست بود، نه کشتی برای ایران بود و نه پرچم ایران بود، عملا این کالایی است که دیگران خریدند.

واعظی در رابطه با موضع ایران در برابر شکل‌گیری کودتا در مالی تصریح کرد: این مساله با اطلاعات بیشتر توسط وزارت امور خارجه در حال بررسی است و عملا بعد از اینکه اطلاعات کامل شد، اعلام موضع می‌شود.

او در خصوص اظهارات حسام‌الدین آشنا مبنی بر اینکه در گزارش واصله به رئیس‌جمهور تعداد کشته‌ها نامعلوم است، اظهار کرد: طبق اطلاع‌رسانی که صورت گرفت و گزارشاتی که به رئیس‌جمهور ارسال شد، همان تعدادی که اعلام کردند درست است، آقای آشنا اگر عدد ندارند یک بحث دیگر است اما آن گزارشی که آن زمان به رئیس‌جمهور رسید و اعلام شد، درست است.

واعظی در واکنش به اینکه ایران، واکنس ضدکرونای روسی را وارد می‌کند؟ خاطرنشان کرد: در حال حاضر  وزارت بهداشت همه واکنس‌هایی که در این زمینه تولید می‌شوند را رصد می‌کند، حدود 100 واکسن در حال ساخت است که از این تعداد حدود 28 مورد از مرحله تست حیوانی عبور کرده است، البته یک نوع نیست و انواع مختلف دارد، ایران قطعا واکسنی که توسط سازمان بهداشت جهانی تایید شود را می‌سازد و برای آینده، خریداری می‌کند اما در مورد واکسنی که روسیه ساخته باید بررسی‌ کنیم که این واکسن را بخریم و یا واکسن‌های دیگری که به مرور عرضه، می‌شوند.

رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور در رابطه با همسان سازی حقوق فرهنگیان ادامه داد: دولت همواره اعتقاد براین دارد و تلاش بسیار زیادی کرده است که برای بازنشستگان و کسانی که حقوق بگیر هستند و میزان حقوق آنها پایین است، به تدریج حقوق آنها افزایش یابد. امروز هم آقای رئیس جمهور در جلسه دولت دستور دادند که شریعتمداری این کار را از امروز آغاز کند، لذا از امروز حکم‌ها زده می‌شود. لذا سیاست کلی دولت این است که حقوق‌بگیران و بازنشستگانی که از حقوق پایین برخوردارند، به تدریج افزایش حقوق داشته باشند.

واعظی در توضیح نقشه راه خاطرنشان کرد: براساس تجربیات گذشته برای یکسال آینده، یک سند بسیار مهمی تدوین شده است که در ستاد اقتصادی دولت بحث شده و ابعاد آن بررسی شده که در آینده نزدیک در دولت مطرح می‌شود؛ امیدواریم آقای رئیس‌جمهور این سند را در هفته دولت اعلام کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور در واکنش به شکایت وزیر امور خارجه آمریکا از ایران به دلیل نقض توافق هسته‌ای افزود: آمریکا از زمانی که از برجام خارج شده است همواره در خصوص اقداماتی که در شورای امنیت انجام داده و اقدامات حقوقی که انجام داده، با شکست مواجه شده است، که آخرین آن هم روز جمعه هفته گذشته بود. براین اساس به یک اقدامی متوسل شده است که هیچ پایه و اساس حقوقی ندارد. او از یک بند قطعنامه 2231 که مبتنی بر برجام است، استفاده می‌کند و می‌گوید به دلیل آنکه در آن زمان، آمریکا  یکی از اعضای برجام بوده و اسم آمریکا آمده است الان می‌توانم از یکی از بندهای آن استفاده کنم.

واعظی ادامه داد: به نظر می‌رسد که روسیه، چین و کشورهای اروپایی موافق این اقدام آمریکا نیستند؛ این اقدام انجام شدنی نیست و یک شکست دیگر است.

او در پاسخ به اینکه با توجه به خروج آمریکا از برجام، می‌تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند، تصریح کرد: نمی‌تواند این کار انجام دهد چراکه سازوکاری که در جریان است آن سازوکاری است که فقط اعضای برجام می‌توانند از آن استفاده کنند، آمریکا علنی اعلام کرده است من از برجام خارج شدم و همه دنیا هم می‌دانند و الان، عضو برجام نیست و به تعهدات خود عمل نمی‌کند، همه حقوقدانان در سراسر دنیا هم که اظهارنظر کردند، نشان می‌دهند که به دنبال این هستند که آمریکا در این شرایط که وضعیت ترامپ در انتخابات بسیار ضعیف است و در نظرسنجی‌ها از رقیب پایین است، به دنبال یک سری امور تبلیغاتی است. همین کاری که اخیرا به دنبال برقراری ارتباط امارات و اسرائیل بود نیز تبلیغاتی بود و با این کارها می‌خواهد، افکارعمومی را تغییر بدهد که امکان‌پذیر نیست.

واعظی با اشاره به انتخابات آمریکا خاطرنشان کرد: برای ما فرقی نمی‌کند چراکه ما سیاست اصولی خود را داریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز