عضو حزب کارگزاران سازندگی:

خاتمی چند بار مطرح کرد که کار دسته جمعی در ایران، جواب نمی‌دهد/ خاتمی و حجاریان به اعتقادی به حزب ندارند

۱۳۹۹/۰۶/۱۴ - ۰۵:۳۶:۱۴
کد خبر: ۱۰۵۳۲۵۸
خاتمی چند بار مطرح کرد که کار دسته جمعی در ایران، جواب نمی‌دهد/ خاتمی و حجاریان به اعتقادی به حزب ندارند
عضو حزب کارگزاران سازندگی گفت: این که امثال خاتمی و حجاریان یا دیگران از ورود به احزاب استقبال نمی کنند به این دلیل است که اعتماد به کار حزبی ندارند و فکر می‌کنند که حزب جواب نخواهد داد.

«علی محمد نمازی»، عضو حزب کارگزاران سازندگی، در پاسخ به این سوال که چرا برخی نخبگان سیاسی عضو هیچ حزبی نیستند؟ به خبرنگار سیاسی برنا گفت: درباره بحث تحزب در کشور باید گفت که بسیاری از قدیمی‌های سیاسی 80 تا 90 ساله به سراغ حزب توده رفته و مدرک می‌آورند که حزب در ایران، جواب نداده است. دوم اینکه یک روحیه تبلیغی وجود دارد بدین معنا که در ایران، کار جمعی به ویژه در حوزه سیاسی، جواب نمی‌دهد. به عنوان مثال خاتمی چند بار این مطلب را مطرح کرده که کار دسته جمعی در ایران جواب نمی‌دهد چراکه روحیه فردگرایی و انفرادی در کشور حاکم است.

او افزود: در واقع ما ملت کم حوصله‌ای هستیم در حالی که کار حزبی و کار دسته جمعی به زمان و فرصت به ویژه به برگزاری جلسات متعدد نیاز دارد و در این جلسات، رسیدن به تصمیم و اجرای آن، کار سختی است. به بیانی دیگر ما همواره عادت کرده‌ایم پیروز باشیم و به شکست عادت نداریم.  کار حزبی در آن، پیروزی است و هم در آن یک شکست است. در واقع افراد وارد حزب نمی‌شوند که شکست بخورند و هزینه پرداخت کنند.

نمازی ادامه داد: به عبارت دیگر تاکنون کار حزبی جدی مطابق عرف بین‌الملل در ایران، فراهم نشده است. بخشی از بزرگانی که در پیروزی انقلاب نقش موثری داشتند به ویژه روحانیون، حزبی تحت عنوان حزب جمهوری اسلامی تشکیل می‌دهند و شهید بهشتی آن جمله تاریخی را بیان می‌کنند مبنی بر اینکه «حزب معبد من است». حال اینکه چرا این بزرگان حزب تشکیل دادند و سرمایه گذاری کردند قابل تأمل است.  اینکه شهید بهشتی گفته، حزب معبد من است بدین معناست که یک فضای منفی بر فعالیت حزبی در کشور حاکم است. از این رو به دنبال این بودند که این فضای منفی را خنثی کنند. کار این بزرگان به دلیل تک حزبی ماندن کشور ناتمام ماند چراکه رقیبی پیدا نشد. 

  او اشاره کرد: در واقع کار حزبی عین مسابقه است. به عنوان مثال هیچ رشته ورزشی به صورت تک رشته‌ای موفق نخواهد شد و حتما باید، رقیب داشته باشد. این که امثال خاتمی و حجاریان یا دیگران از ورود به احزاب استقبال نمی کنند به این دلیل است که اعتماد به کار حزبی ندارند و فکر می‌کنند که حزب، جواب نخواهد داد، از این رو بهتر است بیرون باشند.

این چهره سیاسی اصلاح طلب بیان کرد: متاسفانه استقبال نکردن از ورود به حزب، شاید یکی ازدلایلش، این قضیه باشد که تشکل های مختلف دیگری در کشور وجود دارند که متاسفانه کار سیاسی  می‌کنند در حالی که نباید، انجام دهند. 

او اضافه کرد:  نکته دیگر اینکه، دولت و حکومت نیز آنچنان که باید از احزاب حمایت لازم را نمی‌کنند. در حزب باید جلسات داشته باشیم، باید دفتر و تابلو داشته باشیم باید بتوانیم، براساس قانون اساسی میتینگ سیاسی انجام دهیم. از این رو یکی از عوامل مهمی که بزرگان و چهره‌های معروف عضو حزب نمی‌شوند، عدم حمایت حکومت و دولت از احزاب است.

این عضو حزب کارگزاران اظهار کرد:  نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد لوث کردن، کارکرد حزبی است با تشکیل بیش از 200 تشکل تا آنجایی که در ذهنم است، کار حزبی لوث شده است. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز