یک کارشناس مسائل بین‌الملل:

ادعای توافق ایران و آمریکا، استفاده ابزاری با کارت ایران است/ سازه برجام، همچنان برای ایران سودآور است

۱۳۹۹/۰۶/۱۶ - ۰۵:۳۰:۰۳
کد خبر: ۱۰۵۴۰۵۳
ادعای توافق ایران و آمریکا، استفاده ابزاری با کارت ایران است/ سازه برجام، همچنان برای ایران سودآور است
یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: باید برجام را تا زمانی که برای ملت و کشور منفعت دارد حفظ کنیم و اجازه ندهیم، فرو بپاشد چراکه سازه برجام، همچنان برای ایران سودآور است.

«نصرت الله تاجیک»، کارشناس مسائل بین‌الملل، در واکنش به تهدیدهای پمپئو علیه ایران در خصوص بازگشت قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: در ابتدا لازم به ذکر است که تحریم‌های سازمان ملل عموما تحریم‌های سمبلیک و نمادین بودند و میزان اجرایی شدن و تاثیر آنها بستگی به میزان همکاری کشورها داشت. لذا به نظر می‌رسد تحریم‌های خود آمریکا که بعد از خروج از برجام شروع به بازگرداندن آنها کرده بسیار موثرتر از تحریم‌های سازمان ملل، است.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل افزود: ترامپ و تیمش از پیگیری مواردی نظیر فعال‌سازی مکانیسم ماشه و تحریم ایران چند هدف را دنبال می‌‌کنند. در ابتدا با استفاده از روش راه بینداز و جا بینداز از قدرت هژمونیک سیاسی، حقوقی، بین المللی و اقتصادی خود سوء استفاده کرده و آن را به جامعه بین المللی تحمیل کند. هدف دوم این بود که جنگ روانی علیه ایران راه بیندازد و دائم نام ایران را به عنوان یک عنصر هنجارشکن بر سر زبان‌ها جاری کند. از طرف دیگر آمریکا به دنبال این بود که ایران را به عنوان نقض‌کننده برجام معرفی کند اما موفق نشد.

تاجیک ضمن اشاره به شکست‌های آمریکا علیه ایران ادامه داد: همکاری ایران با آژانس، پذیرش سفر مدیرکل آژانس به تهران و همراهی برای بازرسی از دو نقطه‌ای که آژانس ماه‌ها خواهان بازرسی از آن بود، شکست سومی را برای امریکا رقم زد. شکست اول آمریکا رای نیاوردن قطعنامه‌ تمدید تسلیحاتی ایران بود و شکست دوم، تلقی از  مکانیسم ماشه و برقراری مکانیسم ماشه علیه ایران بود. با این وضعیت به نظر می‌رسد آمریکا در صحنه بین‌الملل باخت. به همین دلیل در این باخت تلاش می‌کند که شرایط را برای ایران از جهت تبلیغی و روانی، سخت کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه تصریح کرد: هدف آمریکا از وارد کردن این فشارها این است که ایران دست به اقدامی بزند و در زمین ترامپ بازی کند، به عنوان مثال شرایط را به اندازه‌ای سخت کند که ایران برجام را ترک کند که در این صورت ترامپ موفق شده از انزوا خارج شود. در واقع ایران از طریق ماندن در برجام و همکاری با طرف‌های اروپایی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، چین و روسیه، ترامپ را در انزوای ناشی از خروج از برجام نگه داشته است. واقعیت این است که ترامپ نتوانست یارگیری کند و برعکس ایران توانست با بازی‌های خوبی که انجام داده، ترامپ را در انزوا نگه دارد.

تاجیک ضمن تاکید بر پایبندی ایران به برجام اظهار کرد: تا زمانی که ماندن در برجام برای ایران سودآور است باید آن را حفظ کنیم و تلاش کنیم با کشورهای هم پیمانمان در برجام روسیه، چین و اروپا همکاری خود را ادامه دهیم.  

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در پاسخ به اینکه آیا این سه شکستی که آمریکا خورده است می‌تواند سدی در برابر تحریم‌های این کشور علیه ایران شود، اظهار کرد: هرچه به انتخابات آمریکا نزدیک می‌‎شویم استفاده از تبلیغات انتخاباتی توسط ترامپ بیشتر می‌شود. وقتی ترامپ می گوید من اگر برنده شوم ظرف یک ماه با ایران به توافق می رسم، این استفاده ابزاری از کارت ایران است چراکه این اقدام عملی نیست.

تاجیک در پایان یادآور شد: باید برجام را تا زمانی که برای ملت و کشور منفعت دارد حفظ کنیم و اجازه ندهیم، فرو بپاشد چراکه سازه برجام، همچنان برای ایران سودآور است. 3

نظر شما