یک کارشناس مسایل بین الملل:

ایران، تکلیف خود را با آمریکا مشخص کرده است/ سفر وزیر خارجه سوئیس با محوریت مسائل سیاسی است

۱۳۹۹/۰۶/۱۶ - ۲۳:۳۹:۵۹
کد خبر: ۱۰۵۴۶۰۹
ایران، تکلیف خود را با آمریکا مشخص کرده است/ سفر وزیر خارجه سوئیس با محوریت مسائل سیاسی است
یک کارشناس مسایل بین الملل گفت: سفر وزیر امور خارجه سوئیس به ایران بهانه‌ای بوده و می‌توان احتمال داد مسائل سیاسی، بیشتر مدنظر بوده است.

«فریدون مجلسی»، کارشناس مسائل بین‌الملل، درباره سفر وزیر امور خارجه سوئیس به ایران و اینکه این سفر علاوه بر موضوعات مربوط به کانال مالی سوئیس، چه ابعاد دیگری می‌تواند داشته باشد؟ به خبرنگار سیاسی برنا گفت: اگر این سفر به دلیل صندوق مالی و ارتباطات با سوئیس است نیازی به سفر وزیر خارجه سوئیس به ایران نبود، به ویژه اینکه سوئیس از بزرگترین کشورهای تولید کننده و صادرکننده دارو بوده و از کسب و کار پرسودی نیز برخوداری است. دارو مشمول محدودیت‌ها نبوده و سوئیسی‌ها از طریق آن صندوق می‌توانستند با یک امضاء، معاملات دارویی خود را با ایران انجام دهند؛ از این رو باید گفت که نیازی به این سفر نبود.

او افزود: به همین دلیل این سفر بهانه‌ای بوده و می‌توان احتمال داد مسائل سیاسی بیشتر مدنظر بوده است، به ویژه اینکه آغاز این سفر با بازدید از شهر اصفهان به منظور جهانگردی همراه بوده است؛ این اقدامات به نوعی رد گم کردن است. 

مجلسی در پاسخ به این سوال که این سفر را با توجه به در پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر، چگونه ارزیابی می‌کنید؟ تصریح کرد: چنانچه  ترامپ از طریق کشوری که حافظ منافع آمریکا در ایران است، جمهوری اسلامی ایران را ابزاری برای فعالیت‌های انتخاباتی کند گمان نمی‌کنم تاثیری داشته باشد. به هر حال ایران، تکلیف خود را با آمریکا مشخص کرده و آن این است که هرگونه مذاکره با آمریکا را چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم، تحریم کرده است. 

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی اظهار کرد: در شرایطی که تکلیف دولت فعلی آمریکا روشن نیست و تا دو ماه دیگر، تکلیفش مشخص خواهد شد، بنابراین ارتباطی این سفر به روابط ایران و آمریکا نخواهد داشت. 

او اضافه کرد: در حال حاضر وزیر امور خارجه سوئیس به ایران سفر کرده بنابراین باید دید، مقامات ایران که در جریان هستند چه موضعی خواهند گرفت. اما موضوع صندوق مالی به اندازه‌ای بی‌اهمیت است و اگر جدی هم باشد به اندازه‌ای سهل و ساده است که نمی‌توان آن را تنها بهانه این سفر، دانست. ۳

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز